Desde lo ascendente a lo cotidiano: una lectura de Pablo Neruda

Authors

  • Juan José Barreto González

Keywords:

Neruda's poetical movement, compromised art, modern poetry, the daily things

Abstract

The present article wonders for the dilemma of the second half of the 20th century for the Latin-American writer, and for it, recaptures an emblematic writer, Pablo Neruda. Especially, it approaches the question of the compromised art, a symbolic category for the analysis of Neruda’s work. Finally, this paper proposes an analysis on the difference between the modern European poetry and Neruda’s poetical proposal in Latin America.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegría, F. (1988), “Alturas de Macchu Picchu: Utopía de un pasado heroico”, en Nuevo texto crítico, núm. 1, primer semestre.

Friedrich, H. (1974), Estructura de la lírica moderna, Barcelona, Seix Barral.

Neruda, P. (1981), Canto general, Caracas, Biblioteca Ayacucho.

— (1978), Para nacer he nacido, Barcelona, Seix Barral.

— (1977), Odas elementales, Barcelona, Seix Barral.

Rosales, L. (1978), La poesía de Pablo Neruda, Madrid, Editora Nacional.

Ricoeur, P. (2001), Del texto a la acción, Argentina, Fondo de Cultura Económica.

Whitman, W. (s. f), Canto a mí mismo, Bogotá, Editorial Esquilo Ltda.

Published

2009-12-19
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    119
  • PDF (Español (España))
    166

How to Cite

Barreto González, J. J. . (2009). Desde lo ascendente a lo cotidiano: una lectura de Pablo Neruda. Papeles, 1(2), 14–19. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/244

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics