Más blanco no se puede
Representación versus Teoría en la arquitectura colombiana contemporánea
Keywords:
Color, scale models, modern architecture, ColombiaAbstract
The scale model—despite the current extensive use of digital technologies—is still the three-dimensional system of representation most required to students in Colombian architecture schools; however, its solely modern conception (white, clean, pure, ideal) stands in opposition to the widely taught theory that promotes the consideration of place, context, tradition and local technology in design, all of them without a doubt colorful, picturesque, poetic and non-industrialized. The article proposes a meditation on how this paradox contradicts the purpose of model-making itself during the formation years and, at the same time, why it leaves the materialization of the object in practical life to the employment of a dexterity that was never learned in school.
Downloads
References
Arango, Silvia (1989), Historia de la Arquitectura en Colombia, Bogotá, Centro Editorial de Artes Universidad Nacional de Colombia.
Arciniegas, Germán (1965), El Continente de Siete Colores: Historia de la Cultura en América Latina, Buenos Aires, Editorial Suramericana.
Ball, Philip (2003), La Invención del Color, México D.F. – Madrid, Fondo de Cultura Económica –Turner.
Bellanger, C. (1978), Teoría de los Colores: los Colores y la Pintura, Buenos Aires, Editorial Albatros.
Burzaco, Raúl H. (1968), “El Color en la Arquitectura”, en Revista Proa No. 193, Abril 1968, pp. 28.
Calvino, Italo (1972), Las Ciudades Invisibles, México D.F., Ediciones Minotauro, 1ª Reimpresión, 1993.
Colomina, Beatriz (1996), Privacy and Publicity: Modern Architecture as Mass Media, Cambridge (Massachusetts), MIT Press.
Düttman, Martina et. Al (1980), El Color en la Arquitectura, Ed. Castellana 1982, Barcelona, Editorial Gustavo Gili.
Fonseca, Lorenzo (1995), “Ladrillo Sí, pero con Buena Arquitectura e Identidad”, en Revista Proa No. 436, Julio – Agosto 1997, pp. 24-25.
García, Beatriz (2000), Región y Lugar: Arquitectura Latinoamericana Contemporánea,
Bogotá, Centro Editorial Javeriano.
Gilbert-Rolfe, Jeremy (1999), Beauty and the Contemporary Sublime, New York, Allworth
Press.
Gutiérrez, Ramón (1983), “Arquitectura e Identidad”, Seminario sobre Arquitectura e Identidad, Revista Apuntes, Vol. 17, No. 20, pp. 45-46.
Guiton, Jacques (Ed.) (1981), The Ideas of Le Corbusier on Architecture and Urban Planning, New York, George Brazillen.
Jodidio, Philip (2008), Meier: Richard Meier & Partners, Complete Works 1963-2008, Taschen.
Lancaster, Michael (1996), Colourscape, Londres, Academy Editions.
Lang, Peter et. Al (2003), Superstudio: Life Without Objects, Skira.
Le Corbusier (1935), Cuando las Catedrales eran Blancas, 2ª. Ed. Castellana 1979, Barcelona, Editorial Poseidón.
López, Francisco (2003), “Prólogo”, en Color en la Arquitectura Mexicana (Alva, Ernesto), México D.F., COMEX, 1ª Ed.
Loos, Adolf (1908), Ornamento y Delito y Otros Escritos, Ed. Castellana 1972, Barcelona, Editorial Gustavo Gili.
Meier, Richard (1984), Richard Meier, Arquitecto, Ed. Castellana 1986, Barcelona, Editorial Gustavo Gili.
Neutra, Richard (1954), Survival through Design, New York, Oxford University Press.
Schjetnan, Mario (1985), “El Arte de Hacer o Cómo Hacer Arte” Entrevista a Luís Barragán, en Ensayos y Apuntes para un Bosquejo Crítico, México D.F., Publicación Museo Rufino Tamayo.
Téllez, G. (2006), Rogelio Salmona, Obra Completa 1959/2005, Bogotá, Fondo Editorial Escala.
Traba, Marta (1995), Hombre Americano a Todo Color, Bogotá, Universidad Nacional de Colombia.
Vallejo, Fernando (1994), La Virgen de los Sicarios, Bogotá, Alfaguara.
Van Doesburg, Theo (1925), “L´Architecture Vivante”, en De Stijl, París, Ediciones Albert Morancé.
Von Moos, Stanislaus (1979), Le Corbusier: Elements of a Synthesis, Cambridge (Massachusetts), MIT Press.
Zevi, Bruno (1960), Poética de la Arquitectura Neoplástica, Buenos Aires, Editorial Víctor Lerú.
Downloads
Published
-
Abstract101
-
PDF (Español)37
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.