Conceptions about teaching, learning, theater and practice in university teachers of the Bachelor of Performing Arts at the Antonio Nariño University

Authors

  • Gabriel Armando Jaramillo Moreno Universidad Antonio Nariño
  • John Jairo Briceño Martínez Universidad Antonio Nariño

DOI:

https://doi.org/10.54104/papeles.v12n23.644

Keywords:

Conceptions, Artistic Education, Teacher Training, Theatre, Theatrical Teaching, Theatrical Learning

Abstract

This research revolves around the concepts of teaching, learning and theater in three teachers of the Bachelor of Performing Arts at the Antonio Nariño University located in Bogotá, Colombia. Given that there are few investigations on the subject with teachers of this discipline, the need arises to deepen and build new references that contribute to this field of study. In this sense, an analysis is made of the conceptions and practices of the teachers involved. The research is qualitative and the data treatment is carried out by means of the frequency analysis produced by the coding carried out. It is concluded that a theoretical and practical wealth is evidenced in front of the analyzed variables, teaching, learning and theater, however, more structured knowledge on the discipline is identified than on the other two questions investigated.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfonso, M. (2012). Aportes a la construcción de la identidad profesional del profesor de teatro. Revista Folios, 35, 3-15.

Alfonso, M. (2013). De juegos didácticos en la formación profesoral de teatro: intentos de construcción de un campo profesional. Pensamiento, palabra y obra, 10, 34-55.

Alfonso, M. (2013b). La construcción del saber profesional del profesor de teatro. Estudio sobre la emergencia de praxeologías docentes en la formacion superior (tesis doctoral). Universidad Pedagógica Nacional [UPN], Bogotá.

Alfonso, M. y Rickenmann, R. (2012). La construcción y difusión del docente en las prácticas de formación superior: tensiones y prácticas de referencia de teatro en la saber profesional del artista formación de profesorado. Pensamiento, Palabra y obra, 8, 88-98.

Bajardi, A. y Álvarez Rodríguez, D. (2013). Contribuciones de la educación artística a la construcción de la identidad profesional docente: competencias básicas y comunicativas. Historia y Comunicación Social, 18, 615-626.

Barbosa Sánchez, A. (2016). Educación y arte para la sustentabilidad. Universidad Autónoma del Estado de Morelos, 1-9.

Barco, J. M., Bulla, G. C. y Velásquez, G. A. (2015). Educación de educadores en artes visuales, un lugar de sentido para la educación artística. Pensamieto, Palabra y Obra, 14, 114.

Bertoldi, M., Marano, C. y Rodríguez, M. (2014). La observación como dispositivo en la formación docente de teatro.Una mirada desde dos asignaturas. Trayectoria. Práctica docente en educación artística, 1, 47-64.

Briceño Martínez, J. (2013). Concepciones y creencias sobre ciencia, aprendizaje y enseñanza de profesores universitarios de ciencias. Revista electrónica de investigación en educación en ciencias, 8(1), 24-41.

Castro, C. (2013). Formación docente en arte. Nuevas configuraciones comunitarias y nuevas demandas a la tarea de enseñar. Revista de educación, 6, 135-148.

Di Bastiano, J. A. y Díaz, C. (2014). El cuerpo docente, lectura y escritura corporal personal. Dramatiza La Plata, 1, 82-85.

Dimatteo, M. C. (2016). Enfoques de Educación Artística en la formación docente inicial: los contrastes con los diseños curriculares vigentes para la formación de profesores de arte. UNICEN, 9.

Dip, N. y Gómez, M. (2014). Universidad, teatro y mercosur: integrando arte, educación e investigación. Integración y conocimiento, 3(2), 119-128.

Flores Hernández, I. (2013). Personalidad y escuela, cepa de una expresión artística. Calle 14, 8(11), 44-53.

Guercia, C. U. y París, A. C. (2013). Formación de maestros en educación artística y formación artística de maestros. Los patrimonios migratorios en la enseñanza obligatoria. Urpí y Costa, 4, 315.

Jaramillo, E. F. (2013). Estructuras de sentido de la educación artística en la formación de maestros. Revista historia de la educación Colombiana, 301-322.

Kugel, P. (1993). How professors develop as teachers. Studies in Higher Education, 18(3), 315–328.

Martin, J. A. (2016). Theatre Education for Homeschooled Children. Senior Honors Projects, 1-27.

Orce, V. y Mare, M. A. (2016). La formación docente en artes (o el artista que no pudo ser). UNICEN, 10.

Orozco, G. L. (2013). La Práctica docente como núcleo central del desarrollo profesional del profesor universitario. Bogotá D.C: Oficina de publicaciones Universidad de la Salle.

Vieites, M. F. (2014). Educación teatral: nuevos caminos en historia de la educación. Historia de la educación. Revissta interuniversitaria, 33, 77-101.

Vieites, M. F. (2015). De la naturaleza educativa de la educación teatral y de sus rasgos pertinentes. Revista de estudios e investigación en psicología y educación, 4, 1-5.

Published

2020-06-15
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    396
  • PDF (Español)
    183

How to Cite

Jaramillo Moreno, G. A., & Briceño Martínez, J. J. (2020). Conceptions about teaching, learning, theater and practice in university teachers of the Bachelor of Performing Arts at the Antonio Nariño University. Papeles, 12(23), 70–85. https://doi.org/10.54104/papeles.v12n23.644

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics