Propuesta pedagógica: la lectura y la escritura son un mundo de aventura
Keywords:
Educational innovation, reading, writing, stage, learning processAbstract
Reading and writing skills contribute significantly to all the formative stages of the human being; however, there are students who finish primary school without reading and writing well. This research reports on a pedagogical proposal developed at the Santa María Departmental Educational Institution in Ubaté, whose objective was to promote writing as a process composed of stages called time for reading, planning, writing, revising, correcting, sharing, rewriting and publishing in fifth grade students. The action-participation methodology was used. The results highlight the creation of a printed magazine composed of 82 traditional stories with their respective workshop, as well as the writing of 65 stories authored by the participants in the rewriting stage for possible publication. It is also evident that 91% of the parents read all the stories in the company of their daughters during 4 months; therefore, the reading speed of the students improved, since they went from 82 words per minute to 122 on average.
Downloads
References
Balderas Gallardo, G. and Hernández Rojas, G. (2020) ‘Géneros de escritura académica en el bachillerato:?` Qué tanto se utilizan para fomentar el aprendizaje?’, Revista Mexicana de Orientación Educativa, 16(39).
Borzone, A.M. (2022) ¿Hay niños que terminan la primaria sin leer y escribir bien? Available at: https://www.youtube.com/watch?v=0-rzTgoMDBQ.
Cassany, D. (2014). Describir el escribir: cómo se aprende a escribir; Paidós comunicación. https://assetslibr.cantook.net/assets/publications/13331/medias/excerpt.pdf
Clerici, C., Monteverde, A.C. and Fernández, A. (2015) ‘Lectura, escritura y rendimiento académico en ingresantes universitarios’, Ciencia, Docencia y Tecnología, (50), pp. 35–70.
González Pinzón, B.Y. and Sánchez Rodríguez, N.J. (2008) La escritura como dispositivo para el ejercicio de la ciudadanía.
González, V.M. et al. (2018) ‘Análisis del rendimiento y de la mejora en la Lectura y en la Escritura en Educación Infantil’, Revista de educación [Preprint], (382). doi:10.4438/1988-592X-RE-2018-382-398.
Martínez-Miguélez, M. (1994). Cómo hacer un buen proyecto de tesis con metodología cualitativa. Perfiles, 17 (2), 113-121 Disponible en: http://prof.usb.ve/miguelm/proyectotesis.html
Medina, M., & Leal, A. (2019). Efectos de un programa basado en los postulados de la lectura y escritura como proceso sobre la calidad de comprensión y producción de textos expositivos en niños de pág. 7234 tercero y cuarto de primaria. URI: https://repositorio. idep.edu.co/handle/001/224.
Muñoz Álvarez, M. K., & Pérez López, I.A. (2020) ‘Escritura argumentativa, una breve aproximación desde la ciencia, la tecnología y la sociedad. Conrado’, 15(2), pp. 1–23.
Murillo Rojas, M. (2022). Pandemia covid-19 y los rezagos en la lectura y la escritura en la educación primaria costarricense. Algunas propuestas para optimizar la recuperación de aprendizajes en los nuevos espacios de trabajo. Revista Electrónica Leer, Escribir y Descubrir, 1(10), 6.
Peralta, S. and Martínez, S. (2018) ‘Incidencia de la lectura y escritura en el rendimiento escolar. Caso: Centro Educativo Señorita Graciela Reyes Tineo, Provincia Valverde’, Revista de Educación Superior, Universidad Abierta para Adultos, 2018, num. 26, p. 31-46 [Preprint].
Piñeros Garzón, A.M., Orjuela Aldana, D. and Torres Sanmiguel, A. (2018) ‘Una mirada crítica a las prácticas escriturales del grado quinto de la básica primaria’, Cuadernos de Lingüística Hispánica, (31), pp. 173–190.
Ramos, J. (2009) ‘Enseñar a escribir con sentido’, Revista Aula de innovación educativa, 185, pp. 55–63.
Stein, N. L., & Glenn, C. G. (1979). An analysis of story comprehension in elementary school children. New Directions in Discourse Processing, 2 (1979), 53–120.
Ugarte Sauret, L., & Sammartino López, N. (2022). La revisión de textos.
Downloads
Published
-
Abstract375
-
PDF (Español)68
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.