Violencias en entornos digitales: Experiencia en Redes sociales y semilleros de investigación

Authors

  • Andrea Marcela Mahecha Montañez Universidad Antonio Nariño
  • Juan Manuel Montoya Montoya Universidad Antonio Nariño

Keywords:

peace, teaching practice, violence, social media

Abstract

Social networks have gained great importance today and within the formal curriculum there is generally no specific place where they are. That is why this paper seeks to see the possibilities of building peace with the analysis of violent discourses in social networks through the systematization of the union experience between the school seedbed Empowerment in Networks and the seedbed of the Antonio University Nariño, Alternative Pedagogies in order to reflect on the educational practices that lead to peace scenarios. The methodology used is the systematization of experiences from which what happened is critically interpreted and learning is identified. It is found that there is a great relationship between daily life and the use of social networks and that reflections on the violence that exists in social networks are necessary, our responsibility to be in them and the possibilities of this experience to build peace.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barbosa-Chacón, J., Barbosa, J., y Rodríguez, M. (2015). Concepto, enfoque y justificación de la sistematización de experiencias educativas: Una mirada "desde" y "para" el contexto de la formación universitaria. Perfiles educativos, 37(149), 130-149. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000300008&lng=es&tlng=es

Cifuentes, R. (2011). La escritura: clave en procesos de sistematización de experiencias. Decisio, (28), 41-46. https://cepalforja.org/sistem/bvirtual/?p=680Prieto, M., Carrillo, J. y Lucio, L. (2015). Violencia virtual y acoso escolar entre estudiantes universitarios:el lado oscuro de las redes sociales. Innovación Educativa, 15(68), 33-47. https://biblat.unam.mx/es/revista/innovacion-educativa/articulo/violencia-virtual-y-acoso-escolar-entre-estudiantes-universitarios-el-lado-oscuro-de-las-redes-sociales

Han, B. (2022). Infocracia (J. Chamorro, Trad.). Taurus.

Jara, O. (2012). Orientaciones teórico-prácticas para la sistematización de experiencias. Biblioteca Electrónica sobre Sistematización de Experiencias.

Pérez, M., Ortiz, M., Flores, M. (2015). Redes sociales en Educación y propuestas metodológicas para su estudio. Ciencia, docencia y tecnología, 26(50), 188-206. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1851-17162015000100008

Published

2023-11-06
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    47
  • PDF (Español (España))
    23

How to Cite

Mahecha Montañez, A. M., & Montoya Montoya, J. M. (2023). Violencias en entornos digitales: Experiencia en Redes sociales y semilleros de investigación. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1699

Metrics