Development of the narrative and argumentative analysis as a NDP’s ideas diffuser: a gaze to education
Keywords:
National Development Plan, discourse analysis, educationAbstract
In the current research is made an analysis which pretends to evaluate the form and essence of the previous five National Development Plans (NDP), where there are expressed the objectives and projects of the political, legal, economic and social nature of the country. In this study are analyzed the syntactic and semantic macrostructure that only correspond to the education approach, taking a set of variables that allow the potential of argumentative, grammatical, economic and political aspects. In order to understand the whole textual superstructure it is segmented the research and the analysis; this division will be called ‘surfaces’, concluding with three of them. Each surface was analyzed by different sorts of variables, which have the function of observing specific aspects.
Downloads
References
Banco Mundial (2014). Indicadores económicos. Banco Mundial. Recuperado de: www.bancomundial.org/ indicadores.
De Mendoza, C. (2014). Reflexiones sobre el sistema educativo colombiano y la movilidad social. Tesis de Grado (publicada), Pontificia Universidad Javeriana: Bogotá D.C.
Decreto N° 1290. Por el cual se reglamenta la evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes de los niveles de educación básica y media. Ministerio de Educación. Bogotá Colombia. 16 de Abril de 2009.
Departamento Nacional de Planeación (1998). Los compromisos fundamentales de la sociedad: la reconstitución del tejido social. Recuperado de: https:// colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/Pastrana2_Compromisos_Fundam.pdf
Departamento Nacional de Planeación (2002). Hacia un estado comunitario. Recuperado de: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/PND.pdf
Departamento Nacional de Planeación (2006). Estado comunitario: desarrollo para todos. Recuperado de: https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/PND/PND _Tomo_1.pdf
Departamento Nacional de Planeación (2010). Prosperidad para todos. Más empleo, menos pobreza y más seguridad. Recuperado de: https://colaboracion. dnp.gov.co/CDT/PND/PND2010-2014%20Tomo%20 I%20CD.pdf
Departamento Nacional de Planeación (2014). Bases del Plan Nacional de Desarrollo: Todos por un nuevo país. Paz, equidad, educación. Recuperado de: https:// colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Prensa/Bases%20 PND%202014-2018F.pdf
Ducrot, O. (1986). El Decir y lo Dicho. Barcelona, España. Ediciones Paidós Ibérica S.A.
Farfán, K, Garzón, O, Quintana, J & Sánchez, C. (2014). Cuadernos de Economía: Huellas y Estadísticas. Análisis de las Preferencias Editoriales e Investigativas. Econografos, 70, 43 pp.
Gallup Colombia. (2014). Gallup Poll. Colombia GALLUP COLOMBIA LTDA.
Partido de la U. (2009). Estatutos Partido de la U. Bogotá, Colombia. http://www.partidodelau.org/_ files/pdf/DOC_14.pdf
Pinilla, A. (2011) El fin de la educación y la deificación de la formación de capital humano. Recuperado de: www.universidad.edu.co Registraduría de la Nación (2014) Elecciones Presi denciales.
Registraduría de la nación. Recuperado de: http://www.registraduria.gov.co/-Elecciones-2014, 1995-.html
Rhenals, R. & Torres, A. (2003). El desempeño macroeconómico colombiano en el cuatrienio Pastrana: recesión y recuperación frágil. Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia.
Van Dijk, T. (1992). La Ciencia del Texto. Barcelona, España. Ediciones Paidós Ibérica S.A.
Downloads
Published
-
Abstract158
-
PDF (Español)111
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.