Socio-emotional Effects of the Pandemic on Teachers in the City of Pichilemu: Speech Analysis
Efectos socioemocionales de la pandemia en docentes de la comuna de Pichilemu: análisis del discurso
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v14n27.1180Keywords:
Pandemic, Socio-emotional impact, social isolation, Distance educationAbstract
The objective of this study is to evaluate the socio-emotional impact of the pandemic in a group of teachers from the city of Pichilemu in the Libertador Bernardo O'Higgins Region in Chile, through discourse analysis establishing the degree of impact on their quality of teaching life as a result of the restriction measures imposed by the health authority added to the implementation of distance education. The changes experienced and their effects at the social, family and work level produced by the suspension of face-to-face classes and the implementation of various digital platforms to continue the educational process are analyzed. The research is carried out from the qualitative paradigm through the Grounded Theory methodology and the constant comparative method through the analysis of in-depth interviews with the use of the ATLAS.ti software. Convenience sampling was used with the participation of 5 teachers with whom the theoretical saturation of the sample occurred. The results obtained from the qualitative analysis of the data generated ten codes and the emergence of four families or categories called emotional effects, resilience, socio-family effects and criticism of institutional management. The health crisis and the restriction of mobility provoke in the interviewees a state of mental, social and physical vulnerability; uncertainty due to the lack of certainty about the future, development of resilience, capacity for self-criticism and adaptive response to the new setting.
Downloads
References
Arraiz Martínez, G. A. (2014). Teoría fundamentada en los datos: Un ejemplo de investigación cualitativa aplicada a una experiencia educativa virtualizada en el área de matemática. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(41), 19-29. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/462
Ávila Muñoz, A. M. (2019). Perfil docente, bienestar y competencias emocionales para la mejora, calidad e innovación de la escuela. Boletín Redipe, 8(5), 131-144. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i5.741
Bartolomé-Pina, A. (2020). Cambios educativos en tiempos de pandemia. Innovaciones Educativas, 22, 13-16. http://portal.amelica.org/ameli/journal/428/4281967002/html/
Bonilla-García, M. Á. y López-Suárez, A. D. (2016). Ejemplificación del proceso metodológico de la teoría fundamentada. Cinta de Moebio, 57, 305-315. http://dx.doi.org/10.4067/S0717-554X2016000300006
Comisión Económica para América Latina y el Caribe. (2020). La educación en tiempos de la pandemia de covid-19. https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
Cortés Rojas, J. L. (2021). El estrés docente en tiempos de pandemia. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 8(SPE1). https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2560
Cuadra-Martínez, D., Castro-Carrasco, P. J., Sandoval-Díaz, J., Pérez-Zapata, D. y Mora Dabancens, D. (2020). Covid-19 y comportamiento psicológico: Revisión sistemática de los efectos psicológicos de las pandemias del siglo XXI. Revista Médica de Chile, 148(8), 1139-1154. http://dx.doi.org/10.4067/S0034-9887202000080113
Cuñat Giménez, R. (2007). Aplicación de la teoría fundamentada (grounded theory) al estudio del proceso de creación de empresas. En Decisiones basadas en el conocimiento y en el papel social de la empresa: XX Congreso anual de AEDEM (vol. 2, p. 44). Asociación Española de Dirección y Economía de la Empresa.
Del Moral, G. y Suárez-Relinque, C. (2020). La categorización familiar como técnica de apoyo al proceso de análisis que sigue la teoría fundamentada. Gaceta Sanitaria, 34, 87-90. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2018.09.007
De Rosa, L., Dalla Valle, A., Rutsztein, G. y Keegan, E. (2012). Perfeccionismo y autocrítica: Consideraciones clínicas. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 21(3), 209-215. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28192902100
Dos Santos Santiago Ribeiro, B. M., Scorsolini-Comin, F. y Dalri, R. de C. de M. B. (2020). Ser docente en el contexto de la pandemia de covid-19: Reflexiones sobre la salud mental. Index de Enfermería, 29(3), 137-141. http://ciberindex.com/index.php/ie/article/view/e12983
Escudero Sánchez, C. L. y Cortez Suárez, L. A. (2020). Técnicas y métodos cualitativos para la investigación científica. Universidad Técnica de Machala.
Funes, S. (2017) Las emociones en el profesorado: el afecto y el enfado como recursos para el disciplinamiento. Educação e Pesquisa, 43(3), 785-798. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201610149719
Gaete Quezada, R. (2014). Reflexiones sobre las bases y procedimientos de la teoría fundamentada. Ciencia, Docencia y Tecnología, 48, 149-172. http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1851-17162014000100006&script=sci_arttext&tlng=es
García, P. D. (2019). El método comparativo constante y sus potencialidades para el estudio de políticas educativas para la escuela secundaria en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación Comparada: RELEC, 10(15), 27-43. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7075519
García del Castillo Rodríguez, J. A. (2015). Concepto de vulnerabilidad psicosocial en el ámbito de la salud y las adicciones. Salud y Drogas, 15(1), 5-13. https://www.redalyc.org/pdf/839/83938758001.pdf
García Hernández, G. E. y Manzano Caudillo, J. (2010). Procedimientos metodológicos básicos y habilidades del investigador en el contexto de la teoría fundamentada. Iztapalapa: Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 31(69/2), 17-39. https://revistaiztapalapa.izt.uam.mx/index.php/izt/article/view/24
Garzón Castrillón, M. A. (2018). Capacidad dinámica de adaptación. Revista Científica Visión de Futuro, 22(1), 114-134. https://revistacientifica.fce.unam.edu.ar/index.php/visiondefuturo/article/view/280
Gómez, G. y Rivas, M. (2017). Resiliencia académica, nuevas perspectivas de interpretación del aprendizaje en contextos de vulnerabilidad social. Calidad en la Educación, 47, 215-233. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-45652017000200215
Gutiérrez-Torres, A. M. y Buitrago-Velandia, S. J. (2019). Las habilidades socioemocionales en los docentes: Herramientas de paz en la escuela. Praxis & Saber, 10(24), 167-192. https://doi.org/10.19053/22160159.v10.n25.2019.9819
Hernández Abad, G. (2020). Gestión de las emociones en tiempos de pandemia y su impacto en el rendimiento académico. UCV Hacer, 9(4), 55-64. https://orcid.org/0000-0001-6096-6198
Hernández Rodríguez, J. (2020). Impacto de la covid-19 sobre la salud mental de las personas. Medicentro Electrónica, 24(3), 578-594. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1125017
Johnson, M. C., Saletti-Cuesta, L. y Tumas, N. (2020). Emociones, preocupaciones y reflexiones frente a la pandemia del covid-19 en Argentina. Ciência & Saúde Coletiva, 25, 2447-2456. https://doi.org/10.1590/1413-81232020256.1.10472020
Jung, S. J. y Jun, J. Y. (2020). Mental health and psychological intervention amid covid-19 outbreak: Perspectives from South Korea. Yonsei Medical Journal, 61(4), 271-272. https://doi.org/10.3349/ymj.2020.61.4.271
Lapponi, S. F. (2016). Las emociones en el profesorado: El afecto y el enfado como recursos para el disciplinamiento. Educação e Pesquisa, 43, 785-798. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201610149719
Leiva, A. M., Nazar, G., Martínez-Sangüinetti, M. A., Petermann-Rocha, F., Ricchezza, J. y Celis-Morales, C. (2020). Dimensión psicosocial de la pandemia: la otra cara del covid-19. Ciencia y Enfermería, 26, 1-12. http://dx.doi.org/10.29393/ce26-3dpal60003
López, M. B., Arán Filippetti, V. y Richaud, M. C. (2014). Empatía: Desde la percepción automática hasta los procesos controlados. Revista Avances en Psicología Latinoamericana, 32(1), 37-51. https://www.redalyc.org/pdf/799/79929780004.pdf
Martín-Crespo Blanco, C. y Salamanca Castro, A. B. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. NURE investigación Revista Científica de enfermería, 3(27), 1-4. https://www.nureinvestigacion.es/OJS/index.php/nure/article/view/340
Mendoza Castillo, L. (2020). Lo que la pandemia nos enseñó sobre la educación a distancia. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 50, 343-352. https://doi.org/10.48102/rlee.2020.50.ESPECIAL.119
Murillo, F. J. y Duk, C. (2020). El covid-19 y las brechas educativas. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 14(1), 11-13. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782020000100011
Núñez Udave, L. F., Castro Saucedo, L. K., Tapia García, E. J., Bruno, F. y De León Alvarado, C. A. (2020). Percepción social del covid-19 desde el malestar emocional y las competencias socioemocionales en mexicanos. Acta Universitaria, 30, 1-22. https://doi.org/10.15174/au.2020.287
Peñafiel Rodríguez, W. (2020). Artículo editorial: Los cambios en los procesos educativos en tiempos de pandemia. Fides et Ratio: Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 20(20), 13-16. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?pid=S2071-081X2020000200002&script=sci_arttext
Porlán, R. (2020) El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(1), 1502. https://rodin.uca.es/handle/10498/23914
Robles, B. (2011). La entrevista en profundidad: Una técnica útil dentro del campo antropofísico. Cuicuilco, 18(52), 39-49. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-16592011000300004
Román, F., Forés, A., Calandri, I., Gautreaux, R., Antúnez, A., Ordehi, D., Calle, L., Poenitz, V., Correa Pérez, K. L., Torresi, S., Barcelo, E., Conejo, M., Ponnet, V. y Allegri, R. (2020). Resiliencia de docentes en distanciamiento social preventivo obligatorio durante la pandemia de covid-19. Journal of Neuroeducation, 1(1), 76-87. https://doi.org/10.1344/joned.v1i1.31727
Salas, G., Santander, P., Precht, A., Scholten, H., Moretti, R. y López- López W. (2020). Covid-19: Impacto psicosocial en la escuela en Chile. Desigualdades y desafíos para Latinoamérica. Avances en Psicología Latinoamericana, 38, 4-20. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.9404
Sánchez Boris, I. M. (2021). Impacto psicológico de la covid-19 en niños y adolescentes. Medisan, 25(1), 123-141. http://www.medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3245
San Martín Cantero, D. (2014). Teoría fundamentada y Atlas.ti: Recursos metodológicos para la investigación educativa. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 16(1), 104-122. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607-40412014000100008&script=sci_abstract&tlng=pt
Vázquez Soto, M. A., Bonilla Moreno, W. T. y Acosta Rosales, L. Y. (2020). La educación fuera de la escuela en época de pandemia por covid 19: Experiencias de alumnos y padres de familia. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 7(14), 111-134. http://www.cagi.org.mx/index.php/CAGI/article/view/213
Vivar, C. G., Arantzamendi, M., López-Dicastillo, O. y Gordo Luis, C. (2010). La teoría fundamentada como metodología de investigación cualitativa en enfermería. Index de Enfermería, 19(4), 283-288. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=s1132-12962010000300011
Downloads
Published
-
Abstract617
-
PDF (Español)18
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2022 Rodrigo Córdova Seguel
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.