Listening to the voices of teachers
Keywords:
profile teacher´s profession, dignify, Precarious, teacher’s beliefsAbstract
This article is the product of the research “Beliefs of a Group of Thirteen Teachers about the Labour Conditions that Dignify or Make their Profession Precarious”, which intends to make known the teacher’s beliefs through their own voice, using Grounded Theory as a research method, techniques like semi structured interview, autobiographic narrative and a focal group to collect information. From the data obtained an analysis is built in which lets us know the teacher’s feelings towards the job they perform, and finally, to contribute the design of a proposal of human development to help raise the profile of the profession.
Downloads
References
Cuenca, R. et ál. (2005). Condiciones de trabajo y salud docente. Otras dimensiones del desempeño profesional. Estudios de casos en Argentina, Chile, Ecuador, México, Perú y Uruguay. Chile: Orealc-Unesco.
Day, C. (2005). Formar docentes: cómo, cuándo y en qué condiciones aprende el profesorado. España: Ediciones Narcea.
Durán, C. S. (2010). Creencias sobre el juego de los profesores en educación infantil. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.
Esteve. J. (1994). Malestar docente. Barcelona: Paidós.
——, Franco, S. y Vera, J. (1995). Los profesores ante el cambio social. Barcelona: Anthropos, México: Universidad Pedagógica Nacional, Secretaría de Educación Pública.
Fenstermacher, G. (1989). “Tres aspectos de la filosofía de la investigación sobre la enseñanza”. En: Wittrock, M.C. Barcelona: Paidós.
Hernández, L. (2008). “Hacia una mejor comprensión de la dignidad humana en el siglo XXI”. Conferencia magistral de apertura del II Congreso Venezolano de Bioética y II Congreso Iberoamericano de Bioética, Caracas, del 29 de julio al 1 de agosto de 2008.
Kant, I. (1785). “Fundamentación de la metafísica de las cumbres”. Disponible en: http:// www.philosophia.cl/biblioteca/Kant/fundamentacion% 20de%20la%20metafisica%20 de %20las%20costumbres.pdf
Marcelo, C. y Vaillant, D. (2009). Desarrollo profesional docente. Madrid: Narcea, S. A.
MEN, Ministerio de Educación Nacional (2002). Estatuto de profesionalización docente. Decreto 1278. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-86102_ archivo_pdf.pdf
Moscovici, S. (1991). Psicología social, I: influencia y cambios de actitudes individuos y grupos. Segunda reimpresión. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S. A.
Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro. Buenos Aires: Katz Editores.
Parra, M. (2008). Bienestar psicológico en el trabajo docente, en flexibilidad laboral y subjetividades: hacia una comprensión psicosocial del empleo contemporáneo. Santiago, Chile.
Strauss, A. y Corbin, J. (2012). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Ed. Universidad de Antioquia.
Tenti Fanfani, E. (2008). “Sociología de la profesionalización docente”. Disponible en: https://www.yumpu.com/es/document/view/8308851/1-sociologia-de-la-profesionalizacion- docente-ciep
Unamuno, M. (1944). “La dignidad Humana”. Disponible en: http://www.ellibrototal.com/ltotal/ficha.jsp?idLibro=3321
Vergara, M. (2012). “Acciones y creencias de la educadora infantil (EI): Un dispositivo de reflexión e interacción y pedagógica para la mejor práctica”. Tesis doctoral sin publicar. Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá.
Zabalza, M. y Zabalza, A. (2012). Profesores y profesión docente entre el ser y el estar. Madrid: Ediciones Narcea.
Downloads
Published
-
Abstract131
-
PDF (Español)104
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.