Imago urbis: imagined cities and cities’ representation
Keywords:
Art and the city, art movements, representation techniquesAbstract
The article deals with the issue of the city as object depicted by art throughout history, and the art of drawing and representing as essential means for capturing the city and its architecture. It examines the metamorphoses of Imago Urbis and the art representing the urban from medieval times, the Renaissance and the Baroque, through Mannerism, Impressionism, Cubism, Futurism and Dada, as well as twentieth century art movements like Pop Art and Action Painting, among others. It also entails to the analysis modern techniques such as photography, film, video, digital technologies and current information networks and its effect upon the perception, representation and/or simulation of the city, which, according to the author, are ever more subjective and personal.
Downloads
References
Alberti, León Battista (1976). Sobre la pintura. Valencia: Fernando Torres Ed.
Andia, Alfredo (2001). “La nueva condición ciber-real del diseño arquitectónico”. Portafolio, vol. 1, N° 3: 43-50.
Barthes, Roland (2003). La cámara lúcida. Buenos Aires: Paidos.
Bazin, André (1990). “Ontología de la imagen fotográfica”. En: ¿Qué es el Cine? Madrid: Ediciones Rialp.
Berger, John (2007). Modos de ver. Barcelona: Gustavo Gili.
Beuchot, Mauricio (1997). Tratado de hermenéutica analógica. México: Itaca.
Booker, Peter (1979). A history of engineering drawing. Londres: Northgate Publishing.
Cantú, Mariela (2006). “Fotografía, video, digital. Sobre los modos de repensar un medio”. En: Documenta Magazine Online Journal. Disponible en: http://www.arteycritica.org/index. php?option=com_content&task=view&id=49
Carletti, Eduardo (2009). “Distorsiones temporales: ¿Cómo crea el cerebro la cuarta dimensión?”. Revista Axxon. Disponible en: http://axxon.com.ar/noticias/2009/10/ distorsiones-temporales-%C2%BFcomo-crea-el-cerebro-lacuarta-dimension/
Colorado, Arturo (2007). Arte, arquitectura y sociedad digital. Barcelona: Universitat de Barcelona Ediciones.
Debray, Regis (1998). Vida y muerte de la imagen, historia de la mirada en occidente. Barcelona: Paidos.
Eco, Umberto (1999). La estructura ausente, introducción a la semiótica. Barcelona: Lumen.
Einstein, Albert & Infeld, Leopold (1958). La física, aventura del pensamiento. Buenos Aires: Editorial Losada.
Fuster, Joaquín (1995). Memory in the cerebral cortex. Londres: The MIT Press.
Giannetti, Claudi (2005). “Estéticas de la Simulación como Endoestética”. En: Estética, Ciencia y Tecnología Creaciones Electrónicas y Numéricas. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana.
González Cobelo, José Luis (1991). “El ángel en el laberinto”. En: Croquis, N° 52: 18-43.
Gori-Montanelli, Lorenzo (1959). Architettura e paesaggio nella pittura toscana. Firenze: Olschki Editore.
Grisolia, Maricarmen (2006). Elementos para la construcción de un lenguaje visual, la ciudad visual. Mérida: Universidad de los Andes Ediciones. 84 Imago Urbis: de la ciudad maginada a la ciudad representada
Heidegger, Martín (1995). Caminos de bosque - El origen de la obra del arte. Madrid: Alianza.
Heidegger, Martín (1994). Construir, habitar y pensar. (Conferencias y Artículos). Barcelona: Serbal.
Kale, Gül (2005). “Interacción del cine y la arquitectura: mirando a través de la primera mitad del siglo XX”. En: Revista Bifurcaciones, N° 3: 1-10.
Lefebvre, Henri (1991). The production of space. Oxford: Blackwell Publishing Ltd. (trad. P. de Stefani).
Mc Luhan, Marshall & Fiore, Quentin (1969). El medio es el masaje. Buenos Aires: Paidos.
Norberg-Schulz, Christian (1975). Existencia, espacio y arquitectura. Barcelona: Blume.
Panofsky, Edwin (1986). La perspectiva como forma simbólica. Madrid: Alianza.
Paul, Christiane (2003). Digital art. Londres: Thames & Hudson World of Art.
Pearson, Robert (1997). Cine temprano. Oxford: Oxford University Press- NowellSmith Ed.
Pons Puebla, Juan (2002). Neovanguardias y representación arquitectónica. Barcelona: Ediciones UPC Universiat Politécnica de Catalunya.
Ramírez, Juan Antonio (1983). Construcciones ilusorias (Arquitecturas descritas, arquitecturas pintadas). Madrid: Alianza.
Ramos Carranza, Amadeo (2011). Sobre arquitectura, límites y posiciones. Sevilla: Universidad de Sevilla Ediciones.
Rosenau, Helen (1986). La ciudad ideal. Madrid: Alianza.
Rufi, Joan Vicente (2003). ¿Nuevas palabras, nuevas ciudades?. En: Revista de Geografía, N° 2: 79-103.
Sagan, Carl (1980). Cosmos: Un viaje personal, Cap. 10: El filo de la eternidad. Public Broadcasting Service.
Santaella, Lucia (2003). “El arte del silicio”. En: Revista Cybercultura. Disponible en: http://nolineal.org/clases/Articulos/ElArtedelSilicio.pdf
Silva, Armando (2003). “Los imaginarios urbanos: introducción, principios teóricos y metodológicos”. En: Seminario Imaginarios urbanos. Sevilla: UNIA. Disponible en: http://ayp.unia.es/index.php?option=com_content&task=view&id=228
Soja, Edward (1996). Journeys to los angeles and other real-and-imagined places. Oxford: Blackwell Publishing.
Spengler, Oswald (1966). La decadencia de Occidente, vol. II. Madrid: EspasaCalpe.
Steiner, Rudolf (2001). The fourth dimension: sacred geometry, alchemy and mathematics.
Massachusetts: Anthroposophic Press.
Tkachuk, Carolina (2006). Las vanguardias estéticas de las ciudades. Buenos Aires: Ediciones Universidad Nacional de Quilmes.
Vidler, Athony (2000). Espacio alabeado, arte, arquitectura y ansiedad en la arquitectura moderna. Cambridge: MIT Press.
Virilio, Paul (1999). El cibermundo, la política de lo peor. Madrid: Cátedra.
Wells, George (1982). La máquina del tiempo. Madrid: Anaya.
Downloads
Published
-
Abstract141
-
PDF (Español)55
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.