¿Qué leen los profesores de la Universidad de Sonora?

Un estudio sobre la lectura como práctica cultural en profesores

Authors

  • Flor Alejandra Tarazón Ruíz Universidad de Sonora
  • Daniel Gutierrez Universidad Antonio Nariño

Keywords:

reading, teachers, cultural capital

Abstract

This article is derived from the results of research conducted to describe the cultural dispositions of teachers, based on computer concepts sociological theory of Pierre Bourdieu.

In this work, specifically, touch on their reading teachers, as a determining factor in the acquisition of cultural capital. Through a qualitative approach, were interviewed full-time faculty at the University of Sonora, to consider them as the main subject in the restructuring of cultural dispositions of college players. The aim is to know what is the link between reading and teachers, as a provision that forms the habitus of individuals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berger, Peter, Luckmann Thomas (1997). La construcción social de la realidad. H.F. Martínez de Murguía. Amorrortu Editores

Bourdieu Pierre. (1979) Los Herederos. Los estudiantes y la cultura.

--- (1979) “Los Tres Estados del Capital Cultural”, Texto extraído de Actes de la Recherche en Sciences Sociales. Traducción de Mónica Landesmann. Sociológica, UAM- Azcapotzalco, México, núm 5, pp. 11-17. en Sociológica. Consultado el 10 de Septiembre, 2010. http://sociologiac.net/biblio/ Bourdieu-LosTresEstadosdelCapitalCultural.pdf

--- (1987). Poder, derecho y clases sociales. Sociológica. Sociologiac.net

--- (1988) La distinción. Criterios y bases sociales del gusto. Altea, Taurus Humanidades.

--- (1988) Cosas dichas. Ed. Gedisa. Barcelona, España.

--- (2010). El Sentido Social del Gusto. Elementos para una sociología de la cultura. Ed. Siglo XXI.

Brunner, J.J. (2001). Peligro y Promesa, Educación en América Latina. Santiago de chille, Mayo 2001.

(Documento producido por un grupo de tarea convocado por la UNESCO y el Banco Mundial).

Lozano, Maribel. Padilla, Héctor (2004). El papel del docente de educación superior en la sociedad globalizada.

Villaseñor García, Guillermo (2003). La función social de la educación superior en México. La que es y la que queremos que sea. México: UAM/CESU-UNAM/UV, Educación Superior Mexicana.

Páginas de internet:

Encuesta Nacional de Lectura (Consejo Nacional para la Cultura y las Artes, 2006): http://www.oei. es/pdfs/encuesta_nacional_lectura_mexico.pdf). Revisado el 15 de Noviembre, 2010.

Instituto Sonorense de Cultura: http://www.isc. gob.mx/acerca-isc/infraestructura/librerias.htm

Sección amarilla: http://www.seccionamarilla. com.mx/Resultados/librerias/sonora/hermosillo

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI): http://www.inegi.org.mx/sistemas/me xicocifras/default.aspx?ent=26

Published

2010-12-17
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    88
  • PDF (Español (España))
    31

How to Cite

Tarazón Ruíz, F. A. ., & Gutierrez, D. (2010). ¿Qué leen los profesores de la Universidad de Sonora? Un estudio sobre la lectura como práctica cultural en profesores. Papeles, 2(4), 25–36. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/258

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics