Contribución de las TIC para la mejora de la evaluación
Keywords:
ICT, evaluation, learning, formative assessmentAbstract
This research article conducts a literature review, which takes into account 12 articles related to information and communication technologies (ICT) and how they influence the evaluation processes, for the purpose of analyzing the contribution of ICT in improving the evaluation processes. The databases consulted for the research of the articles were Scielo, Dialnet, Redalyc and Google Scholar. It is evident that ICTs play an important role in educational practices, because they allow the integration of new methodologies in the classroom to improve the learning process, and they can also be incorporated in the evaluation processes and thus improve the assessment process. This according to articles investigated.
Downloads
References
Asprilla Perozo, O. N., Borjas, M. P., & Barreto, C. R. (2019). Diseño de experiencias de ludoevaluación mediadas por las TIC para valorar las competencias ciudadanas. Nodos y Nudos, 6(46). https://doi.org/10.17227/nyn.vol6.num46-7884
Castro, S. S., & Sevillano, M. Á. P. (2022). Effectiveness of a Digital Serious Game in Improving Reading Comprehension and Academic Performance. Investigaciones Sobre Lectura, 2022(17), 40–66. https://doi.org/10.24310/isl.vi17.14325
Chamorro, C., Bejarano, S., & Colcha, E. (2021). Dialnet-SOCRATIVEAplicacionInteractivaParaEvaluarLosResult-8231697. Revista Científica, Dominio de Las Ciencias , 7(1), 849–873. http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i1.1681
Elosua, P. (2022). Impact of ICT on the assessment environment. Innovations through continuous improvement. Papeles Del Psicologo, 2022(43), 3–11. https://doi.org/10.23923/pap.psicol.2985
Hilinger, A., & Pérez Rodríguez, V. (2019). Análisis comparativo y evaluación de la calidad de los recursos electrónicos para aprender lenguas extranjeras: el caso de Cambridge English y Aveteca. EDMETIC, 8(1), 36–54. https://doi.org/10.21071/edmetic.v8i1.11156
Júdex, J., Borjas, M., & Torres, E. (2019). Evaluación de las Habilidades del Pensamiento Crítico con la mediación de las TIC, en contextos de educación media Evelin Sofía Torres Saldaña-Universidad del Norte Assessment of Critical Thinking Skills Using ICT in the Context of Secondary Education. Reidocrea, 8(4), 21–34.
Moncayo, M., Bastidas, E., Cabezas, P., Ledesma, C. del R., Bayas, I., Onofre, C., & Loor, G. (2023). Dialnet-AplicacionDeTICsEnLaEvaluacionFormativaMejoraLaGes-8892311 (1). Journal of Science and Research, 8(2), 1–17. https://doi.org/10.5281/zenodo.7802893
Moreno Romero, L. L., & Rochera Villach, M. J. (2022). Feedback del profesorado con uso de TIC y percepciones del alumnado en la educación secundaria. Revista Educación. https://doi.org/10.15517/revedu.v46i2.49779
Orellana-García, P., Elmore, J., Valenzuela-Hasenohr, M. F., Jackson Stenner, A., & Kung, M. (2020). EVOC: An instrument to evaluate the Spanish lexicon in Chile. Magis, 13, 1–26. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m13.eiev
Ponce, H. H., Francisco, M., & Oliva, R. (2019). TÉCNICAS PARA LA EVALUACIÓN DE LA LECTURA Y LAS TIC: TRES CUESTIONARIOS PARA SU DIAGNÓSTICO TECHNIQUES FOR THE EVALUATION OF READING AND ICT: THREE QUESTIONNAIRES FOR YOUR DIAGNOSIS. 38(1), 45–63. https://doi.org/10.17398/0213-9529.38.1.45
Salas, L., Luis, S., & Julio, K. (2022). Tareas mediadas con TIC: una estrategia didáctica para el desarrollo de la expresión oral y producción escrita en inglés. 22(1), 24–41. https://doi.org/10.32997/2346-2884
Vega-Angulo, H. E., Rozo-García, H., & Dávila-Gilede, J. (2021). Evaluation strategies mediated by ICT: A literature review. Revista Electronica Educare, 25(2), 1–22. https://doi.org/10.15359/ree.25-2.16
Downloads
Published
-
Abstract44
-
PDF (Español)17
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.