Aportes para seguir pensando las competencias ciudadanas en los nuevos tiempos de la educación

Authors

  • Fabrine Leonard Silva Universidad Federal Minas Gerais
  • Lyda Mayerly González Orjuela Universidad Antonio Nariño

Keywords:

School coexistence, resilience, citizenship, pedagogy, covid-19

Abstract

The presented lecture is a deep reflection on the new possibilities and strategies teaching brings in this pandemic of Covid-19. We understand that after this crisis, the education will never be the same; Also, the social behaviors supported by the contributions made by the creation of citizen coexistence established in Colombia since 2004 become a kind of resilience to continue the re-thinking the how we can work in the future in our classrooms and, above all, how we can keep up with our roles and advance in the formation of individuals committed to an inclusive, ethical and civic society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARRA, A. (1987) El desarrollo moral: una introducción a la teoría de Kohlberg. Revista Latinoamericana de Psicología, vol. 19, núm. 1, 1987, pp. 7-18 Fundación Universitaria Konrad Lorenz Bogotá, Colombia

CEPEDA, M. J. (2004). Ciudadania y estado social de derecho. Foro Educativo Nacional de Competencias Ciudadanas, (pp. 148-184). Bogotá. Acesso em 1 de março de 2020, disponível em https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-116042_archivo_pdf4.pdf

GOLEMAN, D., & SENGE, P. (2015). O foco triplo. Una nova abordagem para a educação. Rio de Janeiro: Objetiva.

HABERMAS, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa, t. I. Madrid: Taurus.

MORIN, E. (2005). Os sete saberes necessários à educação do futuro (10ª ed.). (C. E. Sawaya, Trad.) São Paulo: Cortez.

SILVA, A. R., & TORRES, E. C. (2004). La formación de competencias ciudadanas. Bogotá, Colômbia: Ascofade. Acesso em 1 de março de 2020, disponível em https://publicacionesfaciso.uniandes.edu.co/sip/data/pdf/formacion_de_competencias_ciudadanas.pdf

VISCAÍNO, M. (Julio-septembrie de 2015). La formación para la convivência: un reto para la gestión escolar. Espacio Abierto. Caduerno Venezolano de Sociologia., 24(3), 115-129. Acesso em 23 de janeiro de 2019, disponível em file:///C:/Users/Fabrine/AppData/Local/Temp/Dialnet-LaFormacionParaLaConvivenciaUnRetoParaLaGestionEsc-5283630-2.pd

Published

2021-11-28
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    190
  • PDF (Español)
    191

How to Cite

Silva, F. L. ., & González Orjuela, L. M. (2021). Aportes para seguir pensando las competencias ciudadanas en los nuevos tiempos de la educación. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (4). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1172

Issue

Section

Ponencia

Metrics

Most read articles by the same author(s)