Colombian Undergraduates: Critical Readers? A Study on Literacy Skills within the Most Demanded Undergraduates in Colombia’s Labor Market
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v9n17.475Keywords:
Labor Market, Colombian undergraduates, Literacy, Standardized Public Tests, Wages, Skills, Income, EmployabilityAbstract
The purpose of this study is to shed clues on how the Colombian labor market promotes higher reading-writing skills by the undergraduates that finish their studies every year at Colombian universities. Thus, we turn to the Colombian National University looking to make a contrast between the undergraduate programs with a better performance at the standardized public tests, and those programs whose students experience a bigger welcome by the labor market once they finish their studies. Thereby, we find that, in spite of how crucial are reading-writing skills on an individual’s
development, this is not as evident in the working world.
Downloads
References
(1) Decreto No 3963. Por el cual se reglamenta el Examen de Estado de Calidad de la Educación Superior. 14 de octubre de 2009. República de Colombia. Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-205955_archivo_pdf_decreto3963.pdf
(2) Ministerio de Educación Nacional. (2008). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
(3) Observatorio Laboral para la Educación. (abril de 2016). Perfil Académico Y Condiciones De Empleabilidad: Graduados De Educación Superior (2001 – 2014). Obtenido de Observatorio para la Educación Superior: http://www.graduadoscolombia.edu.co/html/1732/articles- 348102_recurso_3.pdf
(4) Observatorio Laboral para la Educación. (2017). Observatorio Laboral para la Educación. Obtenido de Estructura del sistema de información: http://www.graduadoscolombia.edu.co/html/1732/w3-article-347409.html
(5) Portafolio. (23 de febrero de 2017). ¿Cómo ha cambiado el mercado laboral en Colombia? Obtenido de http://www.portafolio.co/economia/empleo/mercado- laboral-en-colombia-para-2017-503619
(6) Semana. (12 de marzo de 2016). ¿Por qué los estudiantes colombianos no comprenden lo que leen? Obtenido de http://www.semana.com/cultura/articulo/pruebas-saber-11-nivel-de-lectura- sigue-siendo-falencia-del-pais/507868
Downloads
Published
-
Abstract245
-
PDF (Español)270
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.