Scientific research, practice and experience: a reflection about preschool teacher training
DOI:
https://doi.org/10.54104/papeles.v12n24.835Keywords:
scientific knowledge, pre-service training, preschool teacher, reflection, pedagogical knowledge, teacher trainingAbstract
This article aims at building some reflections framed by the scientific knowledge, and the authors’ pedagogical experiences along all the years they had trained pre-service preschool teachers. The first element that will be presented is linked to the students’ reflections about their professional choice. Thus, the students’ self-evaluation is understood as a continuous strategy to recognize their practice (know how to do), experience (know how to be) and pedagogical knowledge, that the students construct based on theory to support their teaching practice (know how to know). The second element that will be presented is linked to reflections upon the relationship between pre-service practice and formative research. Those should be part of preschool teachers’ practice since they offer a unique possibility to reach meaningful transformations in children’s educational contexts. Finally, we suggest some forward planning related to what should be considered in the field of pre-service training in order to address emerging and changing situations that concern Colombian children. We consider that it is necessary to get ready for those situations not from an idealist point of view, but rather real situations trigger discussions, inquiries and confrontations that start reflection processes.
Downloads
References
Argos, J. (2017) Fundamentos teóricos de la educación infantil. Santander, España: Ediciones Universidad de Cantabria.
Barrientos, L (10 Agosto 2011) Democracia representativa y conflicto social. [En línea] Recuperado el 02 de abril de 2020 en:
Cardona, J. (2013). Epistemología del saber docente. Madrid, España: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Contreras, J & Pérez, N. (2010) Investigar la experiencia educativa. Madrid, España: Ediciones Morata S.L.
Darder, P. (2012). Aprender y educar con bienestar y empatía. La formación emocional del profesorado. Barcelona, España: Ediciones OCTAEDRO, S.L
Flórez, R. & Vivas, M. (2007) La formación como principio y fin de la acción pedagógica. Revista educación y pedagogía, volumen XIX, núm. 47, enero-abril. [En línea] Recuperado el 18 enero 2021 en:
https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6680/6122}
Flórez, R. (1999). Evaluación, Pedagogía y Cognición. Bogotá: Colombia. Editorial McGraw-Hill. P. 113.
Freire, P. (2006) Pedagogía de la autonomía: Enseñar exige reflexión crítica sobre la práctica. [En línea] recuperado mayo 27 de 2016. http://www.mercaba.org/ARTICULOS/P/pedagogia_de_la_autonomia_freire.htm
García, E. (2010). Competencias éticas del profesor y calidad de la educación. Universidad Complutense. [En línea] recuperado mayo 27 de 2016.
Gimeno, J. (2013) En busca del sentido de la educación. Madrid, España: Editor: Ediciones Morata S.L.
McKernan, J. (2008). Investigación - acción y curriculum. Madrid, España: Ediciones Morata.
Nussbaum, M. (2008). Paisajes del pensamiento: la inteligencia de las emociones. Barcelona, España: Paidós.
Nussbaum (2012). Crear capacidades. Propuesta para el desarrollo humano. Barcelona, España: Paidós.
Pavié, A. (2011). Formación docente: hacia una definición del concepto de competencia profesional docente. Vol. 14, Nº. 1 REIFOP. 14 (1). 67-80. [En línea] recuperado 18 enero de 2021.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3678767
Perrenoud, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica. México D.F. Graó
Sandín, M.E. (2003). Investigación Cualitativa en Educación Fundamentos y Tradiciones. Editorial McGraw Hill / Interamericana de España S.A.U Madrid.
Tardif, M. (2004). Los saberes del docente y su desarrollo profesional. Narcea ediciones. Madrid, España.
Tello, Y & Verástegui, E. (2016). El saber y el hacer de la investigación acción pedagógica. Cusco Peru: Inversiones Dalagraphic. [En línea] recuperado 18 enero de 2021.
Torres, F (2018). La formación de educadores: Una mirada cultural. Caldas: Ediciones Universidad de Caldas.
Vaillant, D & Marcerlo, C. (2015) El ABC y D de la formación docente. Madrid: NARCE S.A. Ediciones.
Vergara, M. (2012) El conocimiento de la educadora infantil: una aproximación a su construcción. Revista PAPELES - Volumen 4 No. 8 • pp. 8-22 • Julio - diciembre de 2012. [En línea] recuperado 18 enero de 2021.
http://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/224/190
Downloads
Published
-
Abstract437
-
PDF (Español)327
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.