Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad

Authors

  • Yanine Maria Majjul Cabarcas Universidad del Norte

Keywords:

Innovation, interdisciplinarity, education, curricular integration

Abstract

Education in Colombia needs a transformation around the teaching processes that are currently evident. This is due to the fact that in the XXI century, teachers are still using traditional methods and practices to teach. Therefore, this qualitative research is developed, based on the hermeneutic paradigm, with a group of teachers interested in innovating their educational practice taking into account the curricular principle of interdisciplinarity, which had positive results since the participants found it useful and meaningful for their teaching practice and realized that through this principle they promote abilities, skills and knowledge, forming competent citizens with a holistic vision of the world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, M., Arandia, M., Esnaola, M., Hornilla, J., Novella, I., Pastor, D., … & Gonzales, V. (2011). El proceso de integración curricular: articulando el conocimiento académico y profesional. RES Revista de Educación Social, 13, 1-11.

Harden, R. (2000). The integration ladder: a tool for curriculum planning and evaluation. MEDICAL EDUCATION-OXFORD-, 34(7), 551-557. Heckhause H. (1997) Relaciones interdisciplinarias. Rev. Intern Educ Sup. Contemp, 54(2):23-9.

Perkins, D., & Fletes, A. (2016). Educar para un mundo cambiante: ¿qué necesitan aprender los alumnos para el futuro? España, Ediciones SM

Rodrigo, F., Molines, S. & Gómez, C. (2019). Proyectos educativos integrados para el aprendizaje competencial de los maestros, en los grados superiores de educación. Análisis de una experiencia y primeros resultados de aprendizaje. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 49(1), 63-78.

Sugimoto, C. and Weingart, S. (2015) ‘The kaleidoscope of disciplinarity’, Journal of Documentation 71(4): 775–794. https://doi-org.ezproxy.uninorte.edu.co/10.1108/jd-06-2014-0082.

Vargas, J., Chiroque, E. & Vega, M. (2016). Innovación en la docencia universitaria: una propuesta de trabajo interdisciplinario y colaborativo en educación superior. Educación, 25(48), 67-84.

Published

2023-11-03
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    21
  • PDF (Español (España))
    12

How to Cite

Majjul Cabarcas, Y. M. (2023). Saberes compartidos: integrando desde la interdisciplinariedad. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1673

Metrics