Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía

Authors

  • Óscar Salamanca Universidad Nacional de Colombia

Keywords:

Art, secularization, allotropy, theory, practice

Abstract

This article proposes and explores a form of union between artistic theory and practice, based
on the concept of allotropy taken by Gilles Deleuze from Burroughs’s work, through which critical and creative expressions on art remove traditional boundaries and merge into a body
detached from the idea of an “organism” designed for a particular purpose, and that carries
within it the potential for multiple contingencies and experiments. At first, the text indicates
an historical context of secularization in which art and society are forced to rework their
meanings, and finally, in consideration of the loss of a solid base of reference for artistic creation, the text proposes the Artaud’s idea of the body without organs, conceptually potentialized
by Deleuze, as the sign of art in contemporary times.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, Theodor W. 1983, Teoría estética. Barcelona, Orbis.

Bachelard, Gaston. 1993, El derecho de soñar. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Benjamin, Walter. 1989, “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica” en Discursos interrumpidos I. Buenos Aires, Taurus, pp.15-59

Bourdieu, Pierre. 1992, Las reglas del arte. S. c.: s. e.

Buck-Morss, Susan. 2005, Walter Benjamin, escritor revolucionario. “El flaneur, el hombre-sandwich y la puta: Las políticas del vagabundeo”. Buenos Aires Interzona Editora.

Deleuze, Gilles. 2002, Francis Bacon: Lógica de la sensación. Madrid Arena Libros.

Foucault, Michel. 1993,“¿Qué es la Ilustración?”. Daimon, No. 7, Universidad de Murcia, pp. 5-18.

Freud, Sigmund. 1970, Psicoanálisis del arte. Madrid, Alianza.

Heidegger, Martín. El origen de la obra de arte. S. c.: s. e., s. f.

Horkheimer, Max. 1973, Crítica de la razón instrumental. Buenos Aires Sur.

Lyotard, Jean-François. 1994, La posmodernidad (explicada a los niños). Barcelona, Gedisa.

Nietzsche, Friedrich. 1983, Así habló Zarathustra. Trad., Juan Carlos García Borrón. Madrid Sarpe.

Romero, José Luis. 1987, Estudio de la mentalidad burguesa. Madrid, Alianza.

Published

2010-06-30
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    135
  • PDF (Español)
    52

How to Cite

Salamanca, Óscar . (2010). Unión entre teoría y práctica artística a partir del repliegue del arte sobre sí mismo y del concepto de la alotropía. Papeles, 2(3), 18–25. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/251

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics