Education in Colombia: an Approach for Competences and “Glocation”
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v10n20.549Keywords:
hegemonic, Western Eurocentric culture, hegemonic, universalsAbstract
In the dichotomy between universals and localisms, hegemonic Western Eurocentric culture has now reached its limits. In this context, and given the fact that we cannot think of one global cultural pattern to which all plural forms of culture can belong, the need arises to educate towards these proposed foreign universals in the same way as local knowledge. The particular approach of competencies adopted and promoted by the Colombian National Ministry of Education has begun to cautiously harmonize
these extremes of globalness and localness.
Downloads
References
(1) Constitución Política de Colombia. (1991). www.secretariasenado.gov.co
(2) Del Carpio Rodríguez, C. (2014). Pluralismo jurídico, derecho humano a la identidad cultural y globalización. Madrid: Edit. Civitas:.
(3) Delors, J. (1996). La Educación encierra un tesoro, Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Ediciones UNESCO, Santillana.
(4) Dewey, J, (2014). Democracia y Educación. Madrid: Ediciones Morata.
(5) Ferrer, E. (2009). Habermas: Universales sin absolutos. Por un diálogo constitucional mundial en aras de una búsqueda de la justicia sin fronteras. Revista A Parte Rei, 63.
(6) Fischer, H. R., et al.,(1997). El Final de los Grandes Proyectos. Barcelona: Edit. Gedisa.
(7) Geertz, C. (1994). Conocimiento local. Madrid: Ediciones Paidos Ibérica S.A.
(8) Gergen, K. (1992). El Yo Saturado. Barcelona: Editorial Paidos.
(9) Kymlicka, W. (2003). La Política Vernácula. Nacionalismo, multiculturalismo y ciudadanía. Madrid: Ediciones Paidós Ibérica S.A.
(10) Kymlicka, W. (1996). Ciudadanía multicultural. Madrid: Ediciones Paidós Ibérica S.A.
(11) Lipovetzky, G. (1986). La Era del Vacío. Barcelona: Anagrama.
(12) Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Bogotá: Edit. Imprenta Nacional.
(13) Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, España. (2003). Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas: Aprendizaje, Enseñanza, Evaluación. Madrid.
(14) Parekh, B. (2005). Repensando el multiculturalismo. Madrid: Edit. Itsmo.
(15) Spinoza, B. (2005). Ethics. New York: Edit. Penguin Classics.
(16) Vattimo, G. y otros. (1994). En torno a la Posmodernidad. Barcelona: Edit. Anthropos.
(17) Wallerstein, I. (2004). Las incertidumbres del saber. Barcelona: Edit. Gedisa.
Downloads
Published
-
Abstract1057
-
PDF (Español)341
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.