Las tic: nuevos lenguajes, nuevas prácticas
Keywords:
CIT, education, fiction, practices, languagesAbstract
This article has the first topic review on the investigation project The cit as new forms of interaction: a tool for the language students, approved by the Universidad Antonio Nariño. In the first instance, it raises the importance of promoting investigations that aim to a rigorous inquiry on the languages that propose the new technologies, as well as on the relations that the users establish with them to come to a significant reference margin that contributes to the constitution of educational spaces that involve the cit in a relevant way, that is to say, that are in conjunction with the practices that the above mentioned means promote. Secondly, it gives account of the first review of the state of the art of the investigations done on the cit and education. Finally, it does a brief approximation to the proposal as such of the approved project, that consists on the narratives and manners of fiction that they can find in some virtual worlds as those proposed by the Role Playing Games.
Downloads
References
Baigorri A. y Fernández R. (2004), Botellón, un conflicto postmoderno, Barcelona, Icaria Editorial.
Bem, D. J. (1972), “Self-perception theory”, en Berkowitz, L., Advances in Experimental Social Psychology, vol. 6, Nueva York, Academic Press.
Bonder, G. (2001), “Las nuevas tecnologías de la información y las mujeres: reflexiones necesarias” [en línea], Reunión de Expertos sobre Globalización, Cambio Tecnológico y Equidad de Género, Sao Paulo, Brasil, 5 y 6 de noviembre de 2001, disponible en: http://www.ilo.org/public/spanish/ region/ampro/cinterfor/temas/gender/doc/noticias/nue_tec.htm consultado el 20 de noviembre de 2009.
Bourdieu, P. (1967), Los estudiantes y la cultura, Barcelona, Labor.
----- (1985), ¿Qué significa hablar? Economía de los intercambios lingüísticos, Madrid, Akal S.A.
----- (1990), El sentido práctico, Madrid, Tecnos.
Buettell, J. (1990), Adventure games are on a roll, Nueva York, Toy Book.
Camarero, J. (2008), Intertextualidad, redes de textos y literaturas transversales en la dinámica intercultural, Madrid, Anthropos.
Castoriadis, C. (1989), La institución imaginaria de la sociedad, Tomo II, Barcelona, Tusquets.
------ (2002), Figuras de lo pensable. Las encrucijadas del laberinto IV, México, Fondo de Cultura Económica.
Davidson, D. (2003), Subjetivo, Intersubjetivo, Objetivo, Madrid, Cátedra.
Estalló Martí, J. A. (1995), Los videojuegos. Juicios y prejuicios, Barcelona, Planeta.
Etxeberría Balerdi, F. (1999), “Videojuegos y educación”, en Etxeberria, F. (coord.), La Educación en Telépolis, Donosita, Ibaeta.
Ferreiro, E. (2002), Pasado y presente de los verbos leer y escribir, México, Fondo de Cultura Económica.
Fundación de Ayuda contra la Drogadicción [fad] (2002), Jóvenes y videojuegos: espacio, significación y conflictos, Madrid, fad, Injuve.
García R. y Serna A. (2002), Dimensiones críticas de lo ciudadano. Problemas y desafíos para la definición de la ciudadanía en el mundo contemporáneo, Bogotá, Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Goyes, J. C. (2003), “Horizontes de la comunicación visual” [en línea], disponible en: http://www. humanas.unal.edu.co/contextoedu/docs_sesiones/horizontes_comunicacion_sesion14.pdf, recuperado: 2 de febrero de 2009.
Habermas, J. (1992), Teoría de la acción comunicativa, Buenos Aires, Taurus.
Instituto Cervantes (2006), Saber escribir, Madrid, Aguilar.
Iser, W. (1997), “La ficcionalización: dimensión antropológica de las ficciones literarias”, en Garrido, A. (comp.) (1997), Teorías de la ficción literaria, Madrid, Arco Libros.
Jodar, E. y Jiménez, V. (2000, 14 de junio), “Síntesis del estudio sobre los efectos psicosociales de los juegos de rol en el desarrollo social y cognitivo de los menores”, en Boletín Oficial de la Asamblea de Madrid, núm. 46.
Muñoz Luque, B. (2003), “Mujer y poder: una relación transgresora”, en Organización y Gestión Educativa, vol. 11, núm. 3, 8-14.
Organización de los Estados Americanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura [oei] (2009, 19 de agosto), “Colombia - Más de 60.000 docentes han recibido capacitación en tecnologías e información” [en línea], disponible en: http://www.oei. es/noticias/spip.php?article5458, recuperado: 25 de agosto de 2009.
Pons, P. y Jiménez Segura, J. (1998), Nuevas tecnologías. Comunicación audiovisual y educación, Barcelona, Cedecs Editorial.
Pérez O., M. (2000), Lógica y metodología de la ciencia. Resultados clásicos y nuevas ideas, Barcelona, Vicens Vives.
Picton, J. (1985, March 3), “Fantasy game linked to murder, suicide”, en Toronto Star, A8.
Searle, J. (1992), Intencionalidad: un ensayo en la filosofía de la mente, Madrid, Tecnos.
---- (2006), La mente, Bogotá, Norma.
Silvia, F. (1995), Evaluación psicológica en niños y adolescentes, Madrid, Síntesis.
Sperber, D. y Wilson, D. (1994), La relevancia: comunicación y procesos cognitivos, Madrid, Visor.
Unesco (2003a), Cine, cultura y nuevas tecnologías, La Habana, Unesco.
---- (2003b), Cerrar la grieta cibernética entre el norte y el sur, Unesco.
Vásquez Rodríguez, F. (2002), Oficio de maestro, Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana.
Downloads
Published
-
Abstract97
-
PDF (Español)112
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.