Education Management as Rationalization of Neoliberal Model

Authors

  • Carolina Cortés Cortés Facultad Educación, Universidad Antonio Nariño. Bogotá

Keywords:

neoliberalism, business management, education management, educational innovation, governmentality, Rationality, Government Technology

Abstract

The article presents an analysis about conditions that made possible the radical transformation of the school administration, which involves passing from a responsible organizing discipline (subjects, spaces and tools) toward one that seeks to build moral codes of behavior, causing that new organizational school policies are appropriate for the subject as part of their own moral construction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castro Gómez, S. (2010). Historia de la gubernamentalidad. Bogotá: Editorial siglo del hombre.

DNP, D. N. (1991). Plan Nacional de Desarrollo 1990 -1994. Bogotá.

Deleuze, G. (1990). Postescriptum de las sociedades de control. En G. Deleuze, Conversaciones 1972 - 1990 (p. 227). Valencia: Pre-textos.

Foucault, M. (1996). La vida de los hombres infames. La Plata: Altamira.

Foucault, M. (1999). El nacimiento de la biopolítica. En M. Foucalt, Ética, estética y hermenéutica. Obras esenciales. Volumen III (pp. 209 - 215). Barcelona, España: Paidós.

Foucault, M. (2007). Historia de la sexualidad I. La voluntad de saber. México: Siglo XXI editores.

Foucault, M. (2009). El gobierno de sí y de los otros. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Grinberg, S. (2006). Educación y gubernamentalidad en las sociedades del gerenciamiento. Buenos Aires: Editores Miño y Dávila.

Instituto para el desarrollo de la democracia Luis Carlos Galán. (1994). Introducción a la ley general de educación. Bogotá: Ántropos.

Lazzarato, M. (2006). Por una política menor. Madrid: Traficante de sueños.

MEN, M. d. (1994). Ley General de Educación 115 de 1994. Colombia.

Misión de ciencia, e. y. (1995). Colombia, al filo de la oportunidad. Bogotá.

Ocampo, J. F. (2002). La educación colombiana. Historias, realidades y retos. Bogotá: Cooperativa Editorial magisterio.

SED, S. d. (1998). Memorias Segundo Foro distrital. ¿Cómo formar ciudad y ciudadanos competentes? Bogotá.

Published

2014-06-20
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    95
  • PDF (Español (España))
    89

How to Cite

Cortés Cortés, C. . (2014). Education Management as Rationalization of Neoliberal Model. Papeles, 6(11), 87–97. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/234

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics