Tejido del pueblo nasa y la geometría. Un diálogo intercultural para el desarrollo de procesos de aprendizaje en estudiantes de cuarto de primaria.
Keywords:
nasa people, ethno-education, weaving, mathematics, inclusionAbstract
The results of the implementation of a didactic proposal based on ethnomathematics for the strengthening of intercultural dialogue between indigenous peoples and western knowledge are presented. The objective was to evaluate the effectiveness of a didactic strategy for the recognition of the Nasa indigenous people and their own knowledge about weaving with fourth grade students of a school in Bogota and to establish the relationship between this knowledge and the knowledge proposed in the curriculum for learning geometry. For this purpose, an interpretative paradigm and a qualitative methodological approach were used during two phases: the first consisted of interviewing two wise men of the Nasa people to gain access to their own knowledge, and the second consisted of designing and implementing a didactic material during 11 sessions. It was concluded that the development of this type of strategies generates appropriation of cultural and multiethnic diversity and the strengthening of geometric thinking in western students.
Downloads
References
Alvarez, H. B. (2006). La Etnomatemática en Colombia: un programa en construcción. Boletim de Educação Matemática, 19(26), 1-19.
Alvarez, H. B. (2008). Entrevista al profesor Ubiratan D'Ambrosio. Revista latinoamericana de Etnomatemática, 1(1), 21-25.
Álvarez, H., Higuita Ramírez, C., & Oliveras, M. L. (2014). Una mirada a la Etnomatemática y la Educación Matemática en Colombia: caminos recorridos. Revista Latinoamericana de Etnomatemática: Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, 7(2), 245-269.
Chavaco, Y. F. (2019). Construcción de Significados Culturales a partir de los Tejidos que Elaboran las Mujeres Nasa de Tierradentro como estrategia de Comunicación para la Pervivencia. Ciencia e Interculturalidad, 25(2), 277-289. https://www.camjol.info/index.php/RCI/article/view/8574/9461
Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 7 y 8. 7 de julio de 1991 (Colombia).
D’Ambrosio, U. (2014). Las bases conceptuales del Programa Etnomatemática. Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 7(2), 100-107. Recuperado a partir de https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/126
Fernández, V. E. R., Ipanaque, R. A., Torres, F. D. M. G., Salazar, J. M. R., Caycho, H. E. C., & Gamboa, E. N. E. (2023). Etnomatemáticas y el entorno Universitario.
Fuentes, C. (2014). Descolonizando la escuela: ¿Es Posible Llevar la Etnomatemática al aula?. Revista Latinoamericana de Etnomatemática Perspectivas Socioculturales de la Educación Matemática, 7(2), 222-244.
García, L. P. (2013). El Paradigma Cualitativo–Interpretativo. Ser alumno de doctorado en competencias educativas, 143. http://aulavirtualmx.com/Archivos/LIBRO_SER_ESTUDIANTE.pdf#page=137
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (1998). Lineamientos curriculares. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_archivo_pdf9.pdf
Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2006) Estándares básicos de la educación matemática. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340021_recurso_1.pdf
Morales Beleño, M., Aroca-Araujo, A., & Alvarez Toro, L. J. (2018). Etnomatemáticas y Educación matem
ática: análisis a las artesanías de Usiacurí y educación geométrica escolar. Revista Latinoamericana De Etnomatemática Perspectivas Socioculturales De La Educación Matemática, 11(2), 120-141. Recuperado a partir de https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/520
Quiguanás, A. (2011). LOS TEJIDOS PROPIOS: SIMBOLOGÍA Y PENSAMIENTO DEL PUEBLO NASA. Radioteca.net. https://radioteca.net/media/uploads/manuales/2015_08/LOS_TEJIDOS_PROPIOS_SIMBOLOG%C3%8DA_Y_PENSAMIENTO_DEL_PUEBLO_NASA.pdf
Downloads
Published
-
Abstract169
-
PDF (Español)80
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.