Literacy strategies: a challenge that revolutionizes the boundaries of the school and language learning

Authors

  • Luz Astrid Mateus Chacón Universidad de San Buenaventura

Keywords:

Primary Education, communication skills, literacy, experimental group

Abstract

This article is derived from a comparative case study in the District Educational Institution of Juana Escobar, in the fourth grade courses of Primary Education, in which a contrast between a socially homogeneous scenario was performed in relation to three levels of comparison: three control groups, an experimental group and an experimental subgroup. The process carried out in the research is constituted by a diagnosis, the implementation of reading and writing strategies in order to potentiate the development of communication skills and the analysis of three measurement instruments: an initial, an intermediate and a final test to determine the success or failure of the strategies used in the academic performance of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blaikie, P. et ál., (1996). “Vulnerabilidad: el entorno social, político y económico de los desastres”. Disponible en: http://www.desenredando.org/public/libros/1996/vesped/ vesped-todo_sep-09-2002.pdf (recuperado el 27 de marzo de 2013).

Borrero, L. (2008). Enseñando a leer: teoría, práctica e intervención. Bogotá: Norma.

Carretero, M. (1997). Constructivismo y educación. México, D.F.: Editorial Progreso.

Castillo, R., (2013). Strategic knowledge and strategic competence. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Coaching Institute for Literacy and Numeracy leaders. (2006). “Improving Student Achievement in Literacy and Numeracy: Job-Embedded Professional Learning”. Disponible en: http://eworkshop.on.ca/edu/pdf/ Mod42_prof_learn.pdf (recuperado el 2 de agosto de 2013).

Coll, C. (2010). Constructivismo en el aula. Barcelona: Graó.

Ferreiro, E., et ál. (1998). Caperucita roja aprende a escribir: estudios psicolingüísticos comparativos en tres lenguas. Barcelona: Gesida.

Ferreiro, E. (1990). Nuevas perspectivas sobre los procesos de lectura y escritura. 7a Ed. México: Siglo veintiuno.

Ganem, P. y Ragasol, M., (2010). Piaget y Vygotsky en el aula: el constructivismo como alternativa de trabajo docente. México: Limusa.

Hernández, S. (2008). “El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje”. En: Revista de universidad y Sociedad de Conocimiento. Vol. 5 (2), pp. 36-35. Disponible en: http://www.uoc.edu/ rusc/5/2/dt/esp/hernandez.pdf (recuperado el 6 de julio 2013).

Jolibert, J. (2002). Formar niños lectores de textos. (8ª ed.). Ediciones Dolmen: Santiago de Chile.

Jolibert, J. (2002). Formar niños productores de textos. 8ª ed. Ediciones Dolmen: Santiago de Chile.

Lí, Y. (2009). “L2 learners’ attitudes to english”. Disponible en: http://diva-portal.org/smash/get/diva2:225018/FULLTEXT01.pdf (recuperado el 15 de octubre de 2013).

Martínez, M. (2002). Estrategias de lectura y escritura de texto: perspectivas teóricas y talleres. Cali: Universidad del Valle, Escuela de Ciencias del Lenguaje.

Milla, F. (2001). Actividades creativas para la lectoescritura. México: Alfaomega.

MEN, Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lineamientos Curriculares Lengua Castellana. Disponible en: http://www. mineducacion.gov.co/1621/articles-89869_ archivo_pdf8.pdf (recuperado el 2 de abril de 2013).

— (2005). Lineamientos de política de atención educativa a poblaciones vulnerables. Disponible en: http://www.mineducacion.gov. co/cvn/1665/articles-90668_archivo_pdf.pdf (recuperado el 1 de abril de 2013).

Mallart, J. (2001). “Didáctica: concepto, objeto y finalidad”. En: Sepúlveda, F. y Rajadell, N. (eds.), Didáctica general para psicopedagogo. España: Universidad Nacional de Educación a Distancia, UNED, pp. 25-60.

Mockus, A. (1995). Las fronteras de la escuela. Bogotá: Magisterio.

Montealegre, A. (1995). Juegos comunicativos: estrategias para desarrollar la lectoescritura. Bogotá: Magisterio.

Salazar, B. (2010). Caracterización de los procesos de lectura y escritura de la población de sectores de prioridad social de Cali. Cali: Fevira.

Smith, F. (1983). Comprensión de la lectura: análisis psicolingüístico de la lectura y su aprendizaje. México: Trillas.

Solé, I. (2009). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.

Van Dijk, T. (1992). La ciencia del texto. 3ª ed. Barcelona: Paidós.

Varios autores (2009). La lectura y la escritura como procesos transversales en la escuela: experiencias innovadoras en Bogotá. Bogotá: IDEP.

Vygostsky, L. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Crítica.

— (1993). Pensamiento y lenguaje. Madrid: Visor.

Published

2014-02-21
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    248
  • PDF (Español)
    251

How to Cite

Mateus Chacón, L. A. . (2014). Literacy strategies: a challenge that revolutionizes the boundaries of the school and language learning. Papeles, 5(10), 63–74. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/214

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics