Sostenibiligrafía de la Universidad
Keywords:
higher education, sustainable social development, professional-citizens, fragmented knowledge paradigm, complexity paradigm.Abstract
The following document presents a discussion about the role of the university in the future concerning the formation of sustainable professional-citizens, and their commitment with the planet and human life sustainability. It questions the technical, economical and scientific model of sustainability guided by the lineal and evolution progress idea, promoting a consumer society and moving away from a real human possibility and its entailed aims such as the nature and the development of social awareness; at the same time, this model has strongly influenced the epistemological assumptions of the higher education, which are evidenced in the constant fragmentation of knowledge, and has disqualified the university to react to the social problems of our days.
Downloads
References
Castro, C. de, (2001). La revolución solidaria: más allá del
desarrollo sostenible. Madrid: IEPALA.
Castro, C. de., (2004). Ecología y desarrollo sostenible. Valladolid: Universidad de Valladolid.
Cortina, A., (2003). La Universidad desde una perspectiva
ética. En: Peña, F.J. (Coord.). Ética para la sociedad civil (pp.
-66). Valladolid: Universidad de Valladolid.
Fromm, E., (1978). ¿Tener o ser? (Edición de 1993, 17ª impresión). México: Fondo de Cultura Económica.
Guimarâes, R.P., (1998). La ética de la sustentabilidad
y la formulación de políticas de desarrollo. Ambiente
& Sociedade, nº 2, primer semestre, pp. 5-24. En URL:
<http://168.96.200.17/ar/libros/ecologia/guimaraes.pdf
Herrero Suárez, H., (2005). Sobre las funciones sustantivas
de una Educación Superior sostenibilizadora-(mejora) civilizadora. En: Bryan N.A.P.; Gonçalvez, L. y Sánchez Oviedo,
O.M. Los desafíos de la gestión universitaria hacia el desarrollo sostenible (pp. 69-86). San José (Costa Rica)-Campinas
(Brasil): Graf. FE/Unicamp.
Herrero Suárez, H., (2006). Los paradigmas de la sostenbilidad. ¿Hacia una revolución ética y solidaria? En: Wulf,
Ch. y Bryan, N.A.P. (Eds.). Desarrollo sostenible, Waxman,
European Studies in Education vol. 22, Münster, Alemania,
pp. 17-36.
Herrero Suárez, H., (2007). Profesionalización y sostenibilidad: dos claves en el diseño del plan de prácticas del máster
de formación del profesorado de secundaria. En: Cid, A.;
Muradas, M.; Zabalza, M.A.; Sanmamed, M.; Raposo, M. e
Iglesias, M.L. (Coords.) Buenas prácticas en el practicum
(pp. 591-606). Vigo: Imprenta Universitaria.
Imbernón, F., (1998). La formación y el desarrollo
profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura
profesional. Barcelona: Graó.
Jonas, H., (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo
de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona:
Herder.
Marina, J. A., (2004, enero-junio). Universidades inteligentes vs Universidades tontas. En: Revista mejicana
de agronegocios, tercera época, año VIII, vol. 14, pp.
-265.
Morin, E., (s.f). Estamos en un Titanic. Sitio web de la Biblioteca digital de la iniciativa interamericana de capital
social, ética y desarrollo, URL: www.iadb.org/etica.
Morin, E., (2001). La mente bien ordenada. Repensar la
reforma, reformar el pensamiento (3ª edición). Barcelona: Seix Barral.
Naciones Unidas. Informe sobre Desarrollo Humano
En URL: http://hdr.undp.org/en/media/hdr03-
summary-SPA1.pdf
Naciones Unidas, Programa de Naciones Unidas para el
Desarrollo [PNUD], (2007-08). En URL: http://hdr.undp.org/
en/media/hdr_20072008_sp_complete.pdf
Ortega, E., (2005). Universidades reflexivas: una perspectiva filosófica. Barcelona: Laertes.
Pettit, P., (1999). Republicanismo: una teoría sobre la
libertad y el gobierno. Barcelona: Paidós.
Sampedro, J.L. y Taibo, C., (2006). Sobre política, mercado y
convivencia. Madrid: Los libros de la Catarata.
Sen, A., (1999). Sobre ética y economía. Madrid: Alianza.
Sen, A., (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Plane-ta.
Downloads
Published
-
Abstract127
-
PDF (Español)21
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 admin admin; Henar Herrero Suárez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.