De un pensar racional a un pensar phronético: una idea de educación desde Paul Ricœur

Authors

  • Fredy Hernán Prieto Galindo

Keywords:

Autonomy, critical thinking, identity, school, phrónesis

Abstract

Nowadays school strives for developing thinking abilities aiming a critical and autonomous reason to build a good responsibility sense. But these efforts have formed selfish and calculating youths. This kind of education takes young people to lose his freedom and his self-identity form the selfish and calculating exercise of his thought abilities. Before this landscape this paper tries to present the Ricœurian concept of Phronesis as one horizon which can guide current education and formed students in freedom and critical thinking in favor of self-realization in community. Phronesis as human capacity and virtue or excellence in acting with and for others, could be the horizon of school labor, one which have as end students guidance under the notion of selfformation and not of being formatted. This self-formation is based in the possibility of knowing oneself, discover oneself in one´s faults or virtues and acting from decision making processes guided by self-reflection and knowledge of one self.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cossio, A.M. (2007), “El centro educativo y el proyecto institucional enmarcado en la educación en valores”. En La educación como ética de la libertad. Montevideo, UY: Fundación Konrad Adenauer, Fundación ciudad de Montevideo.

Didier, M. (2009). “La recherche de la philosophie de l’education” [en línea]. Disponible en: http:// www.unicaen.fr/puc/ecrire/ouvrages/40ans_ education/1640ans_education.pdf, consultado: 27 de mayo del 2011.

Duarte, C. (2009), “Sobre los que no son, aunque sean. Éxito como exclusión de jóvenes empobrecidos en contextos capitalistas”. Última década, núm. 30, Valparaíso, julio, pp. 11-39.

Freire, P. (2005), Pedagogía del oprimido. Buenos aires: siglo XXI editores.

Gadamer, H. (1999), La educación es educarse. [en línea]. Disponible en: http://www.ilustracioncritica.com/textogadamer.html, consultado: 27 de mayo del 2011. Gajardo, M. “Ivan Illich”. Revista trimestral de educación comparada, vol. XXIII, núm. 3-4, París, 1993, pp. 808-821.

Granger, D. A. (2005), “Aristotle’s Logos and DeterminatePotentialities: A Response to Daniel Patrone”. Education change. [en línea]. Disponible en: http://www.oneonta.edu/library/ edchange/edchange20057/Response-Granger. pdf, consultado: 17 de Junio del 2011.

Heidegger, M. (2003), Ser y Tiempo. Traducción de Jorge Eduardo Rivera. Madrid: Trotta.

Herrera, D. (2004), “Nosotros y la ética material de Kant”. Praxis filosófica, núm. 18, enero, pp. 39-58.

Hoyos, G. (2008), “Presentación”. En Filosofía de la educación. Madrid, Trota.

Hoyos, G. (2007), “Comunicación, educación y ciudadanía”. En borradores para una filosofía de la educación. Bogotá, Siglo del Hombre Editores.

Kant, Inmanuel. (2005), Respuesta a la pregunta ¿qué es la ilustración? En Filosofía de la historia. Madrid, Alianza.

Mejía, A. et ál. (2007), “Are we promoting critical autonomous thinking? Observation of conversational genres can help us answer that question-but it is not enough”. Cambridge Journal of Education. Vol. 37, Issue 3, pp. 409- 426. Disponible en: http://wwwprof.uniandes. edu.co/~jmejia/PDF/are_we_promoting_critical_autonomous_thinking.pdf, consultado: 27 de marzo del 2010.

Moreau, Didier. (2009), La recherche de la philosophie de l’education. Caen, PUC, pp. 179-192. [en línea]. Disponible en: http://www.unicaen.fr/ puc/ecrire/ouvrages/40ans_education/1640ans_ education.pdf consultado: 27 de mayo del 2011.

Patrone, D. (2002). “Contingency, phronesis, and character education: a restatement of the value of a traditional liberal arts education”. En Educational change. Spring 2003-2004. Disponible en: http://www.oneonta.edu/library/ edchange/2003_2004/art05.pdf, consultado: 11 de marzo del 2010.

Prada, M. (2006), “Sujeto, narración y formación desde Paul Ricœur”. En Fenomenología por decir. Homenaje a Paul Ricœur. Santiago de Chile, Ediciones de la Universidad Alberto Hurtado, pp. 341-360.

Ricœur, P. (1990), “Muere el personalismo, vuelve la persona”. En Amor y justicia. Madrid, Caparrós editores.

_______ . (1996), Sí mismo como otro. Madrid, Siglo XXI.

____________. (2005), Caminos del reconocimiento. Tres estudios. Madrid: Trotta.

____________. (2006), Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. México, Fondo de Cultura Económica.

Sartre, J. (1984), “El existencialismo es un humanismo”. Barcelona, Orbis.

Smith, R. (2008), “Abstracción y finitud: educación, azar y democracia” [en línea]. Disponible en: http://www.imced.edu.mx/Ethos/ Archivo/41/41-7.pdf, consultado: 27 de mayo del 2011.

Winch, C. (2006), Education, autonomy and critical thinking. New York, Routledge.

Zubiría, M. (2006), Los modelos pedagógicos. Hacia una pedagogía dialogante. Bogotá, Magisterio.

Published

2011-12-09
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    152
  • PDF (Español (España))
    58

How to Cite

Prieto Galindo, F. H. . (2011). De un pensar racional a un pensar phronético: una idea de educación desde Paul Ricœur. Papeles, 3(6), 65–76. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/281

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics