Literacy strategies: a challenge that revolutionizes the boundaries of the school and language learning
Keywords:
Primary Education, communication skills, literacy, experimental groupAbstract
This article is derived from a comparative case study in the District Educational Institution of Juana Escobar, in the fourth grade courses of Primary Education, in which a contrast between a socially homogeneous scenario was performed in relation to three levels of comparison: three control groups, an experimental group and an experimental subgroup. The process carried out in the research is constituted by a diagnosis, the implementation of reading and writing strategies in order to potentiate the development of communication skills and the analysis of three measurement instruments: an initial, an intermediate and a final test to determine the success or failure of the strategies used in the academic performance of students.
Downloads
References
Blaikie, P. et ál., (1996). “Vulnerabilidad: el entorno social, político y económico de los desastres”. Disponible en: http://www.desenredando.org/public/libros/1996/vesped/ vesped-todo_sep-09-2002.pdf (recuperado el 27 de marzo de 2013).
Borrero, L. (2008). Enseñando a leer: teoría, práctica e intervención. Bogotá: Norma.
Carretero, M. (1997). Constructivismo y educación. México, D.F.: Editorial Progreso.
Castillo, R., (2013). Strategic knowledge and strategic competence. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
Coaching Institute for Literacy and Numeracy leaders. (2006). “Improving Student Achievement in Literacy and Numeracy: Job-Embedded Professional Learning”. Disponible en: http://eworkshop.on.ca/edu/pdf/ Mod42_prof_learn.pdf (recuperado el 2 de agosto de 2013).
Coll, C. (2010). Constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.
Ferreiro, E., et ál. (1998). Caperucita roja aprende a escribir: estudios psicolingüísticos comparativos en tres lenguas. Barcelona: Gesida.
Ferreiro, E. (1990). Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. 7a Ed. México: Siglo veintiuno.
Ganem, P. y Ragasol, M., (2010). Piaget y Vygotsky en el aula: el constructivismo como alternativa de trabajo docente. México: Limusa.
Hernández, S. (2008). “El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje”. En: Revista de universidad y Sociedad de Conocimiento. Vol. 5 (2), pp. 36-35. Disponible en: http://www.uoc.edu/ rusc/5/2/dt/esp/hernandez.pdf (recuperado el 6 de julio 2013).
Jolibert, J. (2002). Formar niños lectores de textos. (8ª ed.). Ediciones Dolmen: Santiago de Chile.
Jolibert, J. (2002). Formar niños productores de textos. 8ª ed. Ediciones Dolmen: Santiago de Chile.
Lí, Y. (2009). “L2 learners’ attitudes to english”. Disponible en: http://diva-portal.org/smash/get/diva2:225018/FULLTEXT01.pdf (recuperado el 15 de octubre de 2013).
Martínez, M. (2002). Estrategias de lectura y escritura de texto: perspectivas teóricas y talleres. Cali: Universidad del Valle, Escuela de Ciencias del Lenguaje.
Milla, F. (2001). Actividades creativas para la lectoescritura. México: Alfaomega.
MEN, Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares Lengua Castellana. Disponible en: http://www. mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_ archivo_pdf8.pdf (recuperado el 2 de abril de 2013).
— (2005). Lineamientos de política de atención educativa a poblaciones vulnerables. Disponible en: http://www.mineducacion.gov. co/cvn/1665/articles-90668_archivo_pdf.pdf (recuperado el 1 de abril de 2013).
Mallart, J. (2001). “Didáctica: concepto, objeto y finalidad”. En: Sepúlveda, F. y Rajadell, N. (eds.), Didáctica general para psicopedagogo. España: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED, pp. 25-60.
Mockus, A. (1995). Las fronteras de la escuela. Bogotá: Magisterio.
Montealegre, A. (1995). Juegos comunicativos: estrategias para desarrollar la lectoescritura. Bogotá: Magisterio.
Salazar, B. (2010). Caracterización de los procesos de lectura y escritura de la población de sectores de prioridad social de Cali. Cali: Fevira.
Smith, F. (1983). Comprensión de la lectura: análisis psicolingüístico de la lectura y su aprendizaje. México: Trillas.
Solé, I. (2009). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.
Van Dijk, T. (1992). La ciencia del texto. 3ª ed. Barcelona: Paidós.
Varios autores (2009). La lectura y la escritura como procesos transversales en la escuela: experiencias innovadoras en Bogotá. Bogotá: IDEP.
Vygostsky, L. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.
— (1993). Pensamiento y lenguaje. Madrid: Visor.
Downloads
Published
-
Abstract248
-
PDF (Español)251
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.