Perception of Young People about their Expectations for the Future in Four Educational Institutions of the Municipality of Soacha (Cundinamarca, Colombia)

Authors

  • Liliana I. Badillo Badillo Universidad Antonio Nariño

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v12n23.645

Keywords:

Education, Future, Expectations, Life Project

Abstract

This article gathers the investigative exercise from a descriptive quantitative approach about the analysis of the perception of the humanistic area with emphasis on the life project of three educational institutions in the municipality of Soacha (Cundinamarca, Colombia). Data collection is carried out through the EFFA instrument (Scale of Expectations for the Future of Adolescence) with the aim of identifying the perception of the students of the four basic and middle educational institutions about their projection of life in the medium term. The EFFA instrument was designed and validated in three previous investigations (Sánchez Sandoval y Verdugo, 2016) and later adapted before its application in this investigation. As a result of this research, it was evidenced that higher future expectations by adolescents produce an increase in their self-esteem, which is not only reflected in their self-concept but in the quality of their interpersonal relationships and their ability to bond with society, too. All of this, allows that young people with higher expectations for the future, take better advantage of the opportunities offered by the environment to improve their quality of life, even in cases in which social mobility channels are not accessed through admission to third level educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcaldía municipal de Soacha. (2016). Alcaldía de Soacha-Cundinamarca. Soacha, Colombia: Alcaldía municipal. Recuperado de http://www.soacha-cundinamarca.gov.co/informacion_general.shtml#identificacion

Alonso Palacio, L. M., Murcia Gandara, G., Murcia Gandara, J., Herrera Pertuz, D., Gómez Guzman, D., Comas Vargas, M. y Ariza Theran, P. (2007). Autoestima y relaciones interpersonales en jóvenes estudiantes de primer semestre de la División Salud de la Universidad del Norte, Barranquilla (Colombia). Salud Uninorte, 32-42.

Berra Bortolotti, M. J. y Dueñas Fernandez, R. (2015). Carpeta de proyecto de vida: una herramienta de evaluacion. Remo, 42-49.

Betancourth Zambrano, S. y Cerón Acosta, J. (2017). Adolescentes creando su proyecto de vida profesional desde el modelo DPC. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 50, 22-41.

Castillo, J. y Contreras, D. (2014). El Papel de la Educación en la formación del Bienestar Subjetivo para el Desarrollo Humano. Una revisión al caso chileno. Santiago de Chile: Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo – Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia.

Coll, C., Mayordomo, R., Onrubia, J., Ronchera, M. J. y Éngel, A. (2007). La "inteligencia exitosa" según R. J. Sternberg. Barcelona, España: Universitat de Barcelona. Recuperado de http://s623319320.web-inicial.es/wp-content/uploads/2019/03/Lectura-inteligencia-exitosa-1.pdf

De la Torre, S. (2001). Conversando con Robert J Sternberg sobre creatividad. Barcelona, España: Universitat de Barcelona. Recuperado de http://www.ub.edu/sentipensar/pdf/saturnino/conversando_con_robert_sobre_creatividad.pdf

De Lucca, G. y Petriz, G. (2006). Crisis de las significaciones sociales, el adolescente y su proyecto de futuro laboral. Orientación y sociedad, 1-7.

Díaz Nárvaez, V. P. y Calzadilla Nuñez, A. (2016). Tipos de investigación y productividad científica en las ciencias de la salud. Ciencias de la salud, 115-121.

Dirección del Sistema nacional de juventud. (2013). Colombia joven. Bogotá: Consejería presidencial para la juventud. Recuperado de http://www.colombiajoven.gov.co/colombiajoven/queescolombiajoven

Dreher, E. y Oerter, R. (1986). Children’s and Adolescents’ Conceptions of Adulthood: The Changing View of a Crucial Developmental Task. Munich: Springer Berlin Heidelberg.

Erstad, O., Gilie, O. y Arnseth, H. C. (2013). Vidas de aprendizaje conectadas: jóvenes digitales en espacios escolares y comunitarios. Comunicar, 89-98.

Estevez, I., Rodríguez, S., Valle, A., Regueiro, B. y Piñeiro, I. (2016). Incidencia de las metas académicas del alumnado de secundaria en su gestión motivacional. Aula abierta, 83 -90.

Forero de Forero, A. y Martínez Acuña, M. (2001). Formación integral y educación personalizada. Chía, Colombia: Universidad de La Sabana. Recuperado de https://www.unisabana.edu.co/fileadmin/Archivos_de_usuario/Documentos/Documentos_la_Universidad/Docs_Institucionales/8._Formacion_Integral_y_Educacion_Personalizada.pdf

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw Hill.

Hernández, E. y Gonzalez, M. (2011). Modelo de ecuación estructural que evalúa las relaciones entre el estatus cultural y económico del estudiante y el logro educativo. Revista electrónica de investigación educativa, 188-203.

Herrera Vásquez, L. y Gómez Urrutia, V. (2015). Disonancias entre la eduación actual y el desarrollo humano. Una discusión clave. Páginas sobre educación, 1-23.

Macintyre, A. (2002). Tras la virtud. Barcelona: Crítica.

Mariz Vásquez, S. y Daura, F. T. (2011). La educación personalizada. Algunas precisiones en torno al concepto. Revista Panamericana de Pedagogía, 17-37.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2009). El ideal educativo del nuevo siglo. Al tablero, 52, Septiembre-Octubre, 16-17.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2013). Eduación inclusiva e intercultural. Bogotá: MEN-Centro virtual de noticias de la educación. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-340146.html?_noredirect=1

Organización de las Naciones Unidas (ONU). (2015). Juventud. Nueva York: Naciones Unidas. Recuperado de https://www.un.org/es/sections/issues-depth/youth-0/index.html

Presidencia de la República de Colombia. (16 de Septiembre de 2015). Sistema Nacional de Juventud. Bogotá: Consejería presidencial para la juventud-Presidencia de la República. Recuperado de http://www.colombiajoven.gov.co/participa/snj

Redacción Jóvenes. (7 de agosto de 2013). Educación personalizada; alternativa de aprendizaje. Vanguardia. Recuperado de https://www.vanguardia.com/entretenimiento/jovenes/educacion-personalizada-alternativa-de-aprendizaje-favl219639

Roncancio González, H. (2016). Trayectos vitales en la deserción estudiantil: re-pensar la construcción de proyectos de vida en la formación superior de la institución universitaria Envigado. Revista del Instituto de Estudios en Educación, Universidad del Norte, 1-14.

Sánchez Sandoval, Y. y Verdugo, L. (2016). Desarrollo y validación de la Escala de Expectativas de Futuro en la Adolescencia (EEFA). Anales de Psicología, 1695-2294.

Secretaría de Educación de Soacha. (2018). Información Día E 2018. Soacha, Colombia: Soacha educativa. Recuperado de https://www.soachaeducativa.edu.co/index.php/component/k2/item/827-informacion-dia-e-2018

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Buenos aires: Planeta.

Souza, V., Driessnack, M. y Costa Mendes, I. A. (2007). Revisión de diseños de investigación resaltantes para enfermería. Parte 1: diseños de investigación cuantitativa. Latinoamericana de Enfermeria, 15-21.

Spear Swerling, L. y Sternberg, R. (1999). Enseñar a pensar. Madrid: Santillana.

Verdugo, L., Sanchez Sandoval, Y., Melania, C. y Campillo, E. (2015). Evaluación de la adaptación escolar de chicos y chicas en acogimiento residencial en centros de la bahía de Cádiz. En Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica (AIDIPE [Ed.]), Investigar con y para la sociedad (pp. 489-500). Cádiz, España: AIDIPE

Published

2020-06-15
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    911
  • PDF (Español)
    690

How to Cite

Badillo Badillo, L. I. (2020). Perception of Young People about their Expectations for the Future in Four Educational Institutions of the Municipality of Soacha (Cundinamarca, Colombia). Papeles, 12(23), 86–97. https://doi.org/10.54104/papeles.v12n23.645

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics