Discursive Fingerprints of Otherness in School Violence Areas
Keywords:
Discursive footprints, bookmarks support, otherness, violence, school violence, symbolic violenceAbstract
This article comes from an investigation which sought to develop a mapping of the discursive traces of otherness in areas of school violence through processes reading writers, in order to express a critical diagnosis based on an analysis of the texts prepared by the students of three private institutions located in three different social contexts through various scenarios proposed by the research team, taking into account related theoretist such as Teun van Dijk, Jürgen Habermas, Pierre Bourdieu and Michael Foucault, among others.
Downloads
References
Benamara, F., Chardon, B., Mathieu, Y. & Popescu, V. (2011). Towards Context-Based Subjectivity Analysis. Proceedings of 5th International Joint Conference on Natural Language Processing (págs. 1180- 1188). Chiang Mai, Thailand: Asian Federation of Natural Language Processing.
Bourdieu, P. (2001). Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: DESCLÉE DE BROWER, S.A.
Bourdieu, P. & Loic, W. (2005). Una invitación a la sociología reflexiva. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Calderone, M. (2004). “Sobre violencia simbólica” en Pierre Bourdieu. (U. N. Rosario, Ed.) Latrama de la comunicación , 9, 1-9.
Ferrer-Corredor, E. (2000). “El ser, una construcción simbólica”. En Revista Papeles. Bogotá, UAN.
Folgueiras, B. (2009). Métodos y técnicas de recogida y análisis de información cualitativa. Universidad de Barcelona: Buenos Aires.
Foucault, M. (2003). Vigilar y Castigar. Argentina: Siglo XXI.
Girard, R. (1995). La violencia y lo sagrado. Barcelona: Anagrama S.A.
Grice, H. (1991). La búsqueda del significado. En V. Luis Ml, La búsqueda del significado (págs. 511-531). Madrid: TECNOS S.A.
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa. Volumen 1: Racionalidad de la acción y racionalización social. Madrid: Tauros.
Habermas, J. (1999). La inclusión del otro. Barcelona: Paidós.
Houdin, G. C. (Agosto de 2013). Violencia en las instituciones educativas. Un problema complejo. Integra Educativa, VI(2), 220.
Meneses, A. (2000). Marcadores Discursivos En: El Evento “Conversación”. Pontificia Universidad Católica de Chile.
Murcia, E. P. (2005). Palabras que dejan huella: Violencia en la escuela a través del discurso. Revista Iberoamericana de Educación(37).
OMS. (s.f.). Informe mundial sobre la violencia y la salud. Ginebra.
Real academia Española. (s.f.). http://www.rae.es/. Obtenido de http://www.rae.es/
Sandoval, C. C. (1996). Investigación Cualitativa. Bogotá: ICFES
Sastoque, R. A. (2008). Lingüística Aplicada. Bogotá: UNAD Van Dijk, T. (1992). Ciencia del texto. Barcelona: Paidós comunicación.
Van Dijk, T. (1997). El discurso como estructura y proceso (Vol. I). Mexico: Editorial Godisa.
Van Dijk, T. (2008). Discurso y poder. Barcelona: Gedisa.
Van Dijk, T. (2012). Discurso y contexto. Barcelona: Gedisa.
Van Dijk, T. (1997). Discurso, cognición y sociedad . Signos. Teoría y práctica de la educación, 6-74. (sin fecha en la WEB)
Van Dijk, T. (1999). El análisis crítico del discurso. Barcelona: Anthropos, 23-36.
Downloads
Published
-
Abstract179
-
PDF (Español)216
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.