Literacy in Primary School and its Transformations under ICT Incorporation
Keywords:
reading, writing, grammar, text linguistics, text production, teacher, ICTAbstract
This article is the result of a theoretical review related to the conceptualization and practices of literacy from the XIX century, until today. It aims to encourage reflection and provide some strategies for teaching, taking into account the changes caused by the incorporation of ICT in school and society in general. It argues that the literacy process developed at school must lead the student to uncover the meaning of text that he/she reads and develop certain semantic and morpho-syntactic structures to facilitate and promote the textual production. Linking ICT in this process fosters student interest and promotes contact with the world. However, this link must be into a planning and ongoing teacher guidance aimed towards achieving progress and development of thinking skills.
Downloads
References
Alvarado, M. (2009). Entre líneas. Teorías y enfoques en la enseñanza de la escritura, la gramática y la literatura. Buenos Aires. Ediciones Manantial.
Barthes, R. (1983). El grano de la voz. México. Editorial S. XXI.
Castells, M. (1994). Flujos, redes e identidades: una teoría crítica de la sociedad informacional. En: Nuevas perspectivas críticas en educación. Barcelona. Paidós.
Castro, S y otros. (2007). Las TIC en los procesos de enseñanza aprendizaje. Venezuela. Rev. LAurus, vol. 13, núm 23.
Ferreiro, E., y Teberosky, A. (1988). Los sistemas de escritura en el desarrollo del niño. México: Siglo Veintiuno Editores.
Ferreiro, E. (2000). Leer y escribir en un mundo cambiante. Conferencia sesiones plenarias del 26 Congreso de la Unión Internacional de Editores. CINVESTAV. México.
Goldin, D. y otras. (1996). Las TIC en la escuela, nuevas herramientas para nuevos y viejos problemas. Buenos Aires. Océano.
Jolibert, J. (1988). Formar niños productores de textos. Séptima edición. (1997). Chile. Dolmen Estudio.
Jolibert, J. (1984). Formar niños lectores de textos. Octava edición. (2002). España. Ediciones Dolmen.
Jurado V, F. (2010). La escritura: proceso semiótico reestructurador de la conciencia. Forma y conciencia. No. 6. Bogotá. U. Nal. http://www. bdigital.unal.edu.co/20718/1/16910-53071- 1-PB.pdf
Ong, W. (1987) Oralidad y escritura. México. Fondo de Cultura Económica.
Van Dijk, T. (1992). La ciencia del texto. 2da. Edición. Barcelona. Paidós.
Van Dijk, T. (1980). Texto y contexto. Madrid. Cátedra.
Páginas web
AL-Bataineh, A. (2003). Challenges, advantages, and disadvantages of instructional technology in the community college classroom. Illinois State University. Community College Journal. En: http://faculty.education.illinois. edu/abenson/472cc/w4articles/al_bataineh.pdf
Marqués P. (2006). El papel de las TIC en el proceso le lecto-escritura. Leer y escribir en la escuela… a golpe de clic. Editorial planeta. España. http: //www.librodenuestraescuela.com/Data/Pdf/ Revista%20TicOk-cast-.pdf
MEN (2013) Competencias TIC para el desarrollo profesional docente. http://es.slides hare.net/ColombiaAprende/transformando -la-prctica-docente-30215610
Rowan, C. (2010). The Impact of Technology on Child Sensory and Motor Development. En http://www.sensomotorische-integratie.nl/ CrisRowan.pdf
____ (2014) ICT in Primary School Education: Overall Advantages & Disadvantages. http://ghanley3.wordpress.com/2014/03/31/ ict-in-primary-school-education-overalladvantages-disadvantages/
Downloads
Published
-
Abstract3316
-
PDF (Español)2022
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.