The postmodern city: its representation through the cyberpunk's cityscape

Authors

  • Jorge Octavio Ocaranza Velasco Profesor invitado en la Maestría PEGPAU del CUAAD de la Universidad de Guadalajara, estudiante del Doctorado Ciudad, Territorio y Sustentabilidad.
  • Verónica Diaz Nuñez Profesora investigadora Titular C de la Universidad de Guadalajara. Investigadora miembro del Sistema Nacional de Investigadores, docente y egresada del Doctorado Ciudad, Territorio y Sustentabilidad desde el 2006 y maestra en Impactos Territoriales y Globalización, por la Universidad Internacional de Andalucía, en el 2000. Responsable de la Investigación La estructura policentral, consecuencias socio económicas y aportaciones para su gestión y planificación, autora de varias publicaciones y conferencias.

Keywords:

postmodern cities, technological revolution, virtual city

Abstract

In this paper the topics covered are the technological revolution and virtuality, from the perspective of the representations of postmodern cities, incorporating to do this some visions which had arisen from literature, comics and cyberpunk film. In the second half of the 1980's it was known as the critical school of thought of postmodern science fiction, which reviewed the key elements of this new imaginary as cyberspace and virtual reality. In the context of the societies of control where the technology plays a key role. Another line is the review of the concepts of heteropia and biopower, applied to the analysis of urban space, architecture and the reading of the city from the elements that make it up, with the aim of proposing to discuss key concepts that are involved in setting up the new imaginary during the contemporary era, marked by the discussion of pivotal issues such as the postmodernity, globalisation and the so-called technological information revolution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. (2003). Prólogo. En K. Franz, El Castillo (P. Uriarte, Trad., Cuarta Edición ed., págs. vii-xxxiii). México D.F.: Porrúa.

AlSayyad, N. (2007). Cinematic Urbanism: A History of the Modern from Reel to Real (2a Reimpresión ed.). Nueva York: Routledge.

Amendola, G. (2000). La Ciudad Postmoderna. Magia y miedo de la Metrópolis Contemporánea. (M. G. Sustersic, Trans.) Madrid: Celeste.

Baudrillard, J. (2008). Cultura y Simulacro (Novena edición ed.). (A. V. Roira, Trans.) Barcelona: Kairós.

Bauman, Z. (2009). Tiempos líquidos (2a.Edición ed.). (C. Corral, Trans.) México D.F.: Tusquets Editores.

Beck, U. (2010). La sociedad de riesgo. Hacia una nueva modernidad. (Tercera impresión ed.). (D. J. Jorge Navarro, Trans.) Barcelona: Paidós.

Blanchot, M. (2006). De Kafka a Kafka (2a. Reimpresión ed.). (J. Ferreiro, Trans.) México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Bloom, H. (2009). El canon occidental. La escuela y los libros de todas la épocas (Quinta edición ed.). (D. Alou, Trans.) Barcelona: Anagrama.

Brown , S. T. (2010). Tokyo Cyberpunk. Posthumanism in Japanese Visual Culture. New York: Palgrave Macmillan.

Bukatman, S. (2002). Blade Runner (4a. Reimpresión ed.). London: British Film Institute.

Castells, M. (1997). La era de la información: Economía, Sociedad y Cultura. (Vol. 1. La sociedad red). Madrid: Alianza.

Cavallaro, D. (2000). Cyberpunk and Cyberculture: Science Fiction and the Work of William Gibson. London & New Brunswick: The Athlone Press London & New Brunswick.

Clarke, D. B. (2005). Previewing the cinematic city. In D. B. Clarke, & D. B. Clarke (Ed.), Cinematic Cities (pp. 1-14). New York: Taylor & Francis e-Library.

Contreras Vázquez, E. (2012, abril-junio). Civilización y barbarie en el ciberespacio. Ciudades. Análisis de la coyuntura, teoría e historia urbana, año 23((94) Ciudades del ciberespacio), : 2-5.

Cortés, J. M. (2010). La ciudad cautiva. Control y vigilancia del espacio urbano. Madrid: Akal Arte Contemporáneo.

Davis, M. (2007). Ciudades muertas. Ecología, catástrofe y revuelta (Edición digital ed.). (M. M. Dina Khorasane, Trans.) Madrid: Traficante de Sueños.

Deleuze, G. (1984). La imagen-movimiento. Estudios sobre cine 1. (I. Agoff, Trans.) Barcelona: Paidós.

Dick, P. K. (1997). ¿Sueñan los Androides con Ovejas Eléctricas? (Quinta edición ed.). (C. Terrón, Trans.) Barcelona: Edhasa. Retrieved marzo 06, 2014, from www.philosophia.cl: www.philosophia.cl/biblioteca/dick/runner.pdf

Dick., P. K. (1976). UBIK. Martínez Roca.

Elias, H. (2009). Cyberpunk 2.0 Fiction and Contemporary (2a. edición ed.). (C. H. Elias, Trans.) Covilhã: LabCom Books.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. El nacimiento de la prisión (1a. reimpresión ed.). (A. G. Camino, Trans.) Buenos Aires: Siglo XXI.

Foucault, M. (2008). Las palabras y las cosas (Trigesimotercera reimpresión ed.). (E. C. Frost, Trans.) España: Siglo XXI Editores.

Gaja I Díaz, F. (2005). Revolución informacional, crisis ecológica y urbanismo (2a. edición ed.). Guadalajara: UdeG CUAAD.

García Canclini, N. (1997). Imaginarios Urbanos. Buenos Aires: Editorial Universitaria de Buenos Aires.

García Vázquez, C. (2004). La Ciudad Hojaldre, Visiones urbanas del siglo XXI. Barcelona: Gustavo Gilli.

Gibson, W. (1988). Neuromante. Barcelona: Minotauro.

Giddens, A. (2011). Consecuencias de la modernidad (Quinta edición ed.). (A. L. Ramón, Trans.) Madrid: Alianza Editorial.

Habermas, J. (2010). El discurso filosófico de la modernidad (1a. reimpresión ed.). Buenos Aires: Katz.

Jameson, F. (2009). Arqueologías del futuro. El deseo llamado utopía y otras aproximaciones de ciencia ficción. (C. P. Aldao, Trans.) Madrid: Akal.

Jameson, F. (2012). Posmodernismo. La lógica cultural del capitalismo avanzado. (Vol. I). (M. Glikson, Trans.) Buenos Aires: La marca editora.

Kafka, F. (2003). El Castillo (Cuarta edición ed.). (P. Uriarte, Trans.) México, D.F.: Editorial Porrúa.

López Silvestre, F. (2004). El Paisaje Virtual. El cine de Hollywood y en neobarroco digital. Madrid: Biblioteca Nueva.

Lyotard, J.-F. (2008). La condición postmoderna. Informe sobre el saber (Décima edición ed.). (M. Rato, Trans.) Madrid: Cátedra.

Moreno, H. (2003). Cyberpunk, más allá de Matrix. Barcelona: Círculo Latino.

Moya Pellitero, A. M. (2011). La percepción del paisaje urbano. Madrid: Siglo XXI.

Muñoz, F. (2010). Urbanalización. Paisajes comunes lugares globales (1a. edición, segunda tirada ed.). Barcelona: Gustavo Gili.

Neumann, D. (1999). Introduction. In D. Neumann, D. Albercht, A. Kaes, A. Vidller, M. Webb, & A. P. Belloi (Ed.), Film Architecture: Set Desingns from Metropolis to Blade Runner (pp. 7-9). Munich, London, New York: Prestel.

Soja, E. W. (2008). Postmetrópolis. Estudios críticos sobre las ciudades y las regiones. (V. H. Cifuentes, Trans.) Madrid: Traficantes de Sueños.

Sterling, B. (1998). Prólogo. In B. Sterling, W. Gibson, T. Madox, P. Cardigan, R. Rucker, M. Laidlaw, . . . P. di Filippo, & B. Sterling (Ed.), Mirrorshades: una antología ciberpunk (A. A. Arzoz, Trans., pp. 5-9). Madrid: Siruela.

Vega, K. E., & Rózga Luter, R. E. (2012, abril-junio). Nuevos espacios públicos: Ciudades Inteligentes y Virtuales. Ciudades. Análisis de la coyuntura, teoría e historia urbana, 23((94) Ciudades del ciberespacio), : 6-12.

Webb, M. (1999). “Like Today, Only More So”: The Credible Dystopia of Blade Runner. In D. Neumann, D. Albercht, A. Kaes, A. Vidller, M. Webb, & A. P. Belloli (Ed.), Film Architecture: Set Desingns from Metropolis to Blade Runner (pp. 44-47). Muchich, London, New York: Perstel.

Published

2015-05-25
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    202
  • PDF (Español (España))
    121

How to Cite

Ocaranza Velasco, J. O. ., & Diaz Nuñez, V. (2015). The postmodern city: its representation through the cyberpunk’s cityscape. REVISTA NODO, 9(18), 45–58. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/nodo/article/view/117

Issue

Section

Artículos

Metrics