Evaluación de habilidades sociales en adolescentes en un contexto escolar

Authors

  • Jorge Mora Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Victoria Alvarado Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Lucia Parra Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • Diana Espinosa Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
  • María Grijaldo Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia

Keywords:

innovation, social skills, adolescents, students, EEHSA

Abstract

Currently, students require an elaborate repertoire of social skills to overcome any difficulty and emit more adaptive behaviors in social interaction. This work seeks to determine the state of social skills in adolescents from the Liceo Campestre Fray Arturo Ayala in Paipa-Boyacá. For this, the diagnosis was made by applying the EEHSA instrument (Social Skills Assessment Scale for Adolescents). It was found that both men and women have high initial basic skills, however, in skills to deal with stress and planning skills and decision making their performance was low. This suggests that students have abilities to follow instructions, help others, thank or feel motivated for various activities. However, they perceive themselves as having difficulties to control themselves, face mockery, avoid fights and problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Caballo, V. E. (1993). Manual de evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. Siglo XXI Editores.

Caballo, V. (2005). Manual de Evaluación y entrenamiento de las habilidades sociales. (6° Edición). Madrid: Siglo XXI.

Lacunza, A. B., & de González, N. C. (2011). Las habilidades sociales en niños y adolescentes. Su importancia en la prevención de trastornos psicopatológicos. Fundamentos en humanidades, 12(23), 159-182.

Ríos, M.R (2014). Manual Escala de habilidades sociales para adolescentes. El Manual moderno.

Sosa Palacios, S. S., & Salas-Blas, E. (2020). Resiliencia y habilidades sociales en estudiantes secundarios de San Luis de Shuaro, La Merced. Comunicación, 11(1), 40-50.

Torres Díaz, S. E., Hidalgo Apolo, G. A., Suarez Pesantez, K. V. (2020). Habilidades sociales y rendimiento académico en adolescentes de secundaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 4(15), 267-276.

Published

2023-11-04
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    162
  • PDF (Español)
    147

How to Cite

Mora, J., Alvarado, V., Parra, L., Espinosa, D., & Grijaldo, M. (2023). Evaluación de habilidades sociales en adolescentes en un contexto escolar. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1683

Metrics