Proyecto experimental de arte público ‘Espacios para el arte’
Keywords:
autonomy, self-regulation, technology and computer science, roboticsAbstract
This research project “Spaces for art”, is the result of teaching experience developed as an artist. Applying research-creation processes to transforming artistic preconceptions about teaching of arts in the school context. By designing and developing a draft public art as a strategy to strengthen the visual arts emphasis inside IED Sierra Morena starting with a more flexible curriculum that promotes contemporary art teaching, creatively addressing a specific problem: the difficulties of physical spaces, contextual and pedagogical to expression of the visual arts into schools. The approach of the students to the language of contemporary art, the interventions ephemeral and permanent transformation of common places, allowed them to present the results in arts festivals during to 2010.
Downloads
References
Bodenman-Riter, C. (1995). Joseph Beuys. Cada hombre, un artista. Madrid: Visor.
Díaz, C. (2011). “Joseph Beuys, la promesa del arte, lo que hace a los jóvenes”, conferencia de apertura Beuys y más allá, Bogotá, Biblioteca Luis Ángel Arango.
Galeana de la O, L. (2007). Aprendizaje basado en proyectos. México: Universidad de Colima.
Garrido, A. P. (2009). “El arte comunitario: origen y evolución de las prácticas artísticas colaborativas”. Recuperado el 10 de marzo 2010. Disponible en: http://es.scribd.com/doc/102423466/ Arte-Comunitario
Laura, P. B. (2010). “El lugar del arte público”. Recuperado el 28 de enero de 2010. Disponible en: http://quehacercultural.org/index.php? Itemid=2&id=151&option=com_content &task=view
Ministerio de Cultura (2005). “Acercamientos a los procesos de investigación-creación artística contemporánea”. En: Talleres y Estrategias en los Departamentos de Córdoba y Sucre. Bogotá: Mincultura.
N. C., Óscar (2008). “Arte público. Diálogo comunitario”. En: Boletín Gestión Cultural, nº 16, abril, pp. 1-6.
Pavey, D. (1984). Juegos de expresión plástica. Barcelona: Ediciones CEAC.
Perandones González, T.; Lledó Carreres, A y Grau, S. (2011). Contribuciones de la psicología positiva al ámbito de la profesión docente. España: Universidad de Alicante.
R.B., Gustavo Adolfo (2009). “La utilización de estrategias didácticas en el aula de clase”. En: Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas, nº 23.
Rabe, A. M. (2005). “El papel del arte para la vida. Reflexiones acerca de la funcionalidad y la autonomía de la obra de arte”. En: Revista de Filosofía, vol. 30, nº 1, pp. 135-146.
Secretaría de Educación (2010). “Reorganización curricular por ciclos”. Bogotá: Secretaria de Educación.
Torelli, D. P. (2004). La Bauhause y el diseño. Argentina: Universidad Abierta Interamericana - Facultad de Ciencias de la Comunicación.
Universidad Distrital (2010). “Estrategias didácticas aprendizaje colaborativo”. Recuperado el 10 de marzo de 2010. Disponible en: http://acreditacion.udistrital.edu.co/flexibilidad/estrategias_didacticas_aprendizaje_colaborativo.pdf.
Downloads
Published
-
Abstract182
-
PDF (Español)807
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.