La metacognición como herramienta para el desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de colegios públicos de la ciudad de bogotá

Authors

  • Liliana Edith Guarnizo Beltrán
  • Lay Rodríguez Hernández

Keywords:

metacognition, reading comprehension, autonomous learning

Abstract

This paper aims to identify the development of metacognitive processes for learning in different areas of thought in secondary education by using reading. To achieve this proposal, we begin from the explanation of the concept of metacognition, which has been used in various academic scenaries that integrate teaching – learning strategies.

As teachers involved in the cognitive development of students, we believe that the proposal from the Metacognition goes beyond the limits of the classroom for generating in the student the development of autonomous learning, which reverts in the responsibility, commitment and, overall, in the intellectual and personal enrichment of the student at any scenary, becoming in the agent, manager of their own learning. For this reason, throughout the paper we develop context examples in the classroom to serve as models for teachers and students in general.

The article is divided into three areas namely; introduction to the metacognition concept and its visibility in secondary education, the teacher’s role as an activator of the process, the student’s role as manager of his cognitive process and finally, the proposal to raise metacognitive awareness development in the reading comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, J. M.; Puente, A.; Jiménez Rodríguez, V.; Arrebillaga, L. (2011) Evaluating Reading and Metacognitive Deficits in Children and Adolescents with Attention Deficit Hyperactivity disorder [Versión Electrónica]. Spanish journal of psychology, 14 (1), 62-73.

Anaya Nieto, Daniel (2005). Efectos del resumen. Sobre la mejora de la metacomprensión, la comprensión lectora y el rendimiento académico. Revista de Educación, Ministerio de Educación y Ciencia. Nº 337, pp 281-294. Madrid.

Baker, L (1989). Metacognition, comprehension monitoring and the adult reader. Educational Psychology Review. 1, 338 - 350.

Burón Orejas Javier (1993). Enseñar a Aprender. Introducción a la Metacognición. Bilbao: Mensajero

Baird, J.R. (1986). Improving learning through enhanced metacognition: a classroom study. European Journal of Science Education, 8, pp. 263-282.

Flavell, J.(1979) Metacognition and Cognitive Monitoring: A New Area of Cognitive—Developmental Inquiry. Stanford University.

Hennessy, S. (1993). Situated cognition and cognitive apprenticeship: implications for classroom learning. Studies in Science Education, 22, 1-41 Hennesy, S. (1993). Students ideas about their conceptualization: their elicitation throw instruction. Erick document reproduction service No. DE No.. 361-209

Jiménez rodríguez, V. (2004). Metacognición y comprensión de la lectura: evaluación de los componentes estratégicos (procesos y variables) mediante la elaboración de una escala de conciencia lectora (ESCOLA). Memoria para optar al grado de doctor en Psicología.

Facultad de Psicología, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

Karbalaei, Alireza (2011). Metacognition and Reading Comprehension. Department of English Language, Islamic Azad University, Safashahr Branch, Safashahr, Irán en IKALA Revista de Lenguaje y Cultura Vol. 16, No. 28 (mayo – agosto de 2011)

López Gladys, Arciniégas Esperanza. Metacognición, lectura y construcción de conocimiento. El papel de los sujetos en el aprendizaje significativo. Cátedra UNESCO para el mejoramiento de la calidad y equidad de la educación en América Latina, con base en la lectura y la escritura. Cali - Colombia.

Mateos, M. (1985). Comprensión lectora: Modelos, entrenamiento y evaluación. Infancia y Aprendizaje, 31-32, 5-19 Mayor, J. (1980). La comprensión del lenguaje desde el punto de vista experimental. Revista Española de Lingüistica, 10. 1, 59 - 111.

Mayor, J.; Suengas, A.; y González, J. (1995). Estrategias metacognitivas. Madrid: Síntesis.

Pressley, M. (2002). Metacognition and self-regulated instruction. In A. Farstrup & S. Samuels (Eds.), What research has to say about reading instruction (3rd ed., pp. 291- 309). Newark, DE: International Reading Association.

Mateos, M. (1985). Comprensión lectora: Modelos, entrenamiento y evaluación. Infancia y Aprendizaje, 31-32, 5-19.

Mateos, M. (1991) Entrenamiento en el proceso de supervisión de la comprensión lectora: Fundamentación teórica e implicaciones educativas. Infancia y Aprendizaje, 56, 25-50

Mateos, M. (2001). Metacognición y educación. Buenos Aires: A

Nelson, T. 0., & Narens, L. (1990). Metamemory: A theoretical framework and new findings. Academic Press. Inc.

Published

2012-12-04
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    217

How to Cite

Guarnizo Beltrán, L. E. ., & Rodríguez Hernández, L. (2012). La metacognición como herramienta para el desarrollo de la comprensión lectora en estudiantes de colegios públicos de la ciudad de bogotá. Papeles, 4(8), 31–39. Retrieved from https://revistas.uan.edu.co/index.php/papeles/article/view/299

Issue

Section

Artículos de Investigación

Metrics