Centro de interés chicas stem, experiencia innovadora En el colegio Heladia Mejía IED

Authors

  • Johana Katerine Morales Chaparro Universidad Antonio Nariño
  • Martha Andrea Merchán Merchán Universidad Antonio Nariño

Keywords:

inclusion, innovation, STEM, girls, gender

Abstract

Among the different goals proposed worldwide to reduce the gender gap, the 2030 Agenda for Sustainable Development is formulated, which includes 17 Sustainable Development Goals (SDGs), of which SDGs 4 and 5 focus on quality education and gender equality respectively. From this foundation, as well as from the current and future relevance of increasing the participation of women in the field of science and technology, an interest center is created at the Heladia Mejia IED School, which was founded with the objective of presenting STEM areas as an opportunity to strengthen gender equality. The STEM Girls interest center of the Heladia Mejia School IED, generates in the students an alternative motivation and interest to their daily school environment, allowing them to spend their free time in activities that strengthen their knowledge and skills, particularly in the STEM areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bello, A. (2020). Las mujeres en Ciencias, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas en América Latina y el Caribe. . ONU Mujeres, 98. https://www2.unwomen.org/-/media/field office americas/documentos/publicaciones/2020/09/mujeres en stem onu mujeres unesco sp32922.pdf?la=es&vs=4703

Bello, A., & Estébanez, M. A. (2022). Una Ecuación Desequilibrada : Aumentar Las Mujeres En Stem En Lac. 44. http://forocilac.org/wp-content/uploads/2022/02/PolicyPapers-CILAC-Gender-ESP.pdf

Camacho Díaz, A., García, L., Peñabaena, R., García, F., & García, A. (2021). CONSTRUYENDO EL FUTURO DE LATINOAMÉRICA: MUJERES EN STEM.

F. Dubreucq - Choprix, M. F. (2006). Ovide Decroly. Revista de Pedagogía, Madrid, España, 247(6), 26. https://doi.org/10.1136/bmj.328.7434.s48

Fierro, C., Fortoul, B., & Rosas, L. (2003). La práctica docente y sus dimensiones. Valoras UC, 3. http://www.ies9018malargue.edu.ar/documentos/biblioteca/practica-profesional-docente/practica_docente-La-practica-docente-y-sus-dimensiones.pdf

Guenaga Gómez, M. L., Eguíluz Morán, A., Menchaca Sierra, I., Garaizar Sagarminaga, P., Fernández Álvarez, L., & Zarate González, O. (2018). INSPIRA: fostering scientific and technological vocations among girls through mentoring. https://doi.org/10.18543/dsib-2(2017)-pp113-149.pdf

Saint-Denis, P. (2021). Cerrando la brecha de STEM + Artes (STEAM) para la investigación e innovación socialmente inclusivas: evidencia de países de ingresos bajos y medianos. https://idl-bnc-idrc.dspacedirect.org/handle/10625/59963

UNESCO. (2019). Descifrar el código: la educación de las niñas y las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas (STEM). UNESCO, 85. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000366649

UNESCO. (2020). Las mujeres en ciencias, tecnología, ingeniería y matemáticas en América Latina y el Caribe | ONU Mujeres – América Latina y el Caribe. https://lac.unwomen.org/es/digiteca/publicaciones/2020/09/mujeres-en-ciencia-tecnologia-ingenieria-y-matematicas-en-america-latina-y-el-caribe

Published

2023-11-04
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    50
  • PDF (Español (España))
    22

How to Cite

Morales Chaparro, J. K., & Merchán Merchán, M. A. (2023). Centro de interés chicas stem, experiencia innovadora En el colegio Heladia Mejía IED. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1682

Metrics

Most read articles by the same author(s)