The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences

El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras

Authors

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v16n32.1892

Keywords:

Communication mobile, university student, writing, orthography

Abstract

The digitally enveloping society in which we find ourselves bases its actions on communication, especially synchronous, and on the development of new technological devices. The main objective of this study is focused on knowing the digital writing of future teachers, through an orthographic analysis, as well as investigating and assessing behaviors when using instant messaging applications and social communication networks. As future teachers, it is essential and decisive in their profession to display impeccable spelling. Methodology: A quantitative investigation has been carried out, through an analysis based on frequency percentages of writing uses and customs, through the development and application of a questionnaire, to a total of 116 students belonging to the first year of the degree in Early Childhood Education and Primary Education from the Faculty of Education of the University of Extremadura. Results and conclusions: The results show that what they use the least are punctuation marks; however, they no longer substitute letters and correctly use writing in homophonous words.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, M. y Moreno, D. (2017). Leer y escribir en tiempos de las nuevas tecnologías de la información y comunicación. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 11(1), 55-66. https://www.revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/view/65/63

Brito, A. y Finocchio, S. (2006). Lenguaje y nuevas tecnologías: Oportunidades y amenazas. IESALC. http://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/556/83.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cassany, D. (2003). La escritura electrónica. Cultura y Educación, 15(3), 239-251. https://doi.org/10.1174/113564003770717440B y

Castells, M. (2001). Internet y la sociedad red. La Factoría, 14(15), 1-13. https://www.uoc.edu/web/cat/articles/castells/castellsmain2.html

Echeburúa Odriozola, E. (2012). Factores de riesgo y factores de protección en la adicción a las nuevas tecnologías y redes sociales en jóvenes y adolescentes. Revista Española de Drogodependencias, 4, 435-48. https://www.aesed.com/upload/files/vol-37/n-4/v37n4_5.pdf

Espinar-Ruiz, E. y González-Río, M.-J. (2008). Jóvenes conectados: Las experiencias de los jóvenes con las nuevas tecnologías. Revista Española de Sociología, 9, 109-122. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/33269/1/2008_Espinar_Gonzalez_RES.pdf

Fernández, I. G. M. E. y Seemann, P. A. A. (2009). Un estudio sobre los cambios lingüísticos del español escrito en las charlas informales por internet. Trabajos de Lingüística y Aplicaciones, 48(1), 153-170. https://doi.org/10.1590/S0103-18132009000100011

Gómez Camacho, A. y Gómez del Castillo, M. T. (2015). Escritura ortográfica y mensajes de texto en estudiantes universitarios. Perfiles Educativos, 37(150), 91-104. https://www.scielo.org.mx/pdf/peredu/v37n150/v37n150a6.pdf

Gómez Camacho, A. y Gómez del Castillo, M. T. (2017). La norma escrita en las conversaciones de WhatsApp de estudiantes universitarios de posgrado. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(75), 1077-1094. https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v22n75/1405-6666-rmie-22-75-01077.pdf

Gómez-Camacho, A. (2007). La ortografía del español y los géneros electrónicos. Revista Científica de Comunicación y Educación, 15(29), 157-164. https://doi.org/10.3916/C29-2007-22

Guerrero Rodríguez, M. y Martos García, A. E. (2012). La escritura creativa y colectiva en el contexto de las nuevas prácticas culturales. Campo Abierto: Revista de Educación, 31(1), 11-27. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4167899.pdf

Instituto Nacional de Estadística. (2021). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogares 2021. https://www.ine.es/dynt3/inebase/es/index.htm?padre=8320

Koetsier, J. (2023, 8 de enero). Las diez aplicaciones más descargadas de 2022. Forbes. https://forbes.es/empresas/215905/las-diez-aplicaciones-mas-descargadas-de-2022/#:~:text=WhatsApp%3A%2063%20millones.,Surfers%3A%2051%2C4%20millones.

Parrilla, E. A. (2008). Alteraciones del lenguaje en la era digital. Comunicar, 30, 131-136. https://doi.org/10.3916/c30-2008-02-006

Pérez García, F. (dir.) (2023). Los medios de comunicación en la era digital. Fundación BBVA. https://www.fbbva.es/wp-content/uploads/2023/07/DE_2023_MediosComunicacion_Ivie.pdf

Rodríguez Morales, Z. y Rodríguez Salazar, T. (2016). Los jóvenes, la comunicación afectiva y las tecnologías: Entre la ritualización de la expresión y la regulación emocional. Intersticios Sociales, 11, 1-34. https://www.scielo.org.mx/pdf/ins/n11/2007-4964-ins-11-00006.pdf

Rubio Romero, J. y Lamo de Espinosa, M. P. (2015). El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal: Una aproximación a través de los jóvenes universitarios. ICONO 14: Revista de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 13(2), 73-94. https://doi.org/10.7195/ri14.v13i2.818

Serrano García, P. (2019). Valores expresivos de la puntuación en los mensajes instantáneos de WhatsApp. Revista Estudios del Discurso Digital, 2, 34-59. https://doi.org/10.24197/redd.2.2019.34-59

Suárez Ramírez, J. C. (2018). WhatsApp: Usos, dimensión emocional, beneficios y perjuicios en la vida de estudiantes universitarios. En J. B. Alonso Hernández, J. M. Canino Rodríguez, S. T. Pérez Suárez, D. Sánchez Rodríguez, C. M. Travieso González y A. G. Ravelo García (eds.), V Jornadas Iberoamericanas de Innovación Educativa en el ámbito de las TIC y las TAC: InnoEducaTIC 2018, Las Palmas de Gran Canaria, 15 y 16 de noviembre de 2018 (pp. 109-117). Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. https://accedacris.ulpgc.es/handle/10553/58218

Torrego González, A. (2010). “Eskriibo en el Tuenti komo pronunciioh”: Apuntes sobre la ortografía en una red social. Revista de Investigación e Innovación Educativa, 41(33), 33-50. https://revistas.uam.es/tarbiya/article/view/7132/7496

Vázquez-Cano, E., Mengual-Andrés, S. y Roig-Vila, R. (2015). Análisis lexicométrico de la especificidad de la escritura digital del adolescente en WhatsApp. RLA: Revista de Lingüística Teórica y Aplicada, 53(1), 83-105. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48832015000100005

Winocur, R. (2014). Adictos a los dispositivos digitales: Una mirada crítica sobre el diagnóstico del problema. Revista de Estudos da Comunicação, 15(37), 106-118. https://doi.org/10.7213/rec.v15i37.22457

Yus, F. (2004). Ciberprágmatica: El uso del lenguaje en internet. Ariel.

Published

2024-09-16
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    71
  • PDF (Español)
    40

How to Cite

Guisado Sánchez, I., & Suárez Ramírez, S. (2024). The university student and synchronous communication devices: Uses, profiles and didactic consequences: El alumno universitario y los dispositivos de comunicación sincrónica: usos, perfiles y costumbres escritoras. Papeles, 16(32). https://doi.org/10.54104/papeles.v16n32.1892

Issue

Section

Artículos de Investigación

Categories

Metrics