La competencia digital para fortalecer del desarrollo profesional docente

Authors

  • Filemón Ramírez Galindo Universidad Antonio Nariño
  • Andrés Bernal Ballén Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Digital competency, Teaching professional development, pedagogical practice, basic education

Abstract

Digital competence to strengthen teachers' professional development is a matter of great importance that requires cognitive and emotional work and exercise at the personal and collective level. The objective of the research is to evaluate a proposal for teacher training in digital competencies that promotes the strengthening of professional development. The research is being carried out based on a methodology with a mixed descriptive cross-sectional design and is developed with teachers of basic secondary education. This methodology is structured in phases: in phase 1, the systematic literature review and the problem statement were carried out, which includes the low levels of digital competencies by teachers in pedagogical practices; in phase 2, the categorization of previous digital competencies was made with an empirical analysis; in phase 3, the status of digital competencies in teachers is visualized; and in phase 4, the design and evaluation of the training proposal in digital competencies is made. From the research, we seek to improve the pedagogical performance of teachers and the learning process of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almerich, G., Díaz-García, I., Cebrián-Cifuentes, S., & Suárez-Rodríguez, J. (2018). Estructura dimensional de las competencias del siglo XXI en alumnado universitario de educación. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 24(1), 1-21.

Ávalos, B. (2013). La formación inicial docente. UNESCOOREALC. Antecedentes y Criterios para la Elaboración de Políticas Docentes en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: CEPPE y UNESCO.

Cabero Almenara, J. (2013). El aprendizaje autorregulado como marco teórico para la aplicación educativa de las comunidades virtuales y los entornos personales de aprendizaje. El aprendizaje autorregulado como marco teórico para la aplicación educativa de las comunidades virtuales y los entornos personales de aprendizaje, 133-156.

Creswell, J. W., & Creswell, J. D. (2017). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.

DE, M. C. (2017). Competencia digital docente octubre 2017.

Ferreiro, A. A. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos para el desarrollo de la Competencia Digital Docente en la Formación Inicial del Profesorado. Relatec: Revista Latinoamericana de Tecnolog{’i}a Educativa, 17(1), 9-24.

MEN, M. d. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. Bogotá DC: Oficina de Innovación Educativa. Recuperado de: http://www. colombiaaprende. edu. co/html/micrositios/1752/articles-318264_recurso_tic. pdf.

Osco, F. G., Vargas, I. M., & Melgar, A. S. (2019). Competencia digital y desarrollo profesional de los docentes de dos instituciones de educación básica regular del distrito de Los Olivos, Lima-Perú. Hamut{’{}} ay, 6(1), 54-70.

Ramírez-Galindo, F., & Bernal-Ballén, A. (2023). El Desarrollo Profesional Docente para el fortalecimiento de la competencia digital en prácticas pedagógicas en educación básica: Una revisión sistemática. Revista Boletín Redipe, 12(2), 99-113.

Redecker, C., & others. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu.

Revelo-Rosero, J. E., Lozano, E. V., & Bastidas-Romo, P. (2019). La competencia digital docente y su impacto en el proceso de enseñanza--aprendizaje de la matemática. Espirales Revista Multidisciplinaria de Investigación, 3(28), 156-175.

Rosero, J. E. R. (2017). Modelo de integración de la competencia digital docente en la enseñanza de la Matemática en la Universidad Tecnológica Equinoccial. Universidad de Extremadura.

Selwyn, N. (2013). Discursos de la “disrupción” digital en la educación: un análisis crítico. En Quinta Mesa Redonda Internacional sobre Análisis del Discurso, City University Hong Kong, 23-25 de mayo de 2013 (pp. 1-28).

Tejada Fernández, J., de la Torre, S. de la, & others. (1995). La innovación en los centros educativos de Cataluña. Innovación educativa.

Tourón, J., Martín, D., Asencio, N., Pradas, S., & Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD)/Construct validation of a questionnaire to measure teachers’ digital competence (TDC). Revista española de pedagog{’i}a, 25-54.

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

Vaillant, D., & Cardozo-Gaibisso, L. (2016). Desarrollo profesional docente: entre la proliferación conceptual y la escasa incidencia en la práctica de aula. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 13(26), 5-14.

Vaillant, D., & Marcelo, C. (2015). El ABC y D de la formación docente (Vol. 134). Narcea Ediciones.

Published

2023-11-06
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    59
  • PDF (Español (España))
    42

How to Cite

Ramírez Galindo, F., & Bernal Ballén, A. (2023). La competencia digital para fortalecer del desarrollo profesional docente. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1700

Metrics

Most read articles by the same author(s)