Educational Relationship in University Tutoring: Compre-hensive Study from the Teaching Perspective
Relación educativa en la tutoría universitaria: estudio comprensivo desde la perspectiva docente
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v15n30.1434Keywords:
university tutoring, educational relationship, generational gap, professional qualities, empathyAbstract
Introduction: University tutoring generates a space for communication between students and teachers and personal, academic and professional support. Teaching during the pandemic has inexorably incorporated the use of technology in the educational relationship. This study delves into the teaching perspective in the planning of the tutorial action and analyzes the relationship that is promoted. Methodology: Two qualitative discussion groups are developed with 11 university professors and a restitution to the field session. Results and conclusion: The results highlight a generational gap in the use of technology and in the means for the construction of learning. In addition, four categories of analysis emerge: communication, from the collaborative dimension and its limits; personalization, from everyday life and the personal narratives of students; the promotion of academic skills and asymmetry in the educational relationship. Conclusions: The study discusses the potential of balancing synchronous and asynchronous spaces to plan tutoring that considers the needs of the student at different times, attending to the promotion of autonomy and learning by peers and the care to accompany from personal identity and self-knowledge.
Downloads
References
Alonso, M. (2021). Desinformación y coronavirus: el origen de las fake news en tiempos de pandemia. Revista de Ciencias de la Comunicación e Información, 26, 1-25. http://doi.org/10.35742/rcci.2021.26.e139
Barrón, M. C. (2020). La educación en línea. Transiciones y disrupciones. En Casanova, H. (coord.), Educación y pandemia. Una visión académica (pp. 66-74). Ciudad de México, México: Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación de la UNAM.
Callejo, J. (2002). Observación, entrevista y grupo de discusión: el silencio de tres prácticas de investigación. Revista española de salud pública, 76, 409-422.
Cathala, X., Ocho, O.N., Mcintosh, N., Watts, P. N., & Moorley, C. (2022). An exploration of social participation in Caribbean student nurses' use of social media in their learning journey. Journal of Advanced Nursing, 78, 1-11. https://doi.org/10.1111/jan.15499
Colomo, E., Gabarda, V., Cuevas, N., & Cívico, A. (2019). Las herramientas tecnológicas al servicio de la comunicación en las Prácticas de Magisterio: percepción de estudiantes y tutores sobre su utilidad. Revista Practicum, 4(2), 24-41. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v4i2.7802
Dzib, D.L.B. (2022). La influencia del smartphone en el rendimiento académico de universitarios en la nueva normalidad: caso Universidad Juárez Autónoma de Tabasco. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24), https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1178
Fernández, F.J., & Fernández, M.J. (2016). Los docentes de la generación Z y sus competencias digitales. Comunicar. Revista científica de Comunicación y Educación, 46. 97-105. http://doi.org/10.3916/C46-2016-10
Figuera, P., & Álvarez, M. (2014). La intervención orientadora y tutorial en la adaptación y persistencia del alumnado en la universidad. Revista de Orientación Educacional, 28(54), 31-49
Flick, U. (2007). Introducción a investigación cualitativa (2ªEd). Morata.
Gallegos, R.E., Flores, J.G., & Velázquez, B. (2020). Grupos de autoconocimiento con estudiantes de Psicología. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 8(5), 00020. https://doi.org/10.46377/dilemas.v8i.2499
Glaser, B. & Strauss, A. (1967). The discovery of Grounded theory: Strategies for qualitative research. Aldine Publishing.
Habermas, J. (1996). La lógica de las ciencias sociales (3ª Ed.). Tecnos.
Haya, I., Calvo, A., & Rodríguez, C. (2013). La dimensión personal de la tutoría universitaria: Una investigación cualitativa en la Universidad de Cantabria (España). Revista Española De Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 98-113.
Kuklinski, H.P., & Cobo, C. (2022). Expandir la universidad más allá de la enseñanza remota de emergencia Ideas hacia un modelo híbrido post-pandemia. Revista panamericana de Pedagogía, 34, 179-182. https://doi.org/10.21555/rpp.vi34.2589
Kvale, F. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.
Lefoe, G.E., Hedberg, J., & Gunn, C. (2002). The changing role of tutors: Forming a community of practice in a distributed learning environment. En Kinshuk, X.,Lewis, R., Akahori, K., Kemp, R., Okamoto, T., Henderson, L., & Lee, C.H. (Eds), International Conference on computers in education (pp 729-733). Auckland, New Zeland: Massey University.
López, I., & González, P. (2018). La tutoría universitaria como espacio de relación personal. Un estudio de caso múltiple. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 381–399. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.291161
Mac an Bhaird, C., McGlinchey, A., Mulligan, P., O’Malley, J., & O’Neill, R. (2021). Student experiences of online study groups and drop-in mathematics support during COVID-19. Teaching Mathematics and its Applications: An International Journal of the IMA, 40(4), 356-373. https://doi.org/10.1093/teamat/hrab010
Martínez, P., Pérez, J., & Martínez, M. (2014) Una (re)visión de la tutoría universitaria: la percepción de estudiantes y tutores de estudios de Grado. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 269-305. https://doi.org/10.4995/redu.2014.6425
Merino, A., Berbegal, A., Sierra, F., & Arraiz, A. (2021). Tutoría académica para la construcción de la identidad profesional en Educación: Optimización de un ambiente de aprendizaje híbrido. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació, 5. https://raco.cat/index.php/RevistaCIDUI/article/view/388158
Miles, M.B., & Huberman, A.M. (2003). Analyse des données qualitatives (2ª Ed.). De Boeck Université.
Ortega, D., Ruisoto, P., Díaz, F., Ramírez, M.R., & Vaca, S. (2021). Psychological (In)Flexibility Mediates the Effect of Loneliness on Psychological Stress. Evidence from a Large Sample of University Professors. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(6), 2992, https://doi.org/10.3390/ijerph18062992
Pérez-Sánchez, R., & Víquez-Calderón, D. (2010). Los grupos de discusión como metodología adecuada para estudiar las cogniciones sociales. Actualidades en Psicología, 23(110), 87-101. https://doi.org/0.15517/AP.V23I110.12
Porlán, R. (2020). El cambio de la enseñanza y el aprendizaje en tiempos de pandemia. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 2(1), 1502. https://10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2020.v2.i1.1502
Richards, L. (2015). Handling qualitative data. A practical guide. Sage.
Rocha, J. J. (2020). Metodologías activas, la clave para el cambio de la escuela y su aplicación en épocas de pandemia. INNOVA Research Journal, 5(3.2), 33-46. https://doi.org/10.33890/innova.v5.n3.2.2020.1514
Romera, A. M., Aguayo, B. B., & Vallejo, A. P. (2020). Factores y elementos de calidad percibidos por el profesorado participante en el plan de acción tutorial de universidades europeas. Educación XX1, 23(1), 349-371. https://doi.org/10.5944/educxx1.23874
Sabirón, F. (2006). Métodos de investigación etnográfica en ciencias sociales. Mira.
Salas, M.V. (2020). Convergencia entre nativos digitales e inmigrantes digitales. Sinergias educativas, 1(5). https://doi.org/10.37954/se.v5i1.109
Spradley, J.P. (1979). The ethnographic interview. Waveland Press.
Walter, C. (2016). What are Tutors' Experiences with Online Teaching?: A Phenomenographic Study. International Journal of Mobile and Blended Learning, 8(1), 18-33. http://doi.org/10.4018/IJMBL.2016010102
Yusvisaret, L., Palmer, S., Medina, C.R., & López, D.A. (2021). Prevalence of depression during the COVID-19 in medicine students from a private Mexican university. Medisan, 25(3), 637-646.
Downloads
Published
-
Abstract435
-
PDF (Español)92
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2023 Abel Merino Orozco, Javier González García, Sara Sáez Velasco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.