The construction methodology in the teaching of natural sciences
Proposal for continuing education beginning teachers in primary education
Keywords:
beginners Teachers, science education, construction MethodologyAbstract
This paper is presented an accompanying proposal in the first steps of new teachers at the Training Institute de Bariloche, Argentina (continuing education). In addition, a reflection on the productions and the evaluation done by teachers was written. This program proposes to promote higher levels of professionalism from the first steps of employment, to provide support tools that facilitate teaching practices in line with the theoretical and methodological foundations of initial and individual institutional requirements where they are inserted.
Downloads
References
Alen, B. y Allegroni, A. (2009). Acompañar los primeros pasos en la docencia, explorar una nueva práctica de formación. Buenos Aires: Ministerio De Educación De La Nación.
Anijovich, R. y Mora, S. (2009). Estrategias de enseñanza. Otra mirada al quehacer en el aula. Buenos Aires: Aique Grupo Editor.
Ávalos, B. (1997). “Investigación, políticas y prácticas. El caso de la formación inicial de docentes”. En: Pensamiento Educativo, vol. 20, pp. 435-453.
Ávalos, M. et ál. (2010). “Perfil de docentes noveles en las escuelas primarias del departamento de Empedrado, Corrientes”. En: II Congreso Internacional Sobre Profesorado Principiante e Inserción Profesional a la Docencia, Buenos Aires.
Cañal, P. y Porlán, R. (1987). “Investigando la realidad próxima: un modelo didáctico alternativo”. En: Enseñanza de las Ciencias, vol. 5, No. 2 , pp. 89-96.
Cornejo Abarca, J. (1999). “Profesores que se inician en la docencia: algunas reflexiones al respecto desde América Latina”. En: Revista Iberoamericana de Educación, No. 19, pp. 51-100. Edelstein, G. (2011). Formar y formarse en la enseñanza. Buenos Aires: Paidós.
Edelstein, G. (1996). “Un capítulo pendiente: el método en el debáte didáctico contemporáneo”. En: A. D. Camilioni, Corrientes didacticas contemporáneas. Buenos Aires: Paidos, pp. 75-89.
Ibaceta, G.; Moscato, M. y Schnersch, A. (2012). “Análisis de las prácticas de enseñanza en ciencias naturales de maestros noveles del nivel primario egresados del Instituto de Formación Docente Continua de Bariloche”. En: III Congreso Internacional de Profesorado Principiante e Inserción Profesional a la Docencia, Santiago de Chile.
Imbernón, F. (2005). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura profesional. Barcelona: Grao.
Izquierdo Aymerich, M. (2005). “Hacia una teoría de los contenidos escolares”. En: Enseñanza de las Ciencias, vol. 23, No. 1, pp. 111-122.
Izquierdo Aymerich, M.; Sanmartí, N. y Espinet, M. (1999). “Fundamentación y diseño de las prácticas escolares de ciencias experimentales”. En: Enseñanza de las Ciencias, vol. 17, No. 1, pp. 45-59.
Marcelo García, C. (1992). Aprender a enseñar. Un estudio sobre el proceso de socialización de profesores principiantes. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, Cide.
— (1999). “Estudio sobre estrategias de inserción profesional en Europa”. En: Revista Iberoamericana de Educación, No. 19, pp. 101-143.
—; Mayor, C. y Murillo, P. (2009). Monográfico: profesorado principiante e inserción profesional a la docencia. En: De Curriculum y de Formación del Profesorado, vol. 13, No. 1.
Ministerio de Educación Provincia Río Negro, I. (2009). Diseño curricular para la formación docente de nivel primario. Ministerio Educación.
Ramírez, E.; Luna Pérez, M. y Rivero García, A. (2002). “Las concepciones y los problemas profesionales del profesorado ‘novel’ de secundaria del área de ciencias de la naturaleza”. En: Fuentes, vol. 4, pp. 127-138.
Schnersch, A. et ál. (2009). Análisis de las prácticas de enseñanza en ciencias naturales de maestros noveles del nivel primario egresados del Instituto de Formación Docente Continua de Bariloche. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Instituto Nacional de Formación Docente.
Steiman, J. (2011). El análisis didáctico de las prácticas de enseñanza. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Instituto Nacional De Formación Docente.
Veenman, S. (1984). “Perceived Problems of Beginning Teachers”. En: Review of Educational Research, vol. 54, No. 2, pp. 143-174.
Vezub, L. (2009). El desarrollo profesional docente centrado en la escuela: Concepciones, políticas y experiencias. Buenos Aires: Unesco, Iipe. Disponible en: http://www.iipebuenosaires.org.ar (recuperado el 31 de julio de 2014).
Vilca Yana, E. (2005). El profesor novel. Disponible en: http://www.educar.org/articulos/ elprofesornovel.asp (recuperado el 31 de julio de 2014).
Vonk, J. (1995). “Teacher induction: an essential element at the start of teachers careers”. En: Revista Española de Pedagogía, No. 200, pp. 5-25.
Downloads
Published
-
Abstract110
-
PDF (Español)90
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.