Diagnosis from the Communicative Competences on the Learning of the English language of the Students of the Don Bosco Center Industrial Technical Institute

Authors

  • Jaime Sánchez Medina

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v9n17.474

Keywords:

learning English, education for work and human development, communicative competences, didactic strategies, interpretation of technical documents

Abstract

The study refers to the learning of the English language for specific purposes, a process in which the development of a specific communicative competence proper to the know-how of a specific area of knowledge, is strengthened. Its objective was to determine, through participant observation and a self-applied questionnaire, the specific communicative competences for the learning of English that the students of the technical training programs for work and human development of the Don Bosco Center Industrial Technical Institute need to develop. His approach was mixed. Both its results and its discussion call for proposals that focus on establishing specific teaching strategies to strengthen the taste and skills of reading, writing and speaking in English for specific purposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Agüero, C. (2009). Educación, Cultura y Desarrollo en la Globalización, Universalidad cultural de la educación para el desarrollo. Sapiens, Revista Universitaria de Investigación, 1(10), 5.

(2) Ausubel, D. (1983). Teoría del aprendizaje significativo [en línea], disponible en: http://delegacion233.bligoo.com.mx/media/users/20/1002571/files/240726/Aprendizaje_significativo.pdf, recuperado: marzo, 2017

(3) Batista, J.; Alburguez, M. y T. León, M. (2007). Estudio Diagnóstico Sobre la Enseñanza del Inglés Técnico en Ingeniería. Laurus, 13(25), 146-173. Bonamy, D. (2012), English for communication in the workplace, [en línea], disponible en: http: //www.pearsonlongman.com/vocationalenglish/pdf/articles/English_for_communication_in_the_workplace.pdf, recuperado: marzo, 2017

(4) Buzan, T. (s.f). El libro de los mapas mentales, resumen por Mercedes González [en línea], disponible en http://docencia.fca.unam.mx/~esosa/archivos/mapas_mentales.pdf, recuperado: marzo, 2017

(5) Centro Virtual Cervantes (2002-2007), Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas, [en línea], disponible en cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/, recuperado: marzo, 2017

(6) De Zubiría, J. (1994). ¿Qué modelo pedagógico subyace en su práctica pedagógica? [en línea], disponible en: http://www.uovirtual.com.mx/moodle/lecturas/tendepeco/1/1.pdf, recuperado: marzo, 2017

(7) Ellis, R. (1996) The Study of Second Language Acquisition [El Estudio de la Adquisición de una Segunda Lengua], Oxford University Press, Hong Kong.

(8) Espacio Europeo de Educación Superior (2009). La evaluación como aprendizaje, ediciones Akal, Madrid.

(9) Fedesarrollo (2004). Tratado de libre comercio Colombia-Estados Unidos: Análisis del impacto económico sobre la región Bogotá-Cundinamarca [en línea], disponible en: http://www.fedesarrollo.org.co/wp-content/uploads/2011/08/Impacto-econ%C3%B3mico-del-TLC-con-Estados-Unidos-en-la-regi%C3%B3n-Bogot%C3%A1-Cundinamarca-informe-final.pdf

(10) Fernández, RL., Bravo J. (s.f.). El video en la enseñanza del inglés técnico [En línea], disponible en: http://www.ice.upm.es/wps/jlbr/Documentacion/Vid_Ingles_Tec.pdf

(11) Fiorito, L. (2005). Teaching English for Specific Purposes (ESP) [en línea], disponible en: http://www.usingenglish.com/articles/teaching-english-for-specific-purposes-esp.html, recuperado: marzo, 2017

(12) Freire, P, (2010). Cartas a quien pretende enseñar, México, siglo xxi editores s.a.

(13) Gardner, H. (1995) Inteligencias múltiples, la teoría en la práctica, Barcelona, editorial Paidós, [en línea], disponible en: https://scholar.google.es/scholar?q=teor%C3%ADa+de+las+inteligencias+m%C3%BAltiples&btnG=&hl=es&as_sdt=0%2C5&as_vis=1, recuperado: marzo, 2017

(14) Hernández, R., Fernández C. & Baptista P. (2006). “Metodología de la investigación”, cuarta edición [en línea], disponible en: http://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/38758233/sampieri-et-al-metodologia-de-la-investigacion-4ta-edicion-sampieri-2006_ocr.pdf?AWSAccessKeyId=AKIAIWOWYYGZ2Y53UL3A&Expires=1501281521&Signature=KduWlAlp6Uuka710cQEMIHEES3U%3D&response-content-disposition=inline%3B%20filename%3DSampieri-et-al-metodologia-de-la-investi.pdf, recuperado: marzo, 2017.

(15) Hernández, S. (2008). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías, aplicado en el proceso de aprendizaje, en RUSC, Universities and Knowledge Society Journal, 5(2), 26-35.

(16) Instituto Técnico Industrial Centro Don Bosco (CDB) (2006). Misión 2016, Bogotá, D.C. [en línea], disponible en: http://www.centrodonbosco.edu.co/inicio/quienes-somos/

(17) Martínez, A. (2005). Creencias relativas al aprendizaje de una lengua extranjera, CAUCE, en Revista Internacional de Filología y su Didáctica, (28), 219-234

(18) Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2003). Articulación de la educación con el mundo productivo o la formación de competencias laborales. Bogotá D.C., [en línea], disponible en: http: //www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85777_archivo_pdf.pdf/articles-85777_archivo_pdf, recuperado: marzo, 2017.

(19) Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2006b). Ley 1064-2006, Diario Oficial No. 46341, [en línea], disponible en: http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=20854, recuperado: Marzo, 2017.Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2006c). Decreto 3870/2006, [en línea], disponible en: http://cvc.cervantes.es/ensenanza/biblioteca_ele/marco/cvc_mer.pdf, recuperado: marzo, 2017

(20) Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2006a). Series guías No. 22, estándares básicos de competencias en lenguas extranjeras: inglés, formar en lenguas extranjeras: el reto, lo que necesitamos saber y saber hacer, [en línea], disponible en: www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-115375_archivo.pdf, recuperado: marzo, 2017

(21) Ministerio de Educación Nacional (2009). Decreto 4904/2009, [en línea], disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-216551_archivo_pdf_decreto4904.pdf), recuperado: marzo, 2017

(22) Ministerio de Educación Nacional (2013). Orientaciones para la Implementación de Proyectos de Fortalecimiento de Inglés en las Entidades Territoriales. Bogotá D.C. Colombia, [en línea], disponible en: www.colombiaaprende.edu.co/html/micrositios/1752/articles-315518_recurso_5.pdf

(23) Monterrey, I. T. (s.f.). Las Estrategias y Técnicas Didácticas en el Rediseño, [en línea], disponible en: http://sitios.itesm.mx/va/dide/documentos/inf-doc/Est_y_tec.PDF, recuperado: marzo, 2017

(24) Moreno, J. (1994). Pensamiento, lenguaje y comunicación. Evaluación, teorías, modelos, actividades. Colección Papeles de Tertulia, Santafe de Bogotá.

(25) Núñez, F.L. (2007). ¿Cómo se elabora un cuestionario? Barcelona, España. Material aportado en la especialización en Docencia Universitaria de la Universidad Militar Nueva Granada, 2017.

(26) Patricio, T. & María S. (2014). Competencia intercultural en la enseñanza de lenguas extranjeras, Porta Linguarum, [en línea], disponible en: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/30491/1/Paricio_CompetenciaInterculturalLE.pdf, recuperado: Marzo, 2017

(27) Pérez, J. (2010, abril) “El seminario alemán una estrategia pedagógica para el estudiante”, en Cultura, Educación y Sociedad, Volumen 1, Número 1, pp. 107-112

(28) Restrepo, B. (2005). “Aprendizaje basado en problemas (ABP): una innovación didáctica para la enseñanza universitaria”, en Educación y Educadores, vol. 8, pp.9-19

(29) Universidad de Los Andes. (s.f). “Metodología de la investigación”, [en línea], disponible en: https://jofillop.files.wordpress.com/2011/03/metodos-de-investigacion.pdf, recuperado: marzo, 2017

(30) Wagensberg J. (2007). El gozo intelectual, teoría y práctica sobre la inteligibilidad y la belleza, Tusquets editores S.A., España.

Published

2017-08-17
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    269
  • PDF (Español)
    268

How to Cite

Sánchez Medina, J. (2017). Diagnosis from the Communicative Competences on the Learning of the English language of the Students of the Don Bosco Center Industrial Technical Institute. Papeles, 9(17), 87–95. https://doi.org/10.54104/papeles.v9n17.474

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics

Most read articles by the same author(s)