Los DBA y las tic en educación especial del instituto pedagógico nacional
Keywords:
teaching process, skills development, competences development, computer assisted training, teaching methods, multimedia teaching, educational environment, social adaptation, special educationAbstract
Educational processes have evolved at a general level in their daily work involving technologies; the special education area of the Institut Pedagogic National has joined this process, which together with the Area of Technology and Computer Science have
developed a project that involves Information and Communication Technologies (ict) in the teaching-learning process of students with permanent special educational needs. The project uses tic as a component for improving and strengthening the
basic learning devices (bld), which are the fundamental basis for knowledge acquisition and learning of every human being. Within the search for information there are not theorical references to develop the unified bld, for that reason the research group developed tools for data collection and evaluation.
Downloads
References
stibera, A. (1968), Metodología de la investigación, Buenos Aires, Editorial Kapeluz.
Bautista, R. (1993), Necesidades educativas especiales, Málaga, Ediciones Alguibe.
Bell Rodríguez, R. et ál. (1996), Sublime profesión
de amor, La Habana, Editorial Pueblo y Educación.
De Zalasar, N. et ál. (2000), Comunicación
aumentativa y alternativa, Santafé de Bogotá, Arfo
Editores Ltda.
García de Zelaya, B. (1996), Educación especial,
Guatemala, Editorial Piedrasanta.
Gardner, H. (1993), La nueva ciencia de la mente,
Buenos Aires, Paidós.
Klingler, C. y Vadillo, G. (1997), Psicología cognitiva. Estrategias en la práctica docente, México,
McGraw-Hill - Interamericana Editores, S.A. de
C.V.
Malist, M. (2006), “Institutos y universidades
apuntan por la plataforma libre de e-learning
Moodle”. Disponible en la página de internet:.
http://portal.sol.edu/index.php?option=com_con
tent&view=article&id=51:institu
tos-y-universidades-apuestan-por-la-plataformade-qe-learningq-moodle&catid=45&Itemid=79
Maturana R., H. y Bloch, S. (2000), Biología del
emocionar y alba emoting: respiración y emoción,
bailando juntos, Santiago, Dolmen Ediciones.
Mayor, L. et ál. (1998), Cognición y aprendizaje.
Fundamentos psicológicos, Madrid, Pirámide, S.A.
Porksen, B. y Maturana, H. (2004), Del ser al
hacer: los orígenes de la teoría del conocer, Santiago
de Chile, J.C. Sáez.
Riviera, A. (1990), “La teoría cognitiva social del
aprendizaje: implicaciones educativas”, en Coll,
C.; Palacios J. y Marchesi A. (eds.), Desarrollo
psicológico y educación. II Psicología de la educación,
Madrid, Alianza Editorial.
Rodríguez Gómez, G. et ál. (1996), Metodología
de la investigación cualitativa, Málaga, Ediciones
Aljibe.
Unesco (1995), Necesidades especiales en el aula,
Madrid, Nancea Ediciones.
Downloads
Published
-
Abstract324
-
PDF (Español)140
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2009 Luisa Marina Reyes Forero, William Florián Cano, Alexander Rodríguez Potes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.