La transformación docente en tiempos de pandemia. Una mirada a los espacios de formación integral: diálogo de saberes y cine foro

Authors

  • Nelly Yolanda Bayona Ballesteros Universidad Antonio Nariño
  • Marisella Buitrago Ramírez Universidad Antonio Nariño
  • Martha Janneth Caro Guerrero Ministerio de Educación
  • María Eugenia Monroy Universidad Antonio Nariño

Keywords:

teacher´s rol, virtual education, film forum, meta didactic, critical thinking

Abstract

The role of the teacher has been transformed according to the needs of the different educational contexts due to the pandemic situation. Therefore, the teacher explored and updated the use of some technological tools to optimize the teaching and learning process of pedagogical training. In accordance with this, MEMORIAS hotbed research, attached to the Faculty of Education, and with national allies such as the Todos a Aprender Program and the Externado de Colombia University led two academic spaces with the aim of encouraging critical reflection on various educational problems. The first, Knowledge Dialogue, and the second, Educational Film Forum. Thus, the group selected various themes and films that showed the impact of the teacher’s role. The research shows that both scenarios were well received and became didactic tools to encourage critical thinking in the educational community in general.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Espinoza, J. S. P., & Roig, M. D. L. C. S. (2009). La metadidáctica como epistemología compleja. INTEREDU. Investigación Sociedad y Educación, 1(1), 47-57. Juanes Giraud, B. Y., Munévar Mesa, O. R., & Cándelo Blandón, H. (2020). La virtualidad en la educación. Aspectos claves para la continuidad de la enseñanza en tiempos de pandemia. Conrado, 16(76), 448-452. Rodríguez, M. I. (2016). Competencias docentes ante la virtualidad de la educación superior. Revista en Ciencias Sociales y Humanidades Apoyadas por Tecnologías, 5(10), 13-23.

Santos,B. (2021). Descolonizar la universidad. Obtenido de: https://www.clacso.org/wp-content/uploads/2021/09/Descolonizar-universidad.pdf Tovar, I. C. (2014). Los objetos virtuales de aprendizaje y su impacto en la calidad del proceso de enseñanza en la educación virtual. Revista Eduweb, 8(1), 113-126. Vargas, J. F. M., & Infante, A. S. P. (2019). Cine-Foro como estrategia Didáctica para el desarrollo del Pensamiento Crítico. EDUCACIÓN Y CIENCIA, (22), 79-100. Zemelman, H., & Quintar , E. (2005). Un diálogo en torno de una epistemología del presente potenciado de la conciencia histórica y su transformación en una didáctica no parametral, como contribución a un nuevo contrato social sobre la educación. (J. Rivas, Entrevistador) México: Revista Interamericana. Obtenido de http://www.fisicanet.com.ar/carreras_cursos/articulos_educativos/28_07_1.php

Published

2022-08-19
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    102
  • PDF (Español (España))
    60

How to Cite

Bayona Ballesteros, N. Y. ., Buitrago Ramírez, M., Caro Guerrero, M. J., & Monroy, M. E. (2022). La transformación docente en tiempos de pandemia. Una mirada a los espacios de formación integral: diálogo de saberes y cine foro. MEMORIAS SIFORED - ENCUENTROS EDUCACIÓN UAN, 1(5), 120–125. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/sifored/article/view/1407

Issue

Section

Ponencia

Metrics

Most read articles by the same author(s)