Disposiciones normativas para la formación emocional en la educación preescolar
Keywords:
Preschool, emotional training, childhood, dimension emotional, estheticAbstract
Following article aims to review current regulations on the emotional training in early childhood education in Colombia. The paper reviews the 1991 Constitution, relevant laws and decrees and National Education Plans. Intentionally not included district public policy, because the focus is on national provisions. The analysis presented are part of the partial results of the research project Social control of emotions in early childhood education in Bogota: Four cases, funded by the Antonio Nariño University in 2010. This work may serve as input to all those educational institutions interested in implementing emotional training in Early Childhood Education based on national legislation.
Downloads
References
Adolphs, R. (2002). Emoción y conocimiento en el cerebro humano. En R. Adolphs, J. Delius, H. Eichenbaum, J. Kaas, J. LeDoux, R. Picard, y otros, Emoción y conocimiento. La evolución del cerebro y la inteligencia (págs. 135-164). Barcelona: Tusquets Editores.
Ben-Arieh, A. (2010). From Child Welfare to Children Well-Being: The Child Congreso de la República. Constitución política de 1991.
Congreso de la República. Ley 115 de 1994.
Congreso de la República. Ley 1098 de 2006.
Congreso de la República. Ley 1146 de 2007.
Congreso de la República & Ministerio de Educación. PNDE 1996-2005. Congreso de la República & Ministerio de Educación. PNDE 2006-2016.
Indicators Perspective. En S. Kemerman, S. Phipps, & A. Ben-Arieh (Edits.), From Child Welfare to Child Well-Being. An International Perspective on Knowledge in the Service of Policy Making (págs. 9-22). Londres: Springer.
Berezin, M. (2002). Secure states: towards a political sociology of emotion. En J. Barbalet (Ed.), Emotions and Sociology (págs. 33-52). Oxford: Blackwell Publishing.
Durkheim, E. (1982). La división del trabajo social. Madrid: Akal Editor.
Habermas, J. (1982). Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus. Ministerio de Educación Nacional. (2009). Guía Operativa para la prestación del servicio de Atención Integral a la Primera Infancia. Bogotá: Babel Libros-Oficina de Comunicaciones del Ministerio de Educación Nacional.
Ministerio de Educación Nacional. Resolución 2343 de 1996.
Ministerio de Educación Nacional. Decreto 2247 de 1997.
Pacheco, J. C. (2011). Elementos legales asociados a la atención de la Infancia. Bogotá: Universidad Libre, Facultad de Ciencias de la Educación, Licenciatura de Pedagogía Infantil.
Pacheco, J. C., Londoño, J. J., Angel, S., & Cárdenas, N. (2010). Segundo Informe. Control social de las emociones en el preescolar. Bogotá: Universidad Antonio Nariño.
Palmero, F., Fernández-Abascal, E., Martínez, F., & Chóliz, M. (2002).
Psicología de la motivación y la emoción. Madrid: McGraw-Hill.
Parke, R. (2004). The Society for Research in Child Development at 70: Progress and Promise. Child Development , 1-24.
Peterson, G. (2007). Cultural Theory and Emotions. En J. Stets, & J. Turner (Edits.), Handbook of the Sociology of Emotions (págs. 114-134). Nueva York: Springer.
Profamilia. (2010). Características Generales de los Hogares y de la Población. Recuperado el 30 de Septiembre de 2011, de Encuesta Nacional de Salud: http://www.profamilia.org.co/encuestas/ Profamilia/Profamilia/images/stories/PDFcapitulos/Capitulo-3.pdf
Profamilia. (2010). Características Generales y Situación de las Mujeres en Edad Fértil. Recuperado el 30 de Septiembre de 2011, de http:// www.profamilia.org.co/encuestas/Profamilia/ Profamilia/images/stories/PDF-capitulos/Capitulo-4.pdf
SMITH D. (2002) “Institutional Ethnography”. En: May, Tim(Editor) (2002). Qualitative Research in Action. London, , GBR: Sage Publications, Incorporated, 2002. Consultado en: http://site.ebrary. com/lib/bibliouan/Doc? id=10080970&ppg=2
TenHouten, W. (2007). A General Theory of Emo- tions and Social Life. Nueva York: Routledge.
Downloads
Published
-
Abstract551
-
PDF (Español)1554
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.