Indagación de las habilidades científicas en estudiantes de grado segundo: una experiencia de aula desde el trabajo en casa durante la pandemia

Authors

  • Yeimy Acosta Leal Universidad Antonio Nariño. Facultad de Educación; Bogotá, Colombia
  • Marisella Buitrago Ramírez Universidad Antonio Nariño

Keywords:

pandemia, habilidades científicas

Abstract

Working and strengthening scientific skills from the first grades of elementary school, bring benefits to the students in the perception and understanding of their context and prepares them, to be critical agents in the face of what happens around them. It is for the above, that this research is carried out, seeking to strengthen scientific skills from the development and application of a diagnostic test that allows us to identify the level of second grade students, group 201 of an official institution from the south of Bogotá, Colombia. The methodology was carried out in three phases: the elaboration of the diagnostic test, the validation of the instrument and its application. The partial results obtained through this, reveals that children are not using scientific skills due to the lack of their own activities to develop and strengthen the different scientific skills that are approached when they work on Natural Sciences in the school context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar Mosquera, Yirsen & Mejía, Luz & Mercedes, María. (2017). Mallas de Aprendizaje Ciencias Naturales y Educación Ambiental. Grado 2°

Arriaga, M. (2015). El diagnóstico educativo, una importante herramienta para elevar la calidad de la educación en manos de los docentes. Atenas, 3.

Buisán, C., & Marín, M. (1987). Cómo realizar un diagnóstico pedagógico.

Daza, S., & Quintanilla, M. (2017). La enseñanza de las ciencias naturales en las primeras edades. V.5. In Formacion Universitaria (Vol. 26, Issue 1). http://www.chubut.edu.ar/descargas/secundaria/congreso/ACCESO/R1857_Torres.pdf%0Ahttp://environment.yale.edu/climate/files/ClimateChangeKnowledge2010.pdf%0Ahttp://www.lareferencia.info/vufind/Record/AR_377d151537920b3d279312d2ce82643a

Di Mauro, M., Furman, M., & Bravo, B. (2015). Las habilidades científicas en la escuela primaria: un estudio del nivel de desempeño en niños de 4to año. Revista Electrónica de Investigación En Educación En Ciencias, 10(2), 1–10.

Furman, M. (2016). Educar mentes curiosas: la formación del pensamiento científico y tecnológico en la infancia. Santillana. https://doi.org/10.25115/ecp.v10i20.1015

Perez, D., Londoño, M., & Mejia, C. (2020). El pensamiento científico infantil, experiencia de dos instituciones educativas en la educación preescolar. Universidad de San Buenaventura.

Published

2022-08-19
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    169
  • PDF (Español (España))
    124

How to Cite

Acosta Leal, Y., & Buitrago Ramírez, M. (2022). Indagación de las habilidades científicas en estudiantes de grado segundo: una experiencia de aula desde el trabajo en casa durante la pandemia. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, 1(5), 8–13. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1389

Issue

Section

Ponencia

Metrics

Most read articles by the same author(s)