Relatos de vida y formación docente: experiencias vividas, historias narradas
Keywords:
education, indetity, memory, motivation, life storiesAbstract
Educational research specifically related to teacher training in the analysis of the life stories of a strategy that allows us to understand individual ideas related to the training process to configure collective conceptions associated with political factors social and cultural. This papper outlines the conceptual and research master’s thesis entitled “Conceptions and reflections on teacher education from stories educational life “centered on the interpretation of the concepts and ideas related to the training of teachers, which were found in the professional life stories of the participants in this study.
Downloads
References
Avanzini, G. (comp.) (1997). La pedagogía desde el siglo XVII hasta nuestros días, México: Fondo de Cultura Económica.
Bedoya, J. (2005). Epistemología y Pedagogía. Ensayo histórico crítico sobre el objeto y método pedagógicos, Bogotá: Ecoe Ediciones.
Bolívar, A. (2001). La investigación biográficonarrativa en educación. Enfoque y metodología, Madrid: La Murralla.
Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus? Epistemología de la investigación biográficonarrativa en educación”, en: Revista Electrónica de Investigación Educativa, vol 4, N° 1 [en línea], disponible en: http://redie.uabc.uabc.mx/vol4no1/ contenido-bolivar.html, recuperado 24 de enero del 2009.
Bolívar, A. Y Domingo, J. (2006, septiembre). “La investigación biográfico-narrativa en Iberoamerica: Campos de desarrollo y estado actual”, en: Forum Qualitative Sozialforschung/Forum Qualitative Social Research, vol. 7, N° 4, art.12.
Coffey, A. y Atkinson, P. (2003). Encontrar el sentido a los datos cualitativos. Estrategias complementarias de investigación, Medellín: Universidad de Antioquia.
Connelly, F. y Clandinin, D. (1995). “Relatos de experiencia e investigación narrativa”, en: Larrosa, J. Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación, Barcelona: Laertes.
De Lella, C. (1999). Modelos y tendencias de la formación docente. I Seminario Taller sobre Perfil del Docente y Estrategias de Formación. [en línea], disponible en: www.oei.es/cayetano.htm
De Tezanos, A. (1986). Maestros artesanos intelectuales, Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
De Tezanos, A. (2006). El maestro y su formación: Tras las huellas y los imaginarios, Bogotá: Magisterio.
Díaz, C. J. (2006). El enfoque biográfico-narrativo como estrategia metodológica en los procesos de formación docente. Reflexiones y aportes desde las historias y relatos de vida. VIII Jornada del Maestro Investigador, Colombia: Universidad Pontifica Bolivariana.
Flick, U. (2004). Introducción a la investigación cualitativa, Madrid: Ediciones Morata, S.L. - Fundación Paideia Galiza.
Flores, L. E. (2004). ¿Cómo estamos formando a los maestros en América Latina?, Lima: Ministerio de Educación - GTZ - Unesco.
Flórez, R. (1994) Hacia una pedagogía del conocimiento, Bogotá: Mc Graw Hill.
García, L. (2003). El Estado del arte de la formación docente en Cuba, Lima: Ministerio De Educación - GTZ - Unesco.
Goodson, I. (2004). Historias de vida del profesorado, Barcelona: Ediciones Octaedro, S.L.
Hamburger, A. (1998). “La formación permanente del profesorado”, en: Revista Itinerario Educativo, Facultad de Educación, Universidad de San Buenaventura.
Hernández, F.J. La teoría crítica de Axel Honneth y la sociología de la educación. Grupo: Sociología de la educación, [en línea], disponible en: http:// www.uv.es/fjhernan/Textos/soc_educacio/FESBarcelona.pdf, recuperado 19 de junio del 2009.
Hirsch, A. (2003). Investigación Superior. Universidad y formación de profesores, México: Trillas S.A.
Imbernón, F. (1994). La formación del profesorado, Barcelona: Paidós.
Jaramillo, J. (2002). Historia de la pedagogía como historia de la cultura. Alfaomega Colombiana.
Larrosa J. (1995). “Déjame que te cuente”, en: Revista Iberoamericana de Educación O.E.I., Barcelona: Laertes.
López- Barajas, E. (coord.) (1998). Las historias de vida y la investigación biográfica, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED.
Mcewan H. Y Egan K. (1998). La narrativa en la enseñanza, el aprendizaje y la investigación, Buenos Aires: Amorrortu Editores, p. 234.
Madriz, G. (2000). “¿Quién eres?... ¿Quién soy? La autobiografía en el relato de lo vivido”, En: A Parte Rei. Revista de filosofía, [en línea], disponible en: http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/gladys31. pdf, recuperado 20 de octubre del 2007.
Maldonado, M. A. (2008). Pedagogías críticas. Europa, América Latina, Norteamérica, Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Mallimaci, F. y Giménez, V. (2006). Historias de vida y métodos biográficos: estrategias de investigación cualitativa, Buenos Aires: Gedisa.
Messina, G. (1999). “Investigación en investigación acerca de la formación docente: un estado del arte en los noventa”, en: Revista Iberoamericana de Educación, N° 19.
Nussbaum, M. (2002). Las mujeres y el desarrollo humano: El enfoque de las capacidades, Barcelona: Empresa Editorial Herde S.
Olivé, L. (1994). La identidad personal y colectiva, México D.F.: Universidad Nacional Autónoma de México.
Olson, D. y Torrance, N. (1995). Cultura escrita y oralidad, España: Gedisa.
Quintero, M. (2008). Aproximación a los sentidos, significados, usos y metodologías de la narrativa. Manuscrito no publicado, Bogotá: Universidad de La Salle.
Quintero, M. y Ruiz, A. (2004). Qué significa investigar en educación?, Bogotá: Fondo de Publicaciones Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Ricoeur, P. (2006). Teoría de la interpretación: discurso y excedente de sentido, Madrid: Siglo XXI.
Rojas, L. I. y Rendón, D. B. (2004). Encuentro iberoamericano de formación docente entre orugas y mariposas (2002, septiembre 4 al 6), Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Sandoval, S. (2001). La formación de educadores en Colombia: geografías e imaginarios, Tomo I y II, Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Saldarriaga, O. (2003). Del oficio de maestro. Prácticas y teorías de la pedagogía moderna. Bogotá: Magisterio.
Tamayo, A. (2006). El movimiento pedagogico en colombia (Un encuentro de los maestros con la Pedagogía.) Revista Histedbr On line. Campinas No. 24, pp. 102 - 113. Disponible en: http://www. histedbr.fae.unicamp.br/revista/edicoes/24/ art09_24.pdf
Vaillant, D. (2005). Formación de docentes en América Latina, Barcelona: Octaedro.
Vasilachis, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa, Buenos Aires: Gedisa.
Velásquez, C. M. (2005). Manual de géneros periodísticos, Bogotá: Universidad de la Sabana - Ecoe Ediciones.
Zuluaga, O. L.; Noguera, C. E. (2005). Foucault, la pedagogía y la educación: pensar de otro modo, Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.
Downloads
Published
-
Abstract236
-
PDF (Español)442
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.