Fortalecimiento de las habilidades blandas para el mejoramiento de la convivencia escolar a través de un OVA en estudiantes de 5° de primaria del Colegio Francisco Javier Matiz
Keywords:
Soft skills, school coexistence, 21st century skillsAbstract
The Francisco Javier Matiz School presents problems of coexistence, which is why this research sought to strengthen soft skills for the improvement of school coexistence in 5th grade. A qualitative type of research was used, with a quasi-experimental design, which sought to determine the progress between soft skills (HB) and school coexistence. In addition, a virtual learning object (VLO) was designed and implemented to contribute to the appropriation of these soft skills. We worked with a non-probabilistic sample of 30 students, divided into a control group and an experimental group. The information collected allowed concluding that the soft skills are related to and significantly influence the improvement of school coexistence of the students who received the intervention with the OVA in relation to the control group. Finally, the development of the soft skills, under the guidance of the OVA, not only strengthened them, but also enriched the integral and coexistence formation of the students.
Downloads
References
Balbin Ramos, Y. S. (2020). Niveles de desarrollo de las habilidades blandas en estudiantes universitarios de una universidad privada de Lima--2020. file:///C:/Users/USER/Downloads/2.txt.
Baquedano, C., & Echeverría, R. (2013). Competencias psicosociales para la convivencia escolar libre de violencia: Experiencia en una primaria pública de Mérida, Yucatán, México. Psicoperspectivas, 12(1), 139–160.
Bartel, J. (2018). Teaching soft skills for employability. TESL Canada Journal, 35(1), 78–92. Beas Miranda, Miguel. 1998. “Atención a los espacios y tiempos extraescolares”.
Cataño Berrio, C. M., & others. (2014). Caracterización de las prácticas de convivencia escolar en la educación básica primaria de la Institución Educativa Fe y Alegría
José María Vélaz. Cerda, G. A., Salazar, Y. S., Guzmán, C. E., & Narváez, G. (2018). Impact of the School Coexistence on Academic Performance According to Perception of Typically Developing and Special Educational Needs Students. Journal of Educational Psychology-Propositos y Representacionesfile:///C:/Users/USER/OneDrive/prueba.txt, 6(1), 275–300.
Delors, J., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón Quero, M., Savané, K. S., & others. (1997). La educación encierra un tesoro: informe para la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo Veintiuno. Unesco.
Eggleton, T. (2001). Discipline in the Schools. Goleman, D. (1998). Working with emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Hernández-Sampieri, R., & Torres, C. P. M. (2018). Metodología de la investigación (Vol. 4). McGraw-Hill Interamericana México. F DF. Isanoha, B., & del
Carmen, R. (2018). Factores que inciden en la convivencia escolar de básica secundaria, de la Institución Educativa Departamental La Aurora. Bogotá: Universidad Externado de Colombia, 2018.
Miranda, Yuselyn Morejón, Ana Belkys Amador Cabrera, y Yudelquis Martínez León. 2007. “Propuesta metodológica, basada en el esquema psicopedagógico de la comunicación, para contribuir al desarrollo de habilidades comunicativas en la relación profesor-alumno en las clases de Educación Física del primer ciclo de la escuela primaria”. PODIUM: Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física 2(4):1105–16.
Matturro, G., Raschetti, F., & Fontán, C. (2019). A Systematic Mapping Study on Soft Skills in Software Engineering. J. UCS, 25(1), 16–41.
Organization, W. H., & others. (1994). Life skills education for children and adolescents in schools. Pt. 3, Training workshops for the development and implementation of life skills programmes.
Ortega Goodspeed, T. (2016). Desenredando la conversación sobre habilidades blandas. Radzi, S. H. B. M., Ying, T. Y., Abidin, M. Z. Z., & Ahmad, P. A. (2020). The effectiveness of board game towards soft skills development for higher education. Elementary Education Online, 19(2), 94–106.
Ramirez Leiton, J. J. (2016). Convivencia escolar en instituciones de educación secundaria: un estudio transcultural desde la perspectiva estudiantil.
Ricardo Gutiérrez, R. del P. (2019). Las habilidades blandas y la resolución de conflictos en los docentes de la IE N° 6088 Rosa de Santa María, Cieneguilla-2019. Rodriguez, J. P. F., & Senti, V. E. (s/f). TUS 017 LA Formación de competencias blandas desde edades tempranas una necesidad impostergable. 3er congreso científico internacional, 156. Santos, C. E. O.,
Rodríguez, J. P. F., & Senti, V. E. (2016). Fundamentación teórico-metodológica de una estrategia para desarrollar habilidades blandas desde la enseñanza inicial. Revista Cientifica ECOCIENCIA, 3(3).
Siegel, S., Castellan, N. J., & others. (1972). Estadistica no paramétrica aplicada a las ciencias de la conducta (Vol. 4). Trillas Mexico.
Succi, C., & Canovi, M. (2020). Soft skills to enhance graduate employability: comparing students and employers’ perceptions. Studies in Higher Education, 45(9), 1834–1847.
Tapia Tapia, L. A. (2018). Las habilidades blandas y la convivencia escolar de los estudiantes de la institución educativa 2051 El ProgresoCarabayllo 2018.
Vásquez, S. J. A., & Tarrillo, S. J. S. (2020). Énfasis en la formación de habilidades blandas en mejora de los aprendizajes. EDUCARE ET COMUNICARE: Revista de investigación de la Facultad de Humanidades, 8(2), 78–87.
Ventura Pari, W. M. (2019). Desarrollo de habilidades blandas para mejorar el aprendizaje de los estudiantes de sexto grado de nivel primaria de la institución educativa “43006-Tala” del distrito de Torata--Moquegua 2019
Downloads
Published
-
Abstract523
-
PDF (Español)493
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.