La pedagogía por proyectos, basada en el Informe de la Comisión de la Verdad, para el fortalecimiento de la escritura académica

Authors

  • Nelly Yolanda Bayona Ballesteros Universidad Antonio Nariño
  • Martha Janneth Caro Guerrero Universidad Antonio Nariño
  • Laura Milena Bedoya Guerrero Universidad Antonio Nariño
  • Mauricio Antonio Camargo Rubio Universidad Antonio Nariño
  • Rosa Delia Acosta león Universidad Antonio Nariño

Keywords:

Teacher training, Pedagogy by Projects, academic writing, pedagogical experience, soliloquy

Abstract

This article reflects on mother tongue academic writing in different students ́educational levels. The study's main objective is to strengthen academic writing in students of 5th grade of elementary school, 11th grade of high school and higher education through the implementation of Pedagogy by Projects based on the Truth Commission Report. A qualitative, quasi-experimental study was conducted with a pre and post test, in order to identify strengths and weaknesses in the students ́writing process. The comparative analytical result evidences a significant improvement in the students' writing processes by understanding how the reelaboration of the text allows strengthening the communicative competence and especially the oral and written textual production. The study concludes that the Pedagogy by Projects  based on the Truth Commission Report constitutes not only a key pedagogical tool for strengthening writing in students of 5th grade of elementary school, 11th grade of high school and higher education, but also a space for dialogue and reflection in the classroom. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, Manuela y Yániz, Concepción (2015). “Las prácticas escritas en la universidad española”, Cultura y Educación, vol. 27, núm. 3, pp. 594-628.

Castelló, Montserrat (2009). “Escribir trabajos de investigación con alumnos de grado”, Textos de Didáctica de la Lengua y la Literatura, vol. 50, pp. 21-29.

Cassany, D. (1993) Ideas para desarrollar procesos de redacción. En: Cuadernos de Pedagogía.Barcelona.p.82-84.

Carlino, Paula; Iglesia, Patricia y Laxalt, Irene (2013). “Concepciones y prácticas declaradas de profesores terciarios en torno al leer y escribir en las asignaturas”, REDU. Revista de Docencia Universitaria., vol. 11, núm. 1, pp. 105-135.

Comisión de la verdad. (28 de 03 de 2023). Enfoque de acción sin daño. Obtenido de https://web.comisiondelaverdad.co/transparencia/informacion-de-interes/glosario/enfoque-de-accion-sin-dano

Chois, Pilar Mirely y Jaramillo, Luis Guillermo (2016). “La investigación sobre la escritura en posgrado: estado del arte”, Lenguaje, vol. 44, núm. 2, pp. 227-259.

Giraldo, J, et al.(2022) Paramilitarismos en Colombia. En: Del paramilitarismo al paramilitarismo. Editorial Periferia, Medellín.

Larrosa, J. (2006). Sobre la experiencia. Aloma. Revista de psicología, ciències de l'educació i de l'esport Blanquerna, 19. http://files.practicasdesubjetivacion.webnode.es/200000018-9863d9a585/_la_experiencia_Larrosa.pdf

Published

2023-11-03
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    70
  • PDF (Español (España))
    54

How to Cite

Bayona Ballesteros, N. Y., Caro Guerrero , M. J., Bedoya Guerrero, L. M., Camargo Rubio, M. A., & Acosta león, R. D. (2023). La pedagogía por proyectos, basada en el Informe de la Comisión de la Verdad, para el fortalecimiento de la escritura académica. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, (7). Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1672

Metrics

Most read articles by the same author(s)