Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño

Authors

  • Ana María Rodríguez López Universidad Antonio Nariño
  • Albert Edurdo Universidad Antonio Nariño
  • Martha Andrea Merchán Merchán Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Geometric spatial thinking, didactic strategy, basic design, tessellations, basic flat geometric figures

Abstract

This research was developed from the reflection of our what to do as teachers punctually in the Restrepo Millán district school located in the Rafael Uribe Uribe locality of the city of Bogotá, with the population of tenth grade students belonging to the deepening of Design. It has been shown that students present various difficulties with the spatial geometric thinking competence, which focuses on the appropriation of concepts and geometric figures applied to the creation of compound designs.
In inquiring about this type of thinking, Hoffer and Van Hiele have developed two theories that contribute to the understanding of geometry respectively. Hence, a diagnostic instrument was formulated that obeys the understanding skills of Hoffer's geometry and the teaching levels of van Hiele's geometry; in order to identify geometric concepts, geometric transformations and creation of flat compound designs, and thus determine the level of development of thought in the study population.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Galeano Chavarrio, M. Á. (2018). La concepción del espacio a partir del desarrollo de las habilidades geométricas propuestas por Hoffer. Bogotá: Universidad Externado de Colombia, 2018.

Gutiérrez, Á., & Jaime, A. (1991). El Modelo de razonamiento de Van Hiele como marco para el aprendizaje comprensivo de la geometría. Un ejemplo: Los Giros. Educación Matemática, 3(02), 49–65.

Londoño Castañeda, J. S. (2020). El desarrollo del pensamiento espacial y sistemas geométricos: estrategias metodológicas en estudiantes de grado séptimo de la institución educativa encimadas. 1–163.

López, M. B., & Esteves, M. A. Z. (2008). Obstáculos y errores en la enseñanza-aprendizaje de las figuras geométricas. Campo Abierto. Revista de Educación, 27(1), 55–71.

Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos curriculares de matemáticas. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf9.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Catálogo | Catálogo de contenidos digitales para la educación. Pensamiento Geométrico y Tecnologías Computacionales. https://redaprende.colombiaaprende.edu.co/metadatos/recurso/pensamiento-geometrico-y-tecnologias-computacional/

Ministerio de Educación Nacional. (2018, August 22). Lineamientos curriculares - Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-339975.html?_noredirect=1

Molano Carranza, C., & others. (2019). La visualización en el pensamiento espacial a partir del cálculo de volúmenes. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia.

Mora, F. B., Rodríguez, A. R., & others. (2015). La teoría de Van Hiele: Niveles de pensamiento geométrico. PADI Boletín Científico de Ciencias Básicas e Ingenierías Del ICBI, 3(5).

Ortiz Legarda, M. (1999). Desarrollo del pensamiento espacial y geométrico.

Ortiz Legarda, M., & others. (1999). Desarrollo del pensamiento espacial y geométrico: proyecto evaluación competencias básicas, material de apoyo al trabajo de los docentes área de matemáticas.

Paz Pérez, M. J. (2013). Una propuesta de estrategia didáctica para el proceso enseñanza-aprendizaje del Dibujo Técnico. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 1(1).

Pérez, F. A. (2017). La docencia del dibujo en las escuelas públicas de diseño en España. Educación Artística: Revista de Investigación (EARI), 8, 152–164.

Pilar Fernanda Gaitán Carrizosa. (2012). La cultura Guía No 39 del emprendimiento en los establecimientos educativos Orientaciones generales La cultura del emprendimiento en los establecimientos educativos. In La cultura del emprendimiento en los establecimientos educativos (Vol. 39). https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-287822_archivo_pdf.pdf

Sarapura De La Cruz, L. M. (2016). El pensamiento geométrico en la Danza Awkish de Manzanares en estudiantes de tercer grado de secundaria de la IEP San Ricardo-Lima.

Troncoso, M. I. (2018). Los mandalas y el pensamiento espacial y geométrico en el pre-escolar. Revista Boletín Redipe, 7(4), 99–106.

Uribe Garzón, S. M., Cárdenas Forero, O. L., & Becerra Martínez, J. F. (2014). Teselaciones para niñosos: una estrategia para el desarrollo del pensamiento geométrico y espacial de los niños. Educación Matemática, 26(2), 135–160.

Uribe, M. A. F., Espinosa, L. B., Álvarez, N. M., & others. (2006). Percepción espacial y geometría intuitiva. Una puerta de entrada al aprendizaje significativo de la geometría. Books, 1.

Published

2022-08-19
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    619
  • PDF (Español (España))
    666

How to Cite

Rodríguez López, A. M. ., Edurdo, A. ., & Merchán Merchán, M. A. (2022). Pensamiento geométrico espacial: una mirada desde el diseño. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, 1(5), 95–102. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1404

Issue

Section

Ponencia

Metrics