Academic writing in the research formation process: representations, knowledge and contrasts
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v8n15.436Keywords:
academic writing, research, representations, teaching, universityAbstract
During the last decades, the discussion of the writing process, in the academic field, has focused on the study of academic practices, didactic situations, sociocultural factors and students’ discursive deficit. In contrast, this article aims to contribute to this reflection from the search and controversy of common knowledge (social representations)
in relation to writing inside the research formation process of students and teachers, in this particular case, in the execution of degree projects in Bachelor Degree in Spanish Language and English at Antonio Nariño University. Such inquiry recognizes that heterogeneity of academic cultures is also configured from the participants’ knowledge and beliefs, allowing the identification of correspondences and differences between common knowledge and scientific thinking about writing inside
the research formation process.
Downloads
References
(1) Arnoux, E., Borsinger, A., Carlino, P., Di Stefano, M., Pereira, C. y Silvestre, A. (2004). La intervención pedagógica en el proceso de escritura de tesis de posgrado. Revista de la Maestría en Salud Pública, 2 (3), 1-16.
(2) Arnoux, E. (2006). Incidencia de la lectura de pares y expertos en la reescritura de tramos del trabajo de tesis. Revista de lingüística teórica y aplicada, 44 (1), 95-118.
(3) Barthes, R. (1978). Roland Barthes por Roland Barthes (J. Sucre, trad.). Caracas: Monte Avila.
(4) Calsamiglia, H. y Tusón, A. (2002). Las cosas del decir. Manual del discurso. Barcelona: Ariel. Carlino, P. (2003). La experiencia de escribir una tesis: contextos que la vuelven más difícil. Revista Anales del Instituto de lingüística, 24, (24-26), 41-62.
(5) Carlino, P. (2004a). Culturas académicas contrastantes en Australia, EE. UU. y Argentina: representaciones y prácticas sobre la escritura y sobre la supervisión de tesis en el grado y posgrado universitarios. Mente y Cultura: Cambios representacionales en el aprendizaje. Centro Regional Bariloche de la Universidad Nacional del Comahue y por la Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Madrid, Universidad Nacional del Comahue.
(6) Carlino, P. (2004b). El proceso de escritura académica: cuatro dificultades de la enseñanza universitaria. Revista Educere, 8 (26), 321-327.
(7) Carlino, P. (2004c). Exploración de géneros, diarios de tesis y revisión entre pares: análisis de un ciclo de investigación-acción en talleres de tesis de posgrado. En E. Arnoux (Comp.), Escritura y producción de conocimiento en carreras de posgrado. Buenos Aires: Santiago Arcos editores.
(8) Carlino, P. (2005a). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires: FCE.
(9) Carlino, P. (2005b), Revisión entre pares: un proceso y una práctica social que los posgrados pueden enseñar. Ponencia en el panel Análisis del discurso científico, Congreso Nacional de Lingüística, Salta, 48 de junio de 2005. Recuperado de https://sites.google.com/site/giceolem2010/posgrado
(10) Carlino, P. (2006). La escritura en la investigación. Documentos de trabajo. Escuela de Educación. Buenos Aires: Universidad de San Andrés. Recuperado de https://www.aacademica.org/paula.carlino/66.pdf Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18 (57), 355-381.
(11) Erickson, F. (1989). Métodos cualitativos de investigación sobre la enseñanza. La investigación de la enseñanza. 2: métodos cualitativos y de observación. Barcelona: Paidós, pp. 195-302.
(12) Farr, R. (1985). Las representaciones sociales. En S, Moscovici (Comp.), Psicología social (p, 497). Barcelona: Paidós. pp. 195-302.
(13) Ferrer, E. (2015). Entrevista a Teun Van Dijk. Revista Papeles, 6 (12-13), 10-11.
(14) Glaser, B. (1992). Basic of Grounded Theory Analysis: Emergence vs. Forcing. Mill Valley: C. A. Sociology Press.
(15) González, B. y Salazar, A. (2015). Formación inicial en lectura y escritura en la universidad. De la educación media al desempeño académico en la educación superior. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.
(16) Jodelet, D. (1985). La representación social: fenómenos, concepto y teoría. En S, Moscovici (Comp.), Psicología social.Barcelona: Paidós.
(17) Jurado, F. (1998). Investigación, escritura y educación. Bogotá: UNAL-Plaza & Janes. Kundera, M. (1987). El libro de los amores ridículos. (F. Valenzuela, trad.). Barcelona: Tusquets.
(18) Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela. Lo real, lo posible, necesario. México: FCE.
(19) Lucca, N. y Berríos, R. (2003). Investigación cualitativa, fundamentos, diseños y estrategias. Colombia: Ediciones S. M.
(20) Moya, C., González, A. y Vanegas I. (2013). Escribir hoy en el posgrado. Escritura académica y producción de conocimiento. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.
(21) Olson, D. (1998). El mundo sobre el papel. El impacto de la escritura y la lectura en la estructura del conocimiento. (P. Willson, trad.). Barcelona: Gedisa.
(22) Ortiz, E. (2015). La escritura académica en el contexto universitario. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, 22, 1-16.
(23) Pérez A. y Rincón G. (Ed). (2013) ¿Para qué se lee y se escribe en la universidad colombiana? un aporte a la consolidación de la cultura académica del país. Bogotá: COLCIENCIAS.
(24) Saby, J. (2012). El rol del docente-investigador en el marco de la Investigación formativa. Revista Papeles, 4 (8), 23-30.
(25) Sánchez, H. (2013). El estudio del currículo en los procesos de formación docente. Revista Caminos Educativos, 2, 93-102. Universidad Antonio Nariño. (2014). Proyecto Educativo del Programa (PEP) Licenciatura en Lengua Castellana e Inglés. Documento de circulación limitada.
(26) Zuleta, F. (1982). Sobre la lectura. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/articles-99018_archivo_pdf.pdf
Downloads
Published
-
Abstract395
-
PDF (Español)549
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.