Didácticas para la creación en artes escénicas, implementadas por un grupo de maestros-artistas que convergen en el ejercicio de la investigación creación.
Keywords:
Didacts, Scenic arts, Creation, Research-creationAbstract
The main objective of this qualitative research is to understand the didactics for creation in the performing arts, implemented by a group of teacher-artists, in the framework of joint experiences of creation research through the methodological design presented by Jara 2011 systematization of experience that has 5 phases: the starting point, the initial questions, the initial questions, the background reflection and the points of arrival. The instruments and procedures for the collection and analysis of information in this case are the interview (semi-structured), the learning recovery form and the ordering and reconstruction matrix.
Downloads
References
Bolívar, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. 2, 1–39.
Brovelli, M. S. (2011). Las Didácticas Específicas: Entre las Epistemologías Disciplinares y la Enseñanza. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación., ISSN 1851-6297, 101–120.
Caeiro-Rodríguez, M. (2018). Aprendizaje Basado en la Creación y Educación Artística: proyectos de aula entre la metacognición y la metaemoción. Arte, Individuo y Sociedad, 30(1), 159–177. https://doi.org/10.5209/aris.57043 Castro, R., Millán, M., Rivera Torres, N., & Motta, L. (2011). El papel de la didáctica en la educación artística. Praxis Pedagógica, 11(12), 26-39. https://doi.org/10.26620/uniminuto.praxis.11.12.2011.26-39
Contreras, I. (1994). La investigación etnográfica: un enfoque metodológico apropiado para el estudio del rol del docente. Revista Educación, 18(2), 23–39.
Montané, A. M. (2009). Profesores-artistas y didáctica generativa: Experiencias educativas en la universidad. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educación, 2(2), 117–129. https://doi.org/10.1344/reire2009.2.2228 Ramos, C. (2017). Los paradigmas de la investigación científica. Avances En Psicología, 23(1), 9-17. https://doi.org/10.33539/avpsicol.2015.v23n1.167
Tezanos, A (2002). UNA ETNOGRAFÍA DE LA ETNOGRAFÍA aproximaciones metodológicas para la enseñanza del enfoque cualtativo-interpretativo para la investigación social. universidad Javeriana
UN. (2021). Mesa de discusión 03 de Mayo: “CREACIÓN (+) (/) (E) (-) () INVESTIGACIÓN. Un espacio en definición” [YouTube Video]. In YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=WzZzm1Rc5DA
Velásquez. (2019). Aportes del unipersonal didáctico a la construcción del rol docente del profesor en formación de artes escénicas
Downloads
Published
-
Abstract109
-
PDF (Español)205
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.