Education in Colombia: an Approach for Competences and “Glocation”

Authors

  • Maurizio Milazzo R.

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v10n20.549

Keywords:

hegemonic, Western Eurocentric culture, hegemonic, universals

Abstract

In the dichotomy between universals and localisms, hegemonic Western Eurocentric culture has now reached its limits. In this context, and given the fact that we cannot think of one global cultural pattern to which all plural forms of culture can belong, the need arises to educate towards these proposed foreign universals in the same way as local knowledge. The particular approach of competencies adopted and promoted by the Colombian National Ministry of Education has begun to cautiously harmonize
these extremes of globalness and localness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Constitución Política de Colombia. (1991). www.secretariasenado.gov.co

(2) Del Carpio Rodríguez, C. (2014). Pluralismo jurídico, derecho humano a la identidad cultural y globalización. Madrid: Edit. Civitas:.

(3) Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro, Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Ediciones UNESCO, Santillana.

(4) Dewey, J, (2014). Democracia y Educación. Madrid: Ediciones Morata.

(5) Ferrer, E. (2009). Habermas: Universales sin absolutos. Por un diálogo constitucional mundial en aras de una búsqueda de la justicia sin fronteras. Revista A Parte Rei, 63.

(6) Fischer, H. R., et al.,(1997). El Final de los Grandes Proyectos. Barcelona: Edit. Gedisa.

(7) Geertz, C. (1994). Conocimiento local. Madrid: Ediciones Paidos Ibérica S.A.

(8) Gergen, K. (1992). El Yo Saturado. Barcelona: Editorial Paidos.

(9) Kymlicka, W. (2003). La Política Vernácula. Nacionalismo, multiculturalismo y ciudadanía. Madrid: Ediciones Paidós Ibérica S.A.

(10) Kymlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Madrid: Ediciones Paidós Ibérica S.A.

(11) Lipovetzky, G. (1986). La Era del Vacío. Barcelona: Anagrama.

(12) Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: Edit. Imprenta Nacional.

(13) Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, España. (2003). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Madrid.

(14) Parekh, B. (2005). Repensando el multiculturalismo. Madrid: Edit. Itsmo.

(15) Spinoza, B. (2005). Ethics. New York: Edit. Penguin Classics.

(16) Vattimo, G. y otros. (1994). En torno a la Posmodernidad. Barcelona: Edit. Anthropos.

(17) Wallerstein, I. (2004). Las incertidumbres del saber. Barcelona: Edit. Gedisa.

Published

2018-07-02
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    1057
  • PDF (Español)
    341

How to Cite

Milazzo R., M. (2018). Education in Colombia: an Approach for Competences and “Glocation”. Papeles, 10(20), 101–108. https://doi.org/10.54104/papeles.v10n20.549

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics