¿Qué leen los profesores de la Universidad de Sonora?
Un estudio sobre la lectura como práctica cultural en profesores
Keywords:
reading, teachers, cultural capitalAbstract
This article is derived from the results of research conducted to describe the cultural dispositions of teachers, based on computer concepts sociological theory of Pierre Bourdieu.
In this work, specifically, touch on their reading teachers, as a determining factor in the acquisition of cultural capital. Through a qualitative approach, were interviewed full-time faculty at the University of Sonora, to consider them as the main subject in the restructuring of cultural dispositions of college players. The aim is to know what is the link between reading and teachers, as a provision that forms the habitus of individuals.
Downloads
References
Berger, Peter, Luckmann Thomas (1997). La construcción social de la realidad. H.F. Martínez de Murguía. Amorrortu Editores
Bourdieu Pierre. (1979) Los Herederos. Los estudiantes y la cultura.
--- (1979) “Los Tres Estados del Capital Cultural”, Texto extraído de Actes de la Recherche en Sciences Sociales. Traducción de Mónica Landesmann. Sociológica, UAM- Azcapotzalco, México, núm 5, pp. 11-17. en Sociológica. Consultado el 10 de Septiembre, 2010. http://sociologiac.net/biblio/ Bourdieu-LosTresEstadosdelCapitalCultural.pdf
--- (1987). Poder, derecho y clases sociales. Sociológica. Sociologiac.net
--- (1988) La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Altea, Taurus Humanidades.
--- (1988) Cosas dichas. Ed. Gedisa. Barcelona, España.
--- (2010). El Sentido Social del Gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Ed. Siglo XXI.
Brunner, J.J. (2001). Peligro y Promesa, Educación en América Latina. Santiago de chille, Mayo 2001.
(Documento producido por un grupo de tarea convocado por la UNESCO y el Banco Mundial).
Lozano, Maribel. Padilla, Héctor (2004). El papel del docente de educación superior en la sociedad globalizada.
Villaseñor García, Guillermo (2003). La función social de la educación superior en México. La que es y la que queremos que sea. México: UAM/CESU-UNAM/UV, Educación Superior Mexicana.
Páginas de internet:
Encuesta Nacional de Lectura (Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2006): http://www.oei. es/pdfs/encuesta_nacional_lectura_mexico.pdf). Revisado el 15 de Noviembre, 2010.
Instituto Sonorense de Cultura: http://www.isc. gob.mx/acerca-isc/infraestructura/librerias.htm
Sección amarilla: http://www.seccionamarilla. com.mx/Resultados/librerias/sonora/hermosillo
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI): http://www.inegi.org.mx/sistemas/me xicocifras/default.aspx?ent=26
Downloads
Published
-
Abstract94
-
PDF (Español)34
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.