Anna Maria Guasch: maps and drifts in the study of contemporary art
DOI:
https://doi.org/10.54104/nodo.v19n37.2052Keywords:
Anna Maria Guasch, Contemporary Art, Visual Studies, Archival turn, MemoryAbstract
This article examines the impact and contributions of Anna Maria Guasch to the development of contemporary art historiography in the Spanish-speaking world. It focuses on her cartographic approach and her ability to construct intellectual maps that integrate diverse traditions and issues. First, the article analyzes her seminal work, El arte último del siglo XX: del posminimalismo a lo multicultural (2000), which represents a turning point in the systematization of contemporary art studies by offering a precise cartography of the international period between 1968 and 1989. The article also explores her role as the editor of the Akal/Arte Contemporáneo collection, which has facilitated the translation and dissemination of fundamental texts by authors such as Rosalind Krauss, Hal Foster, and Benjamin Buchloh, contributing to the synchronization of local debates with international developments. Finally, it studies her contributions to the analysis of concepts such as memory and the archive in contemporary art, highlighting how her work in Derivas (2021) and other texts proposes an understanding of art as a tool for resistance and cultural transformation.
Downloads
References
Brea, J. L. (ed.) (2005). Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de los estudios culturales. Madrid: Akal.
Buchloh, B. H. D. (2004). Formalismo e historicidad: modelos y métodos en el arte del siglo XX. Madrid: Akal.
Elkins, J., Manghani, S. y Franck, G. (2015). Farewell to Visual Studies. Pennsylvania: Penn State University Press.
Foster, H. (2001). El retorno de lo real: la vanguardia a finales de siglo. Madrid: Akal.
Guasch, A. M. (2000). El arte último del siglo XX. Del posminimalismo a lo multicultural. Madrid: Alianza.
Guasch, A. M. (ed.) (2000b). Los manifiestos del arte posmoderno. Textos de exposiciones, 1980-1995. Madrid: Akal.
Guasch, A. M. (2003). Los estudios visuales. Un estado de la cuestión. Estudios Visuales, 1, 8-16.
Guasch, A. M. (2005). Doce reglas para la una nueva academia. En J. L. Brea (ed.), Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de los estudios culturales. Madrid: Akal, pp. 59-95.
Guasch, A. M. (2009). La memoria del otro: Ursula Biemann, Hannah Collins, Francesco Jodice, Rogelio López Cuenca, Antoni Muntadas, Krzysztof Wodiczko. Universidad Nacional de Colombia, Dirección Nacional de Divulgación Cultural, Museo de Arte.
Guasch, A. M. (2011). Arte y archivo, 1920-2010. Genealogías, tipologías y discontinuidades. Madrid: Akal.
Guasch, A. M. (2012). La crítica discrepante. Entrevistas sobre arte y pensamiento actual (2000-2011). Madrid: Cátedra.
Guasch, A. M. (2015). Derivas. Ensayos críticos sobre arte contemporáneo. Madrid: Akal.
Guasch, A. M. (2016). El arte en la era de lo global, 1989-2015. Madrid: Alianza.
Krauss, R. E. (2002). Pasajes de la escultura moderna. Madrid: Akal.
Marchán Fiz, S. (1986). Del arte objetual al arte de concepto. Epílogo sobre la sensibilidad posmoderna. Madrid: Akal.
Molina, Á. (ed.) (2016). La Historia del Arte en España. Devenir, discursos y propuestas. Madrid: Polifemo.
Smith, T. (2012). ¿Qué es el arte contemporáneo? México: Siglo XXI Editores.
Wallis, B. (ed.) (2001). Arte después de la modernidad. Nuevos planteamientos en torno a la representación. Madrid: Akal.
Downloads
Published
-
Abstract28
-
PDF (Español)17
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Miguel Ángel Hernández
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.