Sostenibiligrafía de la Universidad

Authors

  • Henar Herrero Suárez Universidad de Valladolid

Keywords:

higher education, sustainable social development, professional-citizens, fragmented knowledge paradigm, complexity paradigm.

Abstract

The following document presents a discussion about the role of the university in the future concerning the formation of sustainable professional-citizens, and their commitment with the planet and human life sustainability. It questions the technical, economical and scientific model of sustainability guided by the lineal and evolution progress idea, promoting a consumer society and moving away from a real human possibility and its entailed aims such as the nature and the development of social awareness; at the same time, this model has strongly influenced the epistemological assumptions of the higher education, which are evidenced in the constant fragmentation of knowledge, and has disqualified the university to react to the social problems of our days.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro, C. de, (2001). La revolución solidaria: más allá del

desarrollo sostenible. Madrid: IEPALA.

Castro, C. de., (2004). Ecología y desarrollo sostenible. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Cortina, A., (2003). La Universidad desde una perspectiva

ética. En: Peña, F.J. (Coord.). Ética para la sociedad civil (pp.

-66). Valladolid: Universidad de Valladolid.

Fromm, E., (1978). ¿Tener o ser? (Edición de 1993, 17ª impresión). México: Fondo de Cultura Económica.

Guimarâes, R.P., (1998). La ética de la sustentabilidad

y la formulación de políticas de desarrollo. Ambiente

& Sociedade, nº 2, primer semestre, pp. 5-24. En URL:

<http://168.96.200.17/ar/libros/ecologia/guimaraes.pdf

Herrero Suárez, H., (2005). Sobre las funciones sustantivas

de una Educación Superior sostenibilizadora-(mejora) civilizadora. En: Bryan N.A.P.; Gonçalvez, L. y Sánchez Oviedo,

O.M. Los desafíos de la gestión universitaria hacia el desarrollo sostenible (pp. 69-86). San José (Costa Rica)-Campinas

(Brasil): Graf. FE/Unicamp.

Herrero Suárez, H., (2006). Los paradigmas de la sostenbilidad. ¿Hacia una revolución ética y solidaria? En: Wulf,

Ch. y Bryan, N.A.P. (Eds.). Desarrollo sostenible, Waxman,

European Studies in Education vol. 22, Münster, Alemania,

pp. 17-36.

Herrero Suárez, H., (2007). Profesionalización y sostenibilidad: dos claves en el diseño del plan de prácticas del máster

de formación del profesorado de secundaria. En: Cid, A.;

Muradas, M.; Zabalza, M.A.; Sanmamed, M.; Raposo, M. e

Iglesias, M.L. (Coords.) Buenas prácticas en el practicum

(pp. 591-606). Vigo: Imprenta Universitaria.

Imbernón, F., (1998). La formación y el desarrollo

profesional del profesorado. Hacia una nueva cultura

profesional. Barcelona: Graó.

Jonas, H., (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo

de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona:

Herder.

Marina, J. A., (2004, enero-junio). Universidades inteligentes vs Universidades tontas. En: Revista mejicana

de agronegocios, tercera época, año VIII, vol. 14, pp.

-265.

Morin, E., (s.f). Estamos en un Titanic. Sitio web de la Biblioteca digital de la iniciativa interamericana de capital

social, ética y desarrollo, URL: www.iadb.org/etica.

Morin, E., (2001). La mente bien ordenada. Repensar la

reforma, reformar el pensamiento (3ª edición). Barcelona: Seix Barral.

Naciones Unidas. Informe sobre Desarrollo Humano

En URL: http://hdr.undp.org/en/media/hdr03-

summary-SPA1.pdf

Naciones Unidas, Programa de Naciones Unidas para el

Desarrollo [PNUD], (2007-08). En URL: http://hdr.undp.org/

en/media/hdr_20072008_sp_complete.pdf

Ortega, E., (2005). Universidades reflexivas: una perspectiva filosófica. Barcelona: Laertes.

Pettit, P., (1999). Republicanismo: una teoría sobre la

libertad y el gobierno. Barcelona: Paidós.

Sampedro, J.L. y Taibo, C., (2006). Sobre política, mercado y

convivencia. Madrid: Los libros de la Catarata.

Sen, A., (1999). Sobre ética y economía. Madrid: Alianza.

Sen, A., (2000). Desarrollo y libertad. Barcelona: Plane-ta.

Published

2009-06-30
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    113
  • PDF (Español (España))
    16

How to Cite

Herrero Suárez, H. (2009). Sostenibiligrafía de la Universidad. PAPELES, 1(1), 115–125. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/773

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics