Towards a revision of the dimensions of our civic education

Authors

  • Raúl Weis Profesor de Teoría y Filosofía de la Educación. Se ha desempeñado como profesor en diversos institutos de \nformación docente de Israel. Ha dirigido equipos nacionales de formadores de docentes orientados hacia un \ncambio educacional fundado en la ética del cuidado. Se dedica hoy a la especialización de educadores israelíes \ny latinoamericanos en temas vinculados al desarrollo moral.

Keywords:

civic education, ethical perspective, critical pedagogy, civism

Abstract

The purpose of this article is to consider from an ethical perspective some of the possible misunderstandings and omissions of civic education. The definitions in this field of education, the extension of its limits and its validity, require a permanent analysis not only because of the rapid changes of values that characterize our societies but, as critical pedagogy has shown, because of the interest of these societies in watching over its limits and in controlling its expansion. If we consider teaching as an essentially ethical activity, it will be important to detect the possible fields of application of the concept of civism that it tries to implement, to discover who are partially or totally “forgotten” by it, and those who are excluded from its programs. These exclusions express or perhaps prepare a situation by which certain social groups will find themselves limited in their rights and deprived of their dignity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banks, J. A., (1986). “Multicultural Education: Development, Paradigms and Goals”. En: Banks, J. A. y J. Lynch (eds.), Multicultural Education in Western Societies, London: Holt, Rinehart and Winston.

Bárcena, F., (2005). “El aprendizaje del dolor: notas para una simbólica del sufrimiento humano”. Ponencia presentada en el Seminario Internacional: La filosofía después del Holocausto”, Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Universidad Complutense de Madrid.

— y Melich, J. C. (2000). La educación como acontecimiento ético: natalidad, narración y hospitalidad. Madrid: Paidós Ibérica.

Cohen, A. (1989). Educar al joven según lo determina su camino o lecciones de castración, Jovattzaaká, [El deber de protesta], Tel Aviv (en hebreo).

Derrida, J. (1995). The Gift of Death, Chicago: The University of Chicago Press.

Hernández, I. (2003). Autonomía o ciudadanía incompleta: el pueblo mapuche en Chile y Argentina. Santiago de Chile: Cepal, Publicación de las Naciones Unidas.

Lamm, Z. (1976). Conflicting Theories of Instruction, Berkeley, CA: McCutcheon.

Licta, R. I. (2001). “Ciudadanía y pueblos indígenas”. En: Boletín ICCI, Rimay, publicación mensual del Instituto Científico de Culturas Indígenas, año 3, No. 22.

Margalit, A. (1997). La sociedad decente. Buenos Aires: Paidós.

Muñoz Sedano, A. (1999). “Hacia una educación intercultural: enfoques y modelos”. En F. Checa y E. Soriano (eds.), Inmigrantes entre nosotros: trabajo, cultura y educación intercultural. Barcelona: Icaria, pp. 205-243.

Naval, C. (1998). Filosofía de la Educación Hoy, Temas, VVAA., Madrid: Dykinson;

Noddings, N. (1992). Excellence as a Guide to Educational Thought, Presidential Address to the 48th Annual Meeting of the Philosophy of Education Society. Noddings, N. (2009). La educación moral. Buenos Aires: Amorrortu.

Nussbaum, M. (1999). “Patriotismo y cosmopolitismo”. En: Nussbaum, M. (coord), Los límites del patriotismo. Identidad, pertenencia y “ciudadanía mundial”. Barcelona: Paidós, pp. 13-33.

OEI (2000). “Comunidades indígenas, políticas públicas, autonomía cultural y ciudadanía”. En: El pueblo mapuche en Chile y Argentina, Fundación Ford y Cepal. Disponible en: http:// www.oei.es/quipu/bi_alfabetizacion_argentina_chile.pdf

Ortega, P. y Mínguez, R. (1998). “Educación, cooperación y desarrollo”. En: Revista Española de Pedagogía, p. 211.

Planaa Perú 2011-2021. (2011) Decreto supremo 014-2011, Minam, Sistema Nacional de Información Ambiental Minam 2011, Perú: Ministerio del Ambiente.

Tubino, F. (s.f.). “De la ciudadanía homogénea a la ciudadanía diferenciada”, Pontificia Universidad Católica del Perú, disponible en: http://red.pucp.edu.pe/ridei/files /2011/08/182.pdf

Unesco (2012). “La educación ante todo”, Ban Ki-moon, Secretario General de las Naciones Unidas, http://www.unesco.org/new/es/educa tion/global-education-first-initiative-gefi/

Weis, R. et ál., (2007). Programa de formación ética: hacia una cultura del cuidado. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Williams, D. R. (1993). “The modern quest for civic virtues: Issues of identity and alienation”. En: N. Noddings, (ed). Philosophy of Education (pp. 114-116), Normal, IL: Phylosophy of Education.

Published

2014-02-21
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    133
  • PDF (Español (España))
    91

How to Cite

Weis, R. . (2014). Towards a revision of the dimensions of our civic education. Papeles, 5(10), 53–62. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/213

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics